Microsoft, K-Supermarket Pohjois-Haaga ja Brigita Krasniqi valittiin vuoden 2018 mahdollisuusviestijöiksi – Tikkala Bros ja Neste oman kategoriansa jaetulla ykkössijalla
Vuoden 2018 parasta mahdollisuuksiin tarttuvaa viestintää tekivät Microsoft, K-Supermarket Pohjois-Haaga, Brigita Krasniqi, Tikkala Bros ja Neste. Voittajia olivat valitsemassa Ellun Kanojen kokoama raati sekä suuri yleisö Facebook-äänestyksen kautta.
Mahdollisuusviestintä on ajankohtaisiin aiheisiin tarttuvia tekoja, joilla tuodaan esiin omia arvoja ja strategiaa niin, että erotutaan massasta ja vauhditetaan liiketoimintaa tai edistetään itselle tärkeää asiaa. Se on vuoropuhelua maailman kanssa perinteisen ylhäältä alas -tiedottamisen sijaan.
Ellun Kanojen Vuoden mahdollisuusviestijät 2018 -kisassa kilpailtiin kolmessa kategoriassa: yhdenvertaisuuden edistäjät, ympäristön puolestapuhujat ja nopeat reagoijat. Lisäksi yleisö valitsi suosikkinsa Facebook-äänestyksellä.
Vuoden mahdollisuusviestijät valitsi Ellun Kanojen kokoama raati, jossa oli Nordean ekonomisti ja vuoden 2017 mahdollisuusviestijä Olli Kärkkäinen, Twitterin päivystävä saamelainen ja vuoden 2017 yleisön suosikki Petra Laiti, OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio, Imagen päätoimittaja Niklas Thesslund, toimittaja Anna Perho sekä Ellun Kanojen hallituksen puheenjohtaja Kirsi Piha. Yleisö äänesti omaa suosikkiaan Ellun Kanojen Facebook-sivulla.
VUODEN MAHDOLLISUUSVIESTIJÄT 2018 -KILPAILUN VOITTAJAT:
Yhdenvertaisuuden edistäjä: Microsoft – Laajennettu perhevapaa
Raati äänesti yhdenvertaisuuden edistäjät -kategorian kirkkaimmaksi tähdeksi Microsoftin mahdollisuusviestinnän teon. Hallituksen ilmoitettua perhevapaauudistuksen kaatumisesta Suomessa Microsoft teki aiheesta oman avauksensa: laajennetun perhevapaajärjestelmän myötä muun muassa isät voivat viettää jatkossa palkallista lomaa kuuden päivän sijasta kuusi viikkoa ja myös adoptiolasten vanhemmat, isät sekä äidit, kuuluvat etuuden piiriin. Uudistus astui voimaan Suomessa vuoden 2018 alusta ja levisi muihin Microsoftin toimipisteisiin tammikuun loppuun mennessä. Tieto uudistuksesta otettiin vastaan riemulla ja sitä kiiteltiin sosiaalisessa mediassa vuolaasti.
“Hieno tarttuminen aiheeseen. Tietääkseni myös muilla yrityksillä on jotain samankaltaista toimintaa, mutta tämä osoittaa mahdollisuusviestinnän voiman: kun tekee jotain silloin kun aiheesta muutenkin puhutaan, ratkaisee osaltaan jonkin ongelman ja tekee teon näkyväksi ja kahvipöydissä kuuluvaksi.”
– raadin puheenjohtaja & Ellun Kanojen hallituksen puheenjohtaja Kirsi Piha
Ympäristön puolestapuhujat: Tikkala Brosin ilotuliteboikotti ja Nesteen ZeroBnb
Ympäristön puolestapuhujat -kategoriassa saatiin kaksi voittajaa: ensimmäisen sijan jakavat tuomariston antamin tasapistein REDIn K-kauppiaat Tikkala Bros ja Neste.
