Mitä tapahtuu huomenna vastuullisuudelle?
Yritykset mainostavat vastuullisuuttaan monin tavoin: ympäristömerkkien, sertifikaattien ja vastuullisuusraporttien avulla tai erilaisen hyväntekeväisyyden keinoin. Samalla ne ihmettelevät sitä, miksi niiden vastuullisuus ei herätä lainkaan kiinnostusta kuluttajissa tai sijoittajissa.
Väestönkasvu, kaupungistuminen, ympäristötietoisuuden kasvu, uudet elämäntavat ja maapallon lämpeneminen ovat haasteita, jotka edellyttävät sitä, että myös yritykset ovat entistä vastuullisempia. Kiinnostava vastuullisuus on ennen kaikkea tekoja, joilla on merkitystä ihmisille ja ympäröivälle yhteiskunnalle.
Megatrendien valossa vastuuttomuudesta on myös tulossa entistä huonompaa bisnestä. Kuluttajat, sijoittajat ja työntekijät karttavat yhä enemmän niitä yrityksiä, jotka toimivat vastuuttomasti. Jos yritys haluaa menestyä tulevaisuudessa, se tekee vastuullisuudesta itselleen todellisen kilpailuvaltin. Tämä edellyttää sitä, että vastuullisuus on aidosti yrityksen strategista ydintoimintaa.
Vastuullisuuden vaatimukset muuttuvat jatkuvasti. Mikä oli vastuullista eilen, ei ole vastuullista enää huomenna, vaan siitä on itse asiassa tullut normi. Edelläkävijäyritykset huomioivat tämän, kuten senkin, että yrityksen liiketoimintaa on jatkuvasti kehitettävä.
Jokaisen yrityksen on löydettävä oma tapansa tehdä ja kertoa vastuullisuudestaan, jotta se aidosti erottautuu kilpailijoistaan.
Ellun Kanat julkaisee 13.6.2016 viestinnän tekijä Jukka Mannisen kirjoittaman kirjan vastuullisuudesta ja sen huomisesta.