Vastuullisuus on uusi musta
Vastuullisuus on nyt muodissa. Osittain siksi monessa yrityksessä tuskaillaan sertifikaattien, ympäristömerkkien tai vastuullisuusraportointistandardien kanssa. Pitäähän meidänkin, kun kaikki muutkin.
On aika päivittää näkemys siitä, mitä vastuullisuus on. Monet isot muutokset yritysten toimintaympäristössä, kuten digitalisoituminen, kilpailu luonnonvaroista, väestönkasvu ja kaupungistuminen tai ilmastonmuutos, ohjaavat yrityksiä muuttamaan toimintaansa.
Monet yrityksille elintärkeät tahot – kuten kuluttajat, työntekijät ja sijoittajat – arvioivat ja arvottavat yrityksiä yhä enemmän niiden vastuullisuuden pohjalta. Vastuuttomat yritykset menettävät asiakkaita, eivät pysty palkkaamaan parhaita osaajia tai niiden arvo saattaa romahtaa, kun sijoittajat hylkäävät yhtiön.
Vastuullisuus ei voi olla vain kustannuslisä tai sivuprojekti. Vastuullisuus kuuluu yrityksen liiketoiminnan ytimeen. Parhaat yritykset tekevät vastuullisuudesta itselleen strategisen kilpailuvaltin. Ne eivät keskity vastuullisuuteen vain siksi, että EU:n tilinpäätösdirektiivi muuttuu ja tekee vastuullisuusraportoinnista pakollista.