Kanalaan voittoja Transform Awards Europe -kilpailusta
Transform Awards Europe -kilpailussa palkitaan huippuosaajia brändäyksen ja brändistrategian alalla. Yhdessä huimien asiakkaiden kanssa Ellun Kanat toi Lontoossa pidetystä palkintogaalasta mukanaan neljä pystiä, ja samalla jalometallien tutun värisuoran.
Viime vuonna alkanut menestys kansainvälisessä brändikilpailussa sai siis jatkoa. Asiakkaiden kanssa on tehty pitkäjänteisesti työtä yhä vaikuttavimpien brändien eteen. Nappasimme bränditiimeistä ensifiilikset heti palkintojenjaon jälkeen.
Rakettitiede: Devaaminen no-bullshit -asenteella ja rohkeus toivat kaksi kultaa
Ohjelmistokehitysyritys Rakettitieteen brändityö singahti raketin lailla voittoon kahdessa eri sarjassa. Palkinnot tulivat Best brand evolution (business) ja Best visual identity from the professional services sector -kategorioista.
Rakettitieteen markkinointipäällikkö Elina Turusen mukaan jo ehdokkuus kansainvälisessä ja arvostetussa kilpailussa on tuntunut huikealta. Se on myös osoitus siitä, että brändityö Ellun Kanojen kanssa on tehty hyvin.
”On hienoa saada tunnustusta. Tavoitteenamme on ollut rakentaa näkyvä ja erottuva brändi ja voitto todistaa sen oikeaksi. Emme halua kuorruttaa arkeamme irtokarkeilla ja hattaralla, vaan haluamme brändimme olevan rehellinen asiakkaillemme”, Turunen hehkuttaa.
Turusen mukaan yhteistyö Ellun Kanojen kanssa on ollut avointa ja sujuvaa. Oppimisen kokemuksia on tapahtunut läpi prosessin puolin ja toisin.
”Mielestäni Ellun Kanat ja Rakettitiede ovat aika samanlaisia, sillä pyrimme molemmat suoraan puheeseen ja tekemisen meininkiin. Siinä mielessä olemme vähän kuin sisaruksia. Ellun Kanoilla on ammattitaitoista porukkaa, joka osaa kuunnella asiakasta, mutta samalla myös haastaa.”
Rakettitieteen brändiä ja visuaalista ilmettä oli uudistamassa Ellun Kanojen Art Director Julia Nyyssölä. Hän kuvailee suunnittelutyön olleen antoisaa, koska brändityössä on päästy tekemään monia poikkeuksellisia asioita.
”Meillä on helvetin rohkea asiakas, joka hyppää pelottomasti uuteen. Kun tekemistä ohjaa rohkeus eikä pelko, lopputulos ei jää kädenlämpöiseksi, vaan voidaan saavuttaa aivan erityisiä asioita”, Nyyssölä kertoo.
Digivisio 2030: Oppimisen uusille muodoille välähti kisassa hopeaa
Korkeakoulujen yhteinen muutoshanke Digivisio 2030 sai hopeaa sarjassa Best visual identity from the education sector. Digivision visuaalista identiteettiä on ollut suunnittelemassa ja toteuttamassa Ellun Kanojen Art Director & Designer Veera Kortelainen.
”Digivision ilme on julkisen sektorin hankeilmeeksi kunnianhimoinen. Lisäksi se uudistaa koulutussektorin visuaalista kerrontaa”, Kortelainen kertoo ja jatkaa:
“On hienoa, että tällainen työ saa kansainvälisen tunnustuksen – siitä suuri kiitos kuuluu myös Digivisiolle, joka uskalsi poiketa totutusta ja asettaa tavoitteet ilmeen suhteen korkealle.”
Myös Digivision hankepäällikkö Jonna Piiroinen on tyytyväinen luotuun brändiin.
“Ellun Kanojen kanssa yhteistyössä toteutettu Digivisio brändi kuvaa mielestämme todella onnistuneesti ajatustamme tulevaisuuden visiosta ja muutosmatkasta. Brändi toimii erinomaisesti myös arjen tasolla ja olemme sen kautta toteuttaneet useita positiivista palautetta saaneita viestinnän tekoja.”
