Ellun Kanat perustaa näkemysyksikön: vetovastuuseen Elina Kiiski Kataja
Ellun Kanojen tutkimustoiminta saa siivet, kun VTM Elina Kiiski Kataja ja YTL Juhani Pehkonen liittyvät joukkoon. Kaksikon näkemys menestyvän yrityksen ruokavaliosta on yksituumainen: insight syö ravinnokseen dataa.
Muutoksen johtaminen edellyttää monialaista maailman havainnointia, eikä se onnistu ilman jykeviä tutkimushartioita. Ellun Kanat valaa nyt vahvan pohjan uudelle näkemysyksikölleen pestaamalla sen vetäjäksi Elina Kiiski Katajan ja strategiseksi sparraajaksi Juhani Pehkosen.
Yksikössä tuodaan yhteen monitieteistä tutkimusaineistoa ja luodaan sen pohjalta liiketoiminnallisesti relevanttia näkemystä tulevaisuudesta. Erityistä toiminnassa on tiedon ristipölytys: sen sijaan, että johtopäätökset kaadettaisiin asiakkaan niskaan, niitä rakennetaan asiakkaan kanssa tiiviissä yhteistyössä.
Yksikössä tuodaan yhteen monitieteistä tutkimusaineistoa ja luodaan sen pohjalta liiketoiminnallisesti relevanttia näkemystä tulevaisuudesta.
Tiimin vetäjä Elina Kiiski Kataja on työskennellyt vuosia Sitran johtavana asiantuntijana ennakoinnissa. Kattava työhistoria ulottuu viestintätoimistoista kansalaisjärjestöihin, ja lähitulevaisuudessa Elina aikoo tutkia yhteiskunnallista muutosta myös väitöskirjan verran.
”Tämän päivän yrityksiltä edellytetään selkeää näkemystä siitä, mikä oma ydinbisnes on. Ilman tutkimusta on helppo sokeutua yhden megatrendin valovoimasta ja unohtaa toinen, joka kytee pinnan alla ja muodostaa kuluttajarajapintaan erilaisia liiketoiminnan kannalta merkityksellisiä segmenttejä”, Elina sanoo.
Juhani taas tunnetaan entisen TNS Gallupin toimialajohtajana ja entisen Suomen Gallupin tutkimusjohtajana. Myös Tampereen yliopistossa apulaisprofessorina toimineella Juhanilla on kokemusta tutkimuksen ja liiketoiminnan risteyttämisestä jo 30 vuoden ajalta. Se antaa perspektiiviä tähän päivään:
”Nykyaika on niin kaoottista ja tulvillaan ristiriitaisia viestejä, että vanha liikkeenjohdon viisaus on yhä käypä: jos et mittaa ja analysoi, kovin hyvin et voi johtaa. Sen saa unohtaa, että perstuntumalla pärjäisi.”
Ellun Kanat näyttäytyy molemmille uuden ajan organisaationa.
”Tiedän kokemuksesta, ettei ole pikku juttu luoda omaa tutkimusyksikköä, kaupallista think tankia, mutta näen Ellun Kanoissa juuri sellaista potkua ja osaamista, jonka avulla se voidaan toteuