Muutu tai kuole – 5 artikkelia siitä, miksi vastuuttomuus ei ole vaihtoehto
Tällä viikolla Mitä tapahtuu huomenna -tehtaalla on pohdittu sitä, millaista ympäristötietoisuus on tulevaisuudessa. Olemme tilanteessa, jossa kulutamme esimerkiksi uusiutuvia luonnonvaroja enemmän kuin maapallo pystyy tuottamaan. Globaalilla tasolla väestö ja kulutus kasvavat kasvamistaan. Jotain tarttis tehdä.
Tulevaisuudessa onkin odotettavissa suuria muutoksia niin kuluttajien kuin yritystenkin toimintaan. Tavaran omistamisen merkitys vähenee ja kuluttajat siirtyvät kohti uudenlaisia kuluttamisen malleja. Samaan aikaan he vaativat yrityksiltä entistä enemmän vastuullisuutta. Tämä luo myös yrityksille paineen muuttaa toimintaansa, koska ilman asiakkaitaan ne eivät pärjää. Lue viisi artikkelia aiheesta:
FastCo.Exist: The Future Of Progressive Business Is Companies That Are Good, Not Just Doing Good
Juuri kun sait hiottua vastuullisuusraporttisi huippukuntoon, vastuullisuuden uusi aalto on jo täällä. Ihmisille ei enää riitä se, että yritykset tekevät hyviä tekoja, niiden täytyy olla hyviä. >> LUE TÄSTÄ
Fortune: Like it or not, sustainability is now core to your business
Vastuullisuus ei ole vain hörhöjen puuhaa vaan tarjoaa oikein käytettynä kilpailuedun yrityksille. Siksi yritysten tulisi asettaa vastuullisuus toimintansa keskiöön, eikä pitää sitä ulkokehällä pakollisena pahana. >> LUE TÄSTÄ
TED Talk: The global food waste scandal
Länsimaissa heitetään roskiin liki puolet ruuasta – ei siksi, että se olisi syömäkelvotonta, vaan koska se ei näytä houkuttelevalta. TED Talkin videolla ympäristöaktiivi ja kirjailija Tristram Stuart esittelee hurjia lukuja ruokahävikistä ja herättelee käyttämään maailman luonnonvaroja kestävämmällä tavalla. >> KATSO TÄSTÄ
The Guardian: Access over ownership is the future of consumption
Yli 50 vuotta jatkuneen kulutusjuhlan, jonka aikana olemme haalineet jatkuvasti enemmän ja enemmän tavaraa omistukseemme, jälkeen olemme ottaneet ensiaskeleet kohti uudenlaista kulutusta. Toimiala kerrallaan siirrymme omistamisesta kohti käyttöoikeuksien kulutusta. Montako DVD:tä vielä omistat? >> LUE TÄSTÄ
FastCompany: Why Millennials Don’t Want To Buy Stuff
Ja uudenlaisen käyttöoikeuksien kulutuksen edelläkävijöitä ovat milleniaalit, joille tavaroiden omistaminen ei enää merkitse yhtä paljon kuin aiemmille sukupolville. Tämä merkitsee sitä, että yritystenkin on alettava muuttamaan tapaansa ajatella. >> LUE TÄSTÄ
Listan kokosivat Johanna Sippo, Kristiina Klemetti, Miia Savaspuro ja Pekka Salminen.