Halpuuttaminen, Finlayson, Pekka Sauri ja Koko Hubara palkittiin vuoden 2015 mahdollisuuspalkinnoilla
Vuoden 2015 rohkeinta ja erottuvinta viestintää tekivät S-ryhmä, Finlayson, Pekka Sauri ja Koko Hubara. Tätä mieltä olivat Ellun Kanojen kokoama mahdollisuusviestinnän palkintoraati sekä yleisö.
S-ryhmän halpuuttaminen vei voiton huomiomahdollisuuskategoriassa
“Tässä ajassa menestyy viestinnällä, joka pohjautuu todelliseen tekemiseen. Takana pitää olla sellaista, joka tuntuu, on havaittavissa, koettavissa ja jolla on merkitystä tavalliselle suomalaiselle”, S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja ja halpuuttamista luotsannut Ilkka Alarotu sanoo.
Mahdollisuuspalkintoraadin puheenjohtaja Kirsi Pihan mukaan kuluttajat haluavat yrityksiltä yhteiskunnallista vaikuttamista, avointa viestintää ja sitä, että heitä kuunnellaan.
Kuluttajat haluavat yrityksiltä yhteiskunnallista vaikuttamista, avointa viestintää ja sitä, että heitä kuunnellaan.
“Mahdollisuusviestintä on väline vuoropuheluun ja tapa tulla ihmistä lähelle. Silti monet pelkäävät hemmetisti huomion valokeilaa.”
”Palkitsemme mahdollisuusviestinnän tekijöitä, koska viestintä kaipaa ravistelua. Elämme alati kiihtyvässä rytmihäiriön ajassa, jossa mainetta, muutosta ja menestystä rakennetaan mahdollisuuksiin tarttumalla tai niitä luomalla. Mahdollisuusviestintä on myös esimerkki siitä, että viestinnän ja markkinoinnin väliset raja-aidat ovat kaatuneet”, Piha jatkaa.
Palkinnot jakoi raati, johon kuului Mediahub Helsinki Oy:n vastaava päätoimittaja ja toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila, Mainostoimisto TBWA Worldwiden digitaalinen johtaja Juuso Myllyrinne, Kurion Creative Director & Partner toimitusjohtaja Jari Lähdevuori, Aalto EE-ryhmän toimitusjohtaja Pekka Mattila sekä Ellun Kanojen mahdollisuusviestinnän asiantuntija Merja Mähkä ja mahdollisuusviestintäjohtaja Kirsi Piha.
Raadin perustelut – vuoden 2015 mahdollisuuspalkinnot
Huomiomahdollisuus: S-ryhmän halpuuttaminen
Halpuuttaminen oli ohittamaton liiketoiminnallinen päätös ja viestinnän teko, jossa mahdollisuuteen tartuttiin kaksin käsin. Huomio haettiin taitavasti ja keskustelunavaus kaupan hinnoittelusta otettiin omaan haltuun.
Vastuullisuusmahdollisuus: Finlaysonin Kärkkäisen boikotti
Tarvitaan rohkea yritys vetämään tuotteensa pois jälleenmyyjältä, kun jälleenmyyjän arvot eivät kohtaa yrityksen omia arvoja. Finlayson osoitti näkemyksellisyyttä, tinkimättömyyttä ja rohkeutta, ihan niin kuin tuotteissaankin, kun se lähti aidosti yhteiskunnalliseen keskusteluun mukaan.
Mahdollisuusjohtaja: Pekka Sauri
Palvelualtis johtaja ja some-ajan vahva vaikuttaja, joka on kommunikoimalla luonut itsestään Mr Helsingin. Ajatusjohtaja, joka käy päivittäin aitoa ja läpinäkyvää dialogia kaupunkilaisten kanssa.Tarttuu keskusteluihin, kysymyksiin, huoliin ja jakaa ajantasaista Helsinki-tietoa. Johtaminen on viestintää – ja Sauri ymmärtää sen.
Kultamuna-yleisöäänestyksen voittaja: Koko Hubara
Koko Hubara on tuonut Ruskeat tytöt -bloginsa kautta näkyväksi sen, millaista on olla ei-valkoinen suomalainen. Hubara on ottanut vahvan roolin yhteiskunnallisessa keskustelussa. Hän ei pelkää jakaa omakohtaisia kokemuksiaan syrjinnästä, ennakkoluuloista ja rasismista.