Ilman tiimiäsi et ole mitään!
Henkilöbrändin rakentamiseen käytetty aika on yrityksen näkökulmasta hyödyllisempää, kun se kohdistetaan tiimien toimintaan.
Kirjakauppojen hyllyjä täyttävät jälleen oppaat henkilöbrändin rakentamisesta. Ennen kuin alamme taas palvoa tätä epäjumalaa, on hyvä muistaa, että isot asiat eivät koskaan tapahdu yhden ansiosta. Isot asiat tapahtuvat yhdessä tehden, toinen toisemme osaamisen päälle rakentaen. Yksilöllisyyttä ihaileva kulttuuri muistaa yksilöt, vaikka tosiasiassa innovaatioiden, keksintöjen ja menestyksen taustalla on aina isompi joukko ihmisiä. Henkilöbrändi voi olla hyvä henkilölle, mutta yritykselle hyvin toimiva yhteisö on hyödyllisempi asia.
Kirjakauppojen hyllyjä täyttävät jälleen oppaat henkilöbrändin rakentamisesta. Ennen kuin alamme taas palvoa tätä epäjumalaa, on hyvä muistaa, että isot asiat eivät koskaan tapahdu yhden ansiosta.
Onnellisuustutkija Shawn Achorin uusin kirja Big Potential käsittelee menestystä. Kirja esittelee viisi tapaa päästä pienestä potentiaalista isoon potentiaaliin niin yksilön, tiimin kuin koko organisaationkin näkökulmasta. Sen keskeisin havainto on, että yksilöllisyyttä ihaileva kulttuuri tuottaa pientä potentiaalia, kun taas yhteisöön panostava kulttuuri saa aikaan isoa potentiaalia ja tuloksia.
Kirjoittaja referoi Googlen Aristoteles-projektia, jossa selvitettiin tehokkaan ja menestyksekkään tiimin salaisuus. Lopputulos oli hämmentävä. Se, että tiimissä on tähtipelaajat, ei teekään tiimistä voitokasta. Tiimin menestyksen taustalla on kaksi asiaa:
1) Sillä on korkea sosiaalinen sensitiivisyys eli se ymmärtää yhteisön – ei vain tehtävän – merkityksen.
2) Tiimissä on luottamuksen ilmapiiri, jossa jokainen voi puhua suoraan ja kokee turvalliseksi jakaa ideoita ja ajatuksia.
Tällainen tiimi pystyy toistamaan menestyksen uudelleen ja uudelleen, toisin sanoen se on muutosälykäs yhteisö, joka kykenee toistamaan menestyksen, koska se osaa ja uskaltaa kyseenalaistaa omaa tekemistään. Henkilöbrändiään paukuttava yksilö sopii tähän huonosti. Tiimin menestys ei riipu sen yksilöistä vaan sen toimivuudesta. Aristoteleen pointtihan oli: Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Se mikä tekee siitä enemmän on tiimin sisään tai organisaation sisään muodostuva kulttuuri.
Shawn Achor esittelee mallinsa (SEEDS), jolla organisaatio ja yksilö voi parantaa omaa potentiaaliaan. Keskeisin vaikuttaja on kuitenkin se, keskittyykö organisaatio yksilöihin vai kokonaisuuteen. Luoko se kulttuurin, jossa käytetään kyynärpäitä, vai kulttuurin, joka tähtää maaliin yhdessä. Perustuuko se palkitsemiseen, jossa näkyvät, äänekkäät tähdet palkitaan vai siihen, että tiimi palkitaan.
Yritys, joka haluaa menestyä ja valjastaa itsensä isolle potentiaalille, keskittyy kolmeen asiaan:
1) Se pitää huolen siitä, että tiimit toimivat, ne ovat yhteisöjä ja ne kannustavat itseään koko ajan parempaan.
2) Se pitää huolen siitä, että johtajuutta on organisaation joka tasolla. Muutosälykäs organisaatio pystyy tekemään päätöksiä eikä jumitu odottelemaan, että joku jossain ”ylhäällä” tekee päätökset.
3) Se pitää huolen siitä, että yhteisö koostuu erilaisista yksilöistä ja näkemyksistä ja että ilmapiiri on yhteisen haastamisen ilmapiiri, jotta tämä erilaisuus myös toteutuu isompana potentiaalina.
Tähti ei ratkaise yrityksen menestystä, kulttuuri ratkaisee. Iso potentiaali on aina ryhmässä. Henkilöbrändin rakentamiseen käytetty aika on yrityksen näkökulmasta hyödyllisemmässä käytössä, kun se kohdistetaan tiimien toimintaan.
Tiesitkö muuten, että Star Wars -elokuvasta tuttu lausahdus ”May the force be with you” oli alunperin muodossa ”May the forces of others be with you”? Joukossa on voimaa.
Kuva: Slava Bowman Unsplash