Mistä kananpoika-ohjelmassa on oikein kyse? #Kananpojat2015 kertovat
Keitä ovat kananpojat, mistä kananpoikuudessa on kyse, ja miksi kannattaa hakea kananpojaksi?
Kananpojat ovat Ellun Kanojen vuosittain rekryämä porukka erilaisia tyyppejä, joille kaikille on kuitenkin yhteistä alttius innostua viestinnästä. Meitä, vuoden 2015 kananpoikia, on yhteensä kuusi: Laura – porukan visuaalinen viestijä, Johannes – järjestökentällä seikkaileva ideanikkari, Patricia – viestinnän trendejä seuraava kielitieteilijä, Iida – somettava digiviestijä, Otto – vaikuttajaviestinnästä innostuva koutsi ja Fanny – kevyesti urheiluhullu tarinankertoja.
Ellun Kanojen kananpoikaohjelma on vuoden mittainen harjoittelu, joka mahdollistaa työkokemuksen kartuttamisen, vaikka opiskelut olisivatkin vielä kesken. Töitä tehdään tuntiperusteisesti ja niiden tekeminen ei ole sidottu toimistotuoliin, vaan töitä on mahdollista tehdä kotona, koulussa, junassa, bussissa (jossa esim. tämä teksti syntyi) – you name it – tärkeintä on, että asialliset hommat hoidetaan!
Mitä me kananpojat sitten tehdään? Vuoden aikana tutuksi ovat tulleet taustakartoitusten tekeminen, Excel-taulukoiden sorttaaminen, someanalyysien tuottaminen, PowerPoint-esitysten viilaaminen, median kanssa työskenteleminen, popcornin paistaminen, katumaalausten piirtäminen, palaveeraaminen, kirjoittaminen, livetwiittaaminen, postittaminen, brainstormaaminen ja paljon, paljon muuta. Eli ehkä olisikin järkevämpi kysyä, mitä työnkuvaan ei kuulu.
Kananpoika2015-vuosi on ollut vauhdikas ja ihan viimosen päälle kokemus. Oppimiselta on ollut mahdotonta välttyä. Parasta ovat ehdottomasti olleet monipuoliset, asialliset hommat, joihin pääsee saman tien, alusta asti mukaan. Vuodessa on päässyt katsomaan viestintää monesta eri näkökulmasta ja sen aikana on ehtinyt myös etsimään ja vahvistamaan sitä ”omaa juttua”. Itse täytyy vain olla valmis käärimään hihat ja ruveta rohkeasti hommiin!
Tänään käynnistyy hakuaika vuoden 2016 kananpojaksi, joka kestää PE 30.10 saakka. Näiden kahden viikon ajan Ellun Kanojen somekanavissa pääsee mukaan seuraamaan toimiston menoa. Tällä viikolla puikoissa ovat kananpojat, ja ensi viikolla avataan enemmän meidän viestinnän tekijöiden arkea. Tiedossa on twiittausta, facebookkausta, snäppäilyä ja instagrammausta. Stay tuned ja pistä hakemusta tulemaan!