Hyppää sisältöön
Vantaan Energia

Strateginen viestinnän kumppanuus

Vantaan Energia toimii alalla, jolla on valtava vaikutus viime vuosina isosti julkisiin keskusteluihin nousseisiin teemoihin, kuten ilmastonmuutokseen, päästöihin ja säästöihin. Kun Ellun Kanat ja Vantaan Energia ryhtyivät yhteistyöhön vuonna 2014, Vantaan Energia ei ollut näkyvä julkinen keskustelija, ja sen vastuullisuuspanostukset eivät olleet suuren yleisön tiedossa. 

Alusta alkaen tiivis ja monipuolinen kumppanuus Ellun Kanojen ja Vantaan Energian välillä on tarkoittanut Ellun Kanoille rinnalla kulkemista, arjessa ja muutoksen hetkissä sparraamista, vauhdin kirittämistä sekä muutokseen rohkaisua. 

Vantaan energialle tehtyjä flyiereitä

Roskaton kaupunki -kampanjan materiaalia. Hae roskapoliisiksi -rekrytpinti-ilmoitus.

Muutostarve

Yhtiön viestintälinja oli varsin maltillinen eivätkä Vantaan Energian vastuullisuuspanostukset siksi olleet suuren yleisön tiedossa. Uusi jätevoimala oli yhteistyön alussa mahdollisuus muuttaa viestinnän sävyä ja tuoda tekojen kautta yhtiön vastuullinen toiminta lähemmäs ihmisiä.

Näkemys

Vantaan Energian viestinnän strategisia linjauksia on yhteistyön aikana kirkastettu pariin otteeseen, tavoitteena tuoda teot ja puhe lähemmäs ihmistä ja arkea. Uutta tekemisen asennetta tuotiin näkyväksi lukuisin ison teoin, kuten Roskattomin kaupunki ja Roskapoliisit -konsepteilla, jotka molemmat ovat kantaneet tähän päivään asti.

Viimeisen parin vuoden aikana yhtiön tekemisen ja viestinnän fokus on siirretty rohkeasti ja vahvasti vastaamaan tulevaisuuden vastuullisuusteemoja.

Kaksi esimerkkiä julisteista, joissa lukee muun muassa "Annetaan hiilikädenjäljen kasvaa" ja "Kivihiiletön 2022"
x koirankakkakampanjan tarroista: "Kakan kerääminen kannattaa – teemme siitä sähköä ja lämpöä"

Muutos

Vantaan Energia tunnetaan nykyään energia-alan vastuullisuuden edelläkävijänä. Lokakuussa 2015 Vantaan Energia ja Vantaan kaupunki julkaisivat Vantaasta Suomen roskattomin kaupunki -manifestin, ja Vantaasta Suomen roskattomin kaupunki -visio muuttui todellisiksi teoiksi. Vuonna 2016 jo joka kolmas sopimus oli Uusiosähkö-sopimus (nykyinen Roskasähkö).

Vantaasta Suomen roskattomin kaupunki voitti myös MTL Communications Awards- kilpailussa yhteiskunnallisen viestinnän sarjan vuonna 2016. 

Suuri strateginen loikka otettiin vuonna 2019, jolloin Vantaan Energia kertoi luopuvansa kivihiilen käytöstä nopeutetussa aikataulussa jo vuoteen 2022 mennessä. Jotta muutokset näkyvät ja tuntuvat myös asiakkaille, päivitimme yhdessä Vantaan Energian brändistrategian loppuvuodesta 2019.

 

Infografiikka, joka korostaa Vantaan Energian viestintäkonseptien menestystä: vuonna 2016 jo joka kolmas sähkösopimuksista oli Uusiosähköä. Kosneptimme voitti MTL Communicatios Awardsin Yhteiskunnallisen viestinnän kategorian vuonna 2016.

”Ellun Kanat on ravistellut ja haastanut meitä, ja siksi olemme saaneet tehtyä ison muutoksen markkinointiviestinnässä. Erityisesti mahdollisuusviestintä on tuonut meille rutkasti ansaittua mediaa.”

Teija Korpela, Vantaan Energian viestintäpäällikkö

Ota yhteyttä

Jenny Antonen

muutoksen tekijä, liiketoimintajohtaja, johtaja: ihmiset ja kulttuuri

Haku