Vastuullisuus strategian ytimessä siivitti Ellun Kanojen ja Vaasanin kumppanuuden voittoon
Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton (MTL) järjestämässä Finnish Comms Awards -kilpailussa palkittiin vuoden parhaat viestinnän työt ja tekijät tiistaina. Kauppa-kategoriassa parhaana palkittiin Ellun Kanojen ja Vaasan Oy:n viestinnällinen yhteistyö.
Finnish Comms Awards -kilpailussa painotetaan, että asiakkaan ja toimiston yhteistyö on tärkeässä roolissa tuloksellisen viestinnän tekemisessä. Menestyksekästä viestintää ei tehdä yksin.
Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka on ollut mukana suomalaisten arjessa ja ruokapöydissä jo vuodesta 1849 saakka. Vuonna 2016 pakatun leivän kulutus oli laskenut jo useamman vuoden ajan. Ellun Kanojen ja Vaasanin yhteistyö alkoi elokuussa 2016, kun Vaasan halusi viestintänsä pohjaksi vahvan viestintästrategian, tuoda vastuullisuuden vahvemmin strategiansa ytimeen ja kertoa aktiivisemmin omaa tarinaansa.
Yhteistyön tuloksena Vaasan on lähtenyt puhumaan rohkeasti suomalaisten leivän puolesta.
– Ellun Kanat antoi viestinnällemme uutta vauhtia ja rohkaisi meitä tekemään vaikuttavampaa viestintää. Positiivinen keskustelu leivästä jatkuu, ja myös myyntiluvut ovat olleet positiivisia. Uskon vahvasti, että siihen on osaltaan vaikuttanut myös uudenlainen, rohkeampi, strategiaan perustuva viestintämme, sanoo Vaasanin toimitusjohtaja Thomas Isaksson.
Parin vuoden yhteistyön aikana Vaasan on lisännyt aktiivisuuttaan kaikissa kanavissaan. Panostus vastuullisuuteen ja siitä viestimiseen on konkretisoitunut esimerkiksi kohonneina arvioina Sustainability Brand Index -tutkimuksessa.
– Ellun Kanat on hyvin perehtynyt toimialaamme ja tarpeisiimme, ja osaa auttaa meitä oikealla tavalla. Harvoin saan työhöni koskevaa palautetta vapaa-ajalla, mutta viimeisen kahden vuoden aikana myös työn ulkopuoliset tuttavat ovat tulleet kertomaan huomanneensa meidän huomiota herättäneet viestinnän teot, kertoo Vaasanin brändi- ja viestintäjohtaja Mari Dunderfelt.
– Olemme iloisia, että olemme yhteistyöllämme voineet auttaa Vaasania niin monipuolisesti. Viestinnän tekemiseen on otettu selkeä yhteinen tavoite. Vastuullisuuteen on satsattu, ja siitä on myös kerrottu reippaasti, kertoo muutoksen tekijänä ja asiakkuusjohtajana Ellun Kanoissa työskentelevä Kristiina Klemetti.
Finnish Comms Awards -kilpailun tuomaristo perusteli voittoa seuraavasti: ”Tässä työssä asiakas nosti strategisen tekijän, rukiin, takaisin tuotteensa ytimeen. Näin toimitaan kampanjassa, jossa vastuullisuuden nostaminen esiin on myös viisasta trendien lukemista. Mielikuva vastuullisena leivän valmistajana vahvistui. Vakuuttava kampanja.”
Lue kaikkien Finnish Comms Awards -kategorioiden voittajat perusteluineen täältä.
Kuva: Kira Hagström
Kuvassa vasemmalta oikealle: Vaasanin Anni Pyykkö ja Mari Dunderfelt sekä Ellun Kanojen Kristiina Klemetti ja Saara Iivari.