Asiakaskokemusta on tutkittu paljon, mutta työntekijäkokemus on edelleen mysteeri monelle yritykselle. Samaan salaperäisyyden verhoon jää siis usein organisaation kehittäminen ja parhaista tekijöistä kilpaileminen.
Tämä oli tilanne myös Seure Henkilöstöpalveluissa, joka tarjoaa työmahdollisuuksia erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa, varhaiskasvatuksessa, sivistysalalla sekä palvelualalla. Kirkas kuva työntekijöiden kokemuksesta puuttui.
Kirkastaa Seuren työnantajamielikuva ja parantaa työntekijäkokemusta.
Ellun Kanojen ja Seuren yhteistyö alkoi tutkimusmatkalla seurelaisten sielunmaailmaan. Kyselimme, haastattelimme ja osallistimme työntekijöitä sekä kartoitimme pintaa syvemmältä pienet aristukset ja kipukohdat. Kokosimme yhteiseen dialogiin niin vuokratyöntekijät, työnantajat kuin Seuren toimistohenkilökuntaa: saman pöydän ääressä fasilitoimme tasa-arvoisen keskustelun, jossa jokainen sai äänensä kuuluviin ja ymmärrys toisten näkemyksistä ja kokemuksista kasvoi. Tutkimuksen ja dialogin avulla löysimme piilotettuja helmiä ja ymmärsimme, miten vuokratyöntekijän innostus on suhteessa ensimmäisten keikkakokemusten selkeyteen ja miten vahvasti työtä ja sen arvostusta rakennetaan työyhteisöjen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta.
Näin oletukset muuttuivat tiedoksi ja syntyi kuvaus työntekijöiden sisäisen motivaation haasteista, kokemuspoluista sekä hyvien ja huonojen kokemusmaailmojen eroavaisuuksista. Kun työntekijän ääni oli saatu selkeänä kuuluviin, loimme Seurelle konkreettisia toimenpide-ehdotuksia työntekijäkokemuksen kehittämiseksi.
Ellun Kanojen ehdotusten pohjalta Seure on alkanut rakentaa ratkaisuja parempaan työarkeen. Parannusehdotusten kautta Seure pystyy nyt vaikuttamaan konkreettisesti yli 11 000 työntekijän arkeen.
”Projekti eteni aikataulussa ja meidän tavoitteet sille täyttyivät. Yhteistyö Ellun Kanojen kanssa oli sujuvaa ja he ymmärsivät nopeasti mitä tavoittelimme. Tämän yhteistyön pohjalta olemme lähteneet Seuressa rakentamaan entistä parempaa työntekijäkokemusta.”
muutoksen tekijä, head of change management