Mihin Suomi menee vuonna 2030?
Suomalaiset organisaatiot kohtaavat jatkuvasti muutoksia, joihin varautuminen ja sopeutuminen ovat elintärkeitä. Ellun Kanojen Muutosloikka -podcastissa seurataan organisaatioita, jotka ovat muutosten keskellä tai käyneet läpi muutoksia. Muutosloikassa pureudutaan tällä kertaa Yleisradion tulevaisuustyöhön ja ennakointiin sekä Ellun Kanojen asiantuntijoiden Yleisradiolle tuottamaan Suomi 2030 -raporttiin. Mitkä ovat Suomen kohtalonkysymykset? Ja miksi Yleisradio ylipäätään tekee tulevaisuustyötä?
Muutokset ovat maailmassa väistämättömiä. Erityisen ilmeisiä muutokset ovat viime vuosikymmenien aikana olleet mediamaailmassa, jossa digitalisaatio ja sosiaalinen media ovat muuttaneet medioiden toimintalogiikkaa ja ansaintamallia radikaalisti. Muutokset ovat osuneet tietenkin myös Yleisradioon. Muutosten keskellä ei kuitenkaan kannata jäädä tuleen makaamaan, vaan katsoa eteenpäin.
”Yleisradion tehtävänä on kuvata Suomea sellaisena kuin se on, ei sellaisena kuin se joskus oli. Meidän on tiedettävä, mikä se yhteiskunta on, jotta sitä voi palvella”, sanoo Silja Tenhunen, Yleisradion toimintaympäristöasiantuntija.
Podcast-jaksossa Ellun Kanojen strategia- ja muutosjohtamisen palveluiden vetäjä Marjaana Toiminen keskusteli aiheesta Tenhusen ja Ellun Kanojen vaikuttamisen asiantuntijan Paula Karhusen kanssa. Karhunen nosti esiin sen, että sosiaalinen media on noussut Suomessa ensimmäistä kertaa tärkeimmäksi uutislähteeksi nuorille ihmisille. Tämä kehitys haastaa perinteiset mediayhtiöt, kuten Yleisradion, mukauttamaan strategioitaan ja löytämään tasapainon uuden ja perinteisen median välillä
Yleisradion Tenhunen on havainnut saman. “Mediatalot ovat väistämättä miettineet, mikä on mediatalojen suhde sosiaalisen media-alustoihin. Aikoinaan, kun esimerkiksi Facebook tuli, niin sehän oli aivan valtavan hyvä juttu kotimaisille mediataloille. Kiinnostavat pienet sisällöt saivat siellä yhtä paljon näkyvyyttä kuin isojen, vahvojen, vanhojen brändien sisällöt. Eli alkuun se tasa-arvoisti valtavasti sitä, miten erilaiset tekijät tavoittivat yleisöä. Mutta sen jälkeen kehitys on ollut koko ajan pois uutisista. Riippumatta siitä, mitä käyttäjät haluavat, näillä alustoilla huononnetaan mahdollisuutta käydä yhteiskunnallista keskustelua. Ja tähän muutokseen on varauduttava,” Tenhunen totesi.
Ellun Kanojen asiantuntijat ovat auttaneet Yleisradiota luomalla tulevaisuusanalyysin. Ylen tulevaisuusanalyysissa esitellään trendejä ja signaaleita siitä, mikä meitä yhdistää ja erottaa vuonna 2030. Millaisia skenaarioita ja konflikteja on näkyvissä? Entä miten mielikuvat liittyvät konflikteihin? Kuuntele koko keskustelu Muutosloikka-podcastista ja tutustu analyysiin täällä!