Kun Veroilmoituksen täydentämisessä tapahtui isoja muutoksia 2019, Verohallinto tarvitsi kampanjan, joka ohjaisi ihmisiä paperi-ilmoituksista verkkoon. Kunnianhimoinen tavoite oli, että 65 % suomalaisista tarkistaisi ja täydentäisi veroilmoituksensa nimenomaan verkossa.
Saada kansalaiset tarkistamaan ja täydentämään veroilmoituksensa pääasiallisesti verkossa.
Tunnistimme kansalaisia yhdistävän tunteen veroilmoituksen täydentämiseen liittyvästä motivaation puutteesta. Päätimme tarttua tähän tunteeseen ja näyttää, että ymmärrämme.
Loimme yhdessä Verohallinnon kanssa empaattis-ironisia “Se tunne kun” -videoita sekä Verohallinnon ASMR-verokuiskaajan mielenrauhavideot, joissa verokuiskaaja-joogit ohjasivat lempeästi veroilmoituksen täyttöön.
Kampanja huomattiin ja se ylitti kaikki odotukset: 81 % veroilmoitustaan täydentäneistä suomalaisista teki sen OmaVerossa. Kampanja näkyi tv:ssä ja verkossa, ja Verohallinnon osaava viestintätiimi jakoi kampanjaideaa media- ja asiakasviestinnässään. Julkaisut herättivät runsaasti positiivista huomiota, myös Verohallinnon kansainvälisiltä kollegoilta.
“Veroilmoituksen täydentäminen aiheuttaa suomalaisissa positiivisia tunteita vasta siinä vaiheessa, kun se on tehty. Kampanja onnistui mielenrauhaa-viestillään tsemppaamaan suomalaisia siihen, että he onnistuvat kyllä! Samalla se sai ihmiset näkemään myös meidät vähän eri tavalla: Verohallintokin voi olla empaattinen ja ymmärtävä, jopa hauska. Odotukset ylittävät tulokset puhuvat puolestaan.”
Viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki