Hyppää sisältöön
Aakkoset

Makeisbrändin moninaisuusteko juhlavuoden kunniaksi

Cloettan Aakkoset on yksi Suomen rakastetuimmista ja ikonisimmista makeisista. Vuonna 2020 Aakkoset-brändi tulisi viettämään 50. juhlavuottaan. Puolen vuosisadan aikana Suomi on muuttunut ja Aakkoset halusi muuttua sen mukana. Ellun Kanat ideoi rakastetuille Aakkosille ison teon juhlavuoden kunniaksi.

Muutostarve

Viidenkymmenen vuoden aikana on tapahtunut paljon, ja sekä Suomi että Suomessa puhutut kielet ovat muuttuneet. Cloetta lähestyi Ellun Kanoja, koska juhlavuoden kunniaksi Aakkoset halusi löytää oman tapansa kirkastaa merkitystään ja viestiä arvomaailmastaan.

Näkemys

Aakkoset-brändin ytimessä ovat aina olleet suomalaisille tutut, perinteiset aakkoset sekä kielellinen leikkisyys. Suomessa puhutaan kuitenkin nyt ja tulevaisuudessa monia eri kieliä. Luonteeltaan Aakkoset on kepeä, itsevarma ja klassinen. Siksi Aakkoset-brändille luonteva tapa lisätä merkityksellisyyttä ja tehdä hyvää on auttaa meitä kaikkia ymmärtämään toisiamme ja arvostamaan moninaisuutta karkkien avulla. Näin syntyi Yhteiset Aakkoset, jonka ytimessä ovat kieli, inklusiivisuus ja ilo.

Muutos

Ellun Kanat auttoi Cloettaa kirkastamaan Aakkoset-brändin omannäköisen ison teon: juhlavuoden kunniaksi pusseihin tuotiin karkkeja uusilla kielillä ja kirjaimilla. Makeispusseihin päivitetyt kielet ovat Suomen virallisten kielten (suomi ja ruotsi) ja puhutuimpien vieraiden kielten (venäjä, viro, arabia) lisäksi kansainvälisesti yhteinen englanti sekä kotimaisista kielistämme kotimaisin, inarinsaame. Kaikki kielet ovat pussien painatuksissa ja makeisissa iloisesti sekaisin.

Kampanja on osoitus siitä, että Aakkoset – ja Cloetta – seisovat inklusiivisten arvojen ja moninaisen Suomen puolella. Yhteistyössä Inklusiivin kanssa Ellun Kanat auttoi Cloettaa määrittelemään teon laajemman kuvan ja tarkoituksen sekä valitsemaan makeisiin valitut kielet ja kirjaimet. Ison teon ideoinnin ja tuotekonseptoinnin sekä viestinnällisen tulokulman lisäksi Ellun Kanat auttoi lanseeraukseen liittyvässä mediaviestinnässä sekä laati varautumissuunnitelman lanseerauksesta nousevaan keskusteluun niin sisäisen kuin ulkoisen viestinnän tarpeisiin.

Yhteiset Aakkoset -kampanja sai viikon sisällä lanseerauksesta lähes 20 mainintaa journalistisessa mediassa, kuten Iltalehdessä ja Ilta-Sanomissa, Lännen median julkaisuissa, Markkinointi & Mainonta -lehdessä ja MTV:n uutispalvelussa. Yhteiset Aakkoset herätti myös laajasti keskustelua sosiaalisen median kanavissa. Aakkoset mainittiin ensimmäisen viikon aikana lähes 300 kertaa eri sosiaalisen median palveluissa.

Cloettan Aakkoset-brändi vahvisti asemaansa vastuullisena, koko Suomen makeistuotteena. Rohkea teko ja sen herättämä keskustelu ovat osoitus siitä, että brändien on nyt ja tulevaisuudessa otettava itseään isompi rooli maailmassa.

Yhteiset Aakkoset -kampanjakokonaisuutta ovat olleet Cloettan kanssa suunnittelemassa ja toteuttamassa Ellun Kanojen lisäksi hasan & partners, ToinenPHD ja Inklusiiv.

”Ellun Kanat auttoi meitä kehittämään Aakkoset-brändille sopivan iloisen, mutta samalla merkityksellisen ja ison teon. Koko Aakkoset-kampanja perustui Ellun Kanojen ideaan kielten ja kirjaimien moninaisuudesta tämän päivän Suomessa. Löysimme nopeasti yhteisen sävelen, ja yhteistyössä media- ja mainostoimiston kanssa idea jalostui Yhteiset Aakkoset -kampanjaksi. Opimme, että kepeä karkkibrändikin voi toimia keskustelun avaajana ja tehdä hyvää auttamalla ymmärtämään toisiamme ja arvostamaan moninaisuutta.”

Video: hasan & partners

Ota yhteyttä

Nina Enroth

muutoksen tekijä, asiakkuusjohtaja

Ida Martikainen

muutoksen tekijä, kumppanuuksista vastaava johtaja

Veera Kortelainen

muutoksen tekijä, graafinen suunnittelija

Riikka Lavaste

muutoksen tekijä, asiakkuusjohtaja

Haku