Kauppakeskus Redin K-Supermarket-kauppiaat Ilari ja Teemu Tikkala ilmoittivat tapaninpäivänä, etteivät aio myydä ilotulitteita lainkaan. Päätökseen vaikuttivat ilotulitteista lähtevät kovat äänet, jotka aiheuttavat ahdinkoa monelle koiralle. Myös ympäristösyyt myötävaikuttivat päätökseen. Facebookissa julkaistu tiedote sai osakseen satoja kiittäviä kommentteja ja runsaasti mediatilaa.
“Tämä on mielestäni erityisen hyvä esimerkki siitä, että yrittäjillä on vaikuttamisen mahdollisuus siinä missä kenellä tahansa. Ilotulitteiden myynti herättää vuosi vuodelta enemmän keskustelua ja Tikkalat osoittivat olevansa ajan hermolla. Ilotulitteiden poisjättämisellä on myös konkreettinen vaikutus kaupan ympärillä olevaan naapurustoon ja osoittaa, että kauppa on asiakkaidensa näköinen.”
– tuomariston jäsen Petra Laiti
Samalla kun moni matkustaja vaihtaa lentolippunsa paikkaan junassa, kestävää matkailua edistetään myös tarjoamalla ekologisempia majoitusvaihtoehtoja. Nesteen Zerobnb-tempaus haastoi majoitusjätti Airbnb:n luomaan kategorian kestäville majoituskohteille, joista esimerkkinä toimii Nesteen Vallisaareen rakentama päästötön Nolla-mökki. Konkreettisesti kuluttajien päätöksentekoa tukeva palvelu sai runsaasti kansainvälistä huomiota.
“Ajanmukainen reagointi suureen muutokseen. Yhtä aikaa kommentaarinen teko ja teko, joka onnistuneesti freesasi myös mielikuvaa Nesteestä.”
– tuomariston jäsen Niklas Thesslund
Nopea reagoija: K-Supermarket Pohjois-Haaga – Helpotusta helleöihin
Nopean reagoinnin kategorian voittajaksi tuomaristo äänesti K-Supermarket Pohjois-Haagan. Vuoden 2018 kesä oli lämpimin vuosiin. Jopa tuskaisan helteisiksi kivunneet lämpötilat saivat ihmiset ideoimaan viilennyskeinoja etenkin kunnollisten yöunien toivossa. Helteiden jatkuttua jo pidemmän aikaa Pohjois-Haagan K-Supermarket-kauppias Marika Lindfors avasi myymälänsä ovet sadalle halukkaalle yökyläilijälle elokuisena lauantai-iltana. Tempaus sai laajaa mediahuomiota ja kauppias keräsi kiitosta avuliaan idean nopeasta toteutuksesta.
“Todella nopeaa reagointia asiakkaiden hyväksi.”
– tuomariston jäsen Timo Ritakallio
Yleisön suosikki: Brigita Krasniqi – Yhdenvertaisemman Suomen tienraivaaja
Yleisöäänestyksen ylivoimainen voittaja oli yhdenvertaisuuden puolestapuhuja Brigita Krasniqi. 21-vuotias Krasniqi taistelee rakenteellista rasismia vastaan aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Hän tarttuu rohkeasti yhteiskunnallisiin epäkohtiin, haastaa ja tuo näkemystään esiin. Brigita raivaa tilaa keskusteluissa niille, joita rasismi koskee – aktiivisella viestinnällään hän tuo vähemmistöjen ääntä kuuluviin.
Ellu onnittelee voittajia!
Kuvitus: Mari Tuovinen
Lisätietoja:
Henna Kainulainen
muutoksen tekijä, kilpailun koordinaattori
040 526 8124
henna.kainulainen@ellunkanat.fi
Ellun Kanat on strategisesti ajatteleva muutosyritys, jonka sydän sykkii kommunikaatiosta ja jonka olemassaolon tarkoituksena on ravistella muutokseen, tehdä muutoksesta ymmärrettävä ja tehdä maailmasta parempi. Työkaluinamme on viestintä, yrityskulttuuri, vaikuttajaviestintä ja arvoliittolaisuus.
Eihän siinä mitään järkeä olisi, että asiat olisivat ennallaan tekemisemme jälkeen.