Keravan kaupunki: Kehykset kaupungille palkittiin pronssilla
Pronssia ansaittiin Keravan kaupungin brändityöllä kategoriassa Best visual identity from the public sector. Keravan viestintäjohtaja Thomas Sund kommentoi:
“Olen ylpeä brändityöstämme, etenkin osallisuuden sekä monimuotoisuuden korostamisesta. Brändiä on jalkautettu määrätietoisesti viestinnässä ja esimerkiksi kaupunkitapahtumissa. Uusi brändi ja visuaalinen ilme muodostavat tärkeän osan kaupunkitasoisen viestinnän kokonaisvaltaisessa uudistamisessa”, sanoo Sund.
Keravan visuaalista identiteettiä ja brändistrategiaa on ollut suunnittelemassa Ellun Kanojen designjohtaja Sasu Haanpää.
Haanpään mukaan Kerava ei jätä ketään kylmäksi. Kaupunkiin liittyy vahvoja mielikuvia ulkopaikkakuntalaisten keskuudessa, joita haluttiin brändityöllä ravistella. Pelottomasti uudistettu visuaalinen ilme kääntää katseen kaupunkilaisiin ja keravalaisten ylpeyden aiheeseen, omaehtoiseen kaupunkikulttuuriin.
“Uusi ilme on herättänyt paljon tunteita puolesta ja vastaan. Kaupunki on lähtenyt keskusteluun mukaan mahtavalla asenteella”, Haanpää hehkuttaa.
Kiitos asiakkaille rohkeudesta ja yhteistyöstä
Transform Awards Europe on kansainvälisen tason kilpailu, jossa palkitaan tekijöitä brändien kehittämisestä ja muutoksesta. Kilpailuun osallistuu sekä suuria globaaleja toimijoita että pienempiä paikallisia toimistoja. Tänä vuonna muita voittajia olivat esimerkiksi Pentagram, Landor & Fitch ja DesignStudio.
Ellun Kanat kiittää ja onnittelee Rakettitiedettä, Digivisiota ja Keravan kaupunkia hienosta työstä!
Tutustu tästä vielä tarkemmin menestystä niittäneisiin brändeihin:
Rakettitiede
Rakettitieteen ja Ellun Kanojen yhteistyöllä Rakettitieteelle luotiin uusi brändi sekä visuaalinen ilme. Brändityössä haluttiin haastaa tekkifirmoille tyypillinen koodaajia mystifioiva visuaalinen kerronta. Rakettitieteen uudessa visuaalisessa identiteetissä päätettiin nostaa esiin yrityksen huippuosaajia ja tapaa palvella asiakkaita ”no bullshit” -asenteella sekä esitellä Rakettitiede ja sen kehittäjät rohkean rehellisesti. Lopputuloksena syntyi brändi, joka nojaa kujeileviin viesteihin, riisuttuun estetiikkaan ja vahvoihin kuvajournalistisiin valokuviin, jotka kuvaavat Rakettitieteen devaajia ja työn arkea ilman turhaa kuorrutetta. Huippuosaamista ei tarvitse koristella.
Digivisio 2030
Yhteistyössä Ellun Kanojen kanssa Digivisiolle rakennettiin kokemuksellinen visuaalinen identiteetti, joka näyttää leikkisästi oppimisen tulevaisuuden. Identiteetin dynaamiset ja vuorovaikutteiset elementit luovat houkuttelevan tulevaisuuden vision, joka kutsuu kohderyhmät osallistumaan.
Keravan kaupunki
Keravan kaupunki ja Ellun Kanat tekivät yhdessä uuden ilmekonseptin, joka rakennettiin Kehys-tunnuksen ympärille. Kehys-elementti visualisoi ajatuksen kaupungista kehyksenä, jonka kaupunkilaiset täyttävät toiminnallaan – joko kuvainnollisesti tai kirjaimellisesti – luoden uutta kaupunkikulttuuria. Tulevaisuudessa Kerava tunnetaan omannäköisestä, monimuotoisesta ja värikkäästä kaupunkikulttuuristaan.