Ellun Kanat suunnitteli Vuoden Huippujen visuaalisen ilmeen tekoälyä hyödyntäen
Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu. Joka vuosi yksi designtoimisto saa kunnian suunnitella Vuoden Huippujen visuaalisen ilmeen. Kilpailun järjestää visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafia ry. Kisan finalistit julkaistaan keskiviikkona.
Ellun Kanoilla iloitaan, että toimisto pääsi suunnittelemaan kilpailuilmeen.
”Vuoden Huiput on alan merkittävin kilpailu Suomessa, ja on aina jännittävää nähdä, mihin teemoihin kilpailun ilmeessä tartutaan. Nyt pääsimme itse tämän kiinnostavan tehtävän pariin”, sanoo Ellun Kanojen designer Veera Kortelainen.
Kiinni tässä hetkessä ja sen ilmiöissä
Vuoden Huippujen visuaalisen ilmeen suunnittelu on toimeksiantona poikkeuksellinen. Tyypillisesti brändin visuaalisen ilmeen elinkaari on viisi tai kymmenen vuotta. Kilpailuilmeen on sen sijaan kestettävä vain yksi vuosi.
”Lyhyt elinkaari tarkoittaa, että voimme suunnitella vahvasti tässä ajassa kiinni olevia asioita ja hyödyntää sellaisiakin trendejä, jotka vanhenevat nopeasti. Puhutaan jopa hyperajasta. Tämä mahdollistaa uuden tutkimisen ja kokeilemisen”, designer Julia Nyyssölä kuvailee.
Keskiössä luova tekoäly
Yksi viime aikojen kuumista – ja kiistanalaisista – trendeistä on luovan tekoälyn käyttö suunnittelussa. Ellun Kanojen tiimi päätti tarttua Vuoden Huippujen kilpailuilmeessä juuri tähän.
Nyyssölä kertoo: ”Tekoäly tulee disruptoimaan luovaa suunnittelua siinä missä muutakin työtä. Tekoälystä ja suunnittelijan työstä on puhuttu pitkään melko vastakkainasetellen. Halusimme tarkastella asiaa laajemmin. Tekoälyllä on valtava luomisvoima ja parhaimmillaan se voi vapauttaa ihmisissä sisällä piilevää luovuutta. Tämä päätettiin nostaa esiin ilmeessä, jonka konseptiksi kiteytyi luovuuden lähteellä.”
”Tekoälyllä ei vielä ole yhtä vakiintunutta ja tunnistettavaa visuaalisen kerronnan sävyä, joten estetiikkaa hienosäädettiin paljon”, Kortelainen kuvailee.
”Ja samalla visuaalisen viestinnän kenttä monipuolistuu koko ajan, koska työkalut kehittyvät vauhdilla. Myös ihmisten visuaalinen ymmärrys kehittyy. Osaamme jo esimerkiksi kyseenalaistaa kuvan aitouden”, jatkaa designer Veera Kesänen.
Tekoälyllä luodaan tällä hetkellä monenlaista estetiikkaa.
”Edelleen näemme perinteisempää uncanny tekoälyestetiikkaa, eli outouteen ja surrealismiin nojaavaa ilmaisua. Tämä ilmaisu elää erityisesti internetin meemikulttuurissa”, Kortelainen sanoo.
”Toisaalta on olemassa myös hienostuneempi, etenkin tekoälytaiteilijoiden luoma tekoälyn estetiikan uusi aalto. Siinä on paljon viitteitä digitaalisen taiteen eri tyyleihin ja 3D-grafiikkaan”, Kesänen lisää.
”Vuoden Huiput on aina haastanut suunnittelijoita kokeilemaan ja luomaan jotain yllättävää. Halusimme nostaa luovuuden kilpailun identiteetin ytimeen. Tämän vuoden ilmeessä näkyy tekoälyllä luotu ihmemaa”, suunnittelijat kertovat.
Tekoälyn käyttöön liittyy ristiriitoja
Tekoälyn tulemiseen on suhtauduttu ristiriitaisesti luovan suunnittelun alalla. Toiset kokevat sen uhkana, toiset taas mahdollisuutena.
”Keskustelu tekoälystä on alalla aika jakautunutta ja kriittistäkin. Halusimme silti ja ehkä juuri siksi tarttua aiheeseen. Työkaluna tekoäly demystifioi luovuutta ja ravistelee luovan neron myyttiä”, Kortelainen sanoo.
Tällä hetkellä keskustellaan paljon luovaan tekoälyyn liittyvistä tekijänoikeusongelmista. Tekoäly hyödyntää lähdemateriaalina muiden tekemiä kuvia.
”Tyylien jäljittelyä ja vaikutteiden lainaamista on tehty alalla aina, mutta tekoäly on tuonut sen kaikkien saataville ja tehnyt siitä helppoa. Tekijänoikeuslakimme eivät osaa vielä vastata uuteen tilanteeseen: yksittäiselle teokselle voi saada teossuojan, mutta tyylille ei”, Nyyssölä toteaa.
Nyyssölä kiteyttää suunnittelijan ristiriidan: ”Vaikka luova tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia, kukapa haluaisi omia töitään käytettävän tekoälyn kouluttamiseen.”
Mitä jää suunnittelijan tehtäväksi, kun tekoäly valtaa luovan alan?
Ellun Kanojen Vuoden Huiput -tiimi on pohtinut myös luovan suunnittelun ammattilaisten roolia tekoälyn aikakaudella.
”Tekoäly itsessään vahvistaa olemassa olevia valtarakenteita ja stereotypioita. On yleinen harhaluulo, että data olisi neutraalia ja tekoäly kykenisi objektiivisuuteen. Data voi kuitenkin olla todella vääristynyttä, ja tekoäly toisintaa vain sille syötettyjä väittämiä. Suunnittelijaa tarvitaan edelleen uuden luomiseen”, Nyyssölä toteaa.
”Kulttuuria muovanneet estetiikan innovaatiot ovat syntyneet niin, että on keksitty yhdistää tyylisuuntia, joita ei ole aiemmin yhdistetty. Jotta tekoäly kykenee samaan, täytyy ihmisen ohjeistaa sitä”, Kortelainen kertoo.
”Käsityötaito eli craft muuttaa muotoa. Teknisen taituruuden sijaan sisällön merkitys korostuu tulevaisuudessa entistäkin enemmän,” suunnittelijat pohtivat.
Seuraa Vuoden Huiput -kilpailua täältä: www.vuodenhuiput.fi