Perintä ei ole köyhien kiusaamista – OK Perinnän ja Ellun Kanojen viestintäyhteistyö vei voiton Finnish Comms Awards -kilpailussa
Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton (MTL) Finnish Comms Awards -kilpailussa palkittiin vuoden parhaat viestintätyöt ja viestinnän tekijät torstaina. Parhaana viestintätyönä palvelut-kategoriassa palkittiin Ellun Kanojen ja OK Perinnän viestinnällinen yhteistyö.
Ellun Kanat ryhtyi kirittämään strategisena kumppanina vaasalaisen perintätoimiston OK Perinnän viestintää marraskuussa 2016, ja yhteistyön myötä OK Perintä on rohkeasti lähtenyt muuttamaan viestintänsä fokusta toimeksiantajille kohdistetusta viestistä asiakkailleen. Uuden viestintästrategiansa avulla OK Perinnän näkemys inhimillisemmästä perintätoimialasta on noussut osaksi yhteiskunnallista, ylivelkaantumisesta ja talousvaikeuksista käytävää keskustelua. Uudistunut viestintä tähtää nyt ensisijaisesti maksuvaikeuksiin liittyvän häpeän poistamiseen ja asiakkaiden aktivoimiseen.
Uuden viestintästrategiansa avulla OK Perinnän näkemys inhimillisemmästä perintätoimialasta on noussut osaksi yhteiskunnallista, ylivelkaantumisesta ja talousvaikeuksista käytävää keskustelua.
– OK Perintä on vuosien mittaan uudistanut perintätoimialaa, mutta he tarvitsivat apuamme tuon muutoksen jatkamiseen ja sanoittamiseen. Tunnistamalla yrityksen arvopohjan pystyimme luomaan yhdessä sellaista viestintää ja tekoja, jotka ovat tuoneet esille yrityksen halun auttaa asiakkaitaan ja siten tehdä inhimillistä ja vaikuttavampaa perintää, kertoo Ellun Kanoissa muutoksen tekijänä ja asiakkuusjohtajana työskentelevä Saara Iivari.
– Viestinnän muutoksella on ollut suora vaikutus toimintaamme ja avainlukuihin. Hyvä palvelukokemus ja viestintä näkyy parempana perintätuloksena. Asiakkaamme ovat aktivoituneet, ja vaikka olemme saaneet aikaisemminkin positiivista palautetta, palautteen laatu on parantunut, toteaa OK Perinnän myynti- ja markkinointijohtaja Andreas Lindroos.
Finnish Comms Awards -kilpailun tuomaristo perusteli voittoa seuraavasti: ”Kunnianhimoinen, kattavaan pohjatyöhön perustuva ja selkeät tavoitteet määrittelevä nerokas strategia, jolla nostettiin yhdessä todellinen loppuasiakas keskiöön. Työssä näkyy liiketoiminnan yli ulottuva yhteiskunnallisen viestinnän ote, jolla aihe oli mahdollista saattaa useamman kohderyhmän silmiin ja korviin. Huolellisesta ja asiantuntemusta huokuvasta toteutuksesta näkyy eri viestinnän osa-alueet ja kohderyhmät luontevasti yhteen integroiva ote. Tulokset ja asiakaskokemus ovat vakuuttavia.”
Ellun Kanojen töistä kilpailussa voiton vei myös VR Matkustajaliikenteen kanssa tehty yhteistyö liikenne ja logistiikka -kategoriassa. Lisäksi finaaliin pääsi Yksi elämä -terveystalkoot. Ellun Kanat palkittiin vuoden 2017 viestintätoimistona, ja Ellun Kanojen Sara Lindström voitti kilpailun parhaan pitchaajan palkinnon.
Lue kaikkien Finnish Comms Awards -kategorioiden voittajat perusteluineen täältä.