Brändisi on osa yhteiskuntaa – halusit tai et
Uskaltaako brändisi elää arvojaan todeksi? Kannattaisi. Tässä ajassa jokainen brändi on osa yhteiskuntaa ja osallistuu yhteiskunnallisiin aiheisiin. Hiljaisuuskin on merkki.
Ihmiset asettavat brändeille uudenlaisia vaatimuksia. Rytmihäiriöbarometrimmekin mukaan neljä viidestä suomalaisesta (80 %) tyrmää ajatuksen siitä, että yritysten pitäisi keskittyä voiton tahkomiseen ja jättää yhteiskunnalliset ongelmat muiden huoleksi.
Osana liiketoiminnan kehittämistä ja vetämistä on siis hahmotettava, miten brändi asettuu ympäröivään maailmaan. Brändien, käytännössä brändiä kehittävien ammattilaisten ja ylimmän johdon, pitää ymmärtää ajankohtaisia ilmiöitä ja yhteiskuntaa. Menestyvät brändit ovat nimittäin niitä, jotka ovat löytäneet itseään isomman merkityksen – sellaisen, johon ihmiset haluavat ottaa kantaa.
Järjestämme 5.10. Brändiaamun, jossa syvennymme brändien yhteiskunnallisuuteen brändiammattilaisten kanssa. Jos johdat markkinointia tai vaikkapa koko liikentoimintaanne, saat aamusta varmasti ajateltavaa.[Tilaisuus järjestettiin 5.10.2023, voit katsoa sometileiltämme vieraiden haastattelut.]
Vieraamme edustavat brändejä, joille yhteistä on se, että ne ovat vuorovaikutuksessa ympäröivään yhteiskuntaan. Niillä on ymmärrettävä, ajatuksia ja tunteita herättävä olemassaolon merkitys ja ne kalibroivat jatkuvasti omaa suhdettaan maailmaan. Toki näissä brändeissä on myös eroja, mutta lopulta logiikka on sama: mikään liiketoiminta ei voi elää omassa kuplassaan ilman suhdetta ajan ilmiöihin ja ihmisiin.
Kolme esimerkkiä yhteiskunnallisesta brändistä:
Järjestö: Helsinki Pridella on vahvat arvot ja se ajaa arvojaan rohkeasti
Helsinki Priden viestintäpäällikkö Laura Vainio saapuu brändiaamuun keskustelemaan Helsinki Pridesta ja sen tinkimättömästä tavasta tehdä töitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten oikeuksien, osallisuuden ja hyvinvoinnin eteen.
Pride on kiinnostava esimerkki brändistä: ensin vain muut edelläkävijäbrändit halusivat tehdä yhteistyötä sen kanssa – ja nyt ehkä elämme jo aikaa, jolloin on outoa, mikäli organisaatio ei halua kiinnittyä Helsinki Priden arvoihin. Helsinki Pride on tehnyt osittain vaikeasta aiheesta helposti lähestyttävän ja osan arkea, ja se on vienyt tärkeää asiaa eteenpäin. Sen lisäksi Helsinki Pride on onnistunut laajentamaan keskustelua niin, että sen sidosryhmät vievät asiaa eteenpäin sen puolesta.
Kaupallinen toimija: Scandic Hotels on brändi, joka miettii koko ajan uusia mahdollisuuksia
Korona ja ilmastokriisi ovat muokanneet ihmiset ajattelua matkailusta. Kotimaan matkailusta on tullut relevantti osa matkailua. Matkailubrändiä luodessaan on oltava jatkuvasti edelläkävijä ollakseen osa ratkaisua, ei ongelmaa. Ilmastokriisin kiihtyessä on haastavaa, mikäli matkailubrändi juuttuu vanhaan mielikuvaan matkailusta. Vastuullisuudesta on tullut keskeinen osa matkailua.
Vieraamme, Scandic Hotelsin Head of Customer Experience, Rasmus Snabb sanoo saman vielä suoremmin: matkailualalla tulee ymmärtää, ettei tulevaisuus ole vain hotellihuoneiden myynnissä. Brändiä pitää rakentaa niille perusasioille, jotka kestävät liiketoiminnan muuttumisen.
Brändin on oltava jatkuvasti hereillä, miten se voisi palvella ihmisiä ja ympäröivää yhteiskuntaa. Snabb siis ajattelee, ettei yrityksen ja brändin pidä kiinnittyä liikaa vain nykyiseen liiketoimintaan, vaan nähdä mitä muita mahdollisuuksia olisi.
Julkinen toimija: Yle Areena luo ymmärrystä suomalaisille
Suomalaisten rakastama brändi, Yle Areena, on onnistunut löytämään loistonsa median murroksessa ja paineiden alla. Yle Areena on palvelu, joka on täysin kilpailukykyinen muiden, kansainvälisten suoratoistopalveluiden kanssa.
Ennen mediat ehkä tunnettiin järkähtämättöminä vallan vahtikoirina ja yleisen mielipiteen portinvartijoina, mutta nyt jokainen media kilpailee yleisöistä.
Miten Ylen merkittävä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa näkyy Yle Areenan brändin rakentamisessa? Yle Areenan päällikkö Tanja Iikkasen mukaan toimintaa määrittävät Yle-lain ja velvoitteiden lisäksi asiakkaiden, eli suomalaisten, tarpeet, käyttötapojen muutokset ja digimurros.
Toiminnassa on sisäänkirjoitettuna tavoite luoda tietoa ja ymmärrystä ihmisille. Iikkasen mukaan kaikki sisällöt eivät ole kaikille, mutta kaikkien tulisi löytää jotain Yle Areenasta.
Moderni brändi kiinnittyy asiakkaansa arvomaailmaan, ei mieltymyksiin
Se, kehittyykö brändi maailman mukana ja onko se esimerkiksi vastuullinen, mahdollistaa kasvun. Vahvat brändit pärjäävät taloudellisesti, kuten McKinsey on osoittanut.
Ne brändit, jotka eivät välitä, voidaan harppuunoida kuoliaaksi. Kyllä, osa vastuuttomista, vanhanaikaisista brändeistä pärjää ja menestyy.
Mutta jos olisit vastuussa liiketoiminnasta ja brändistä, ottaisitko riskin?
Nimittäin, sillä välin kun vanhanaikainen ja omassa kuplassaan elävä brändi kiinnittyy asiakkaansa ohimeneviin mieltymyksiin, kiinnittyy moderni brändi asiakkaidensa kokonaisiin arvomaailmoihin. Ja toisinpäin: ihminen seuraa niitä brändejä, joiden arvot hän jakaa.
Keskustellaan aiheesta lisää viimeistään brändiaamussa 5.10. [Toim. huom. Ole yhteydessä, jos haluat mukaan seuraavaan Brändiaamuun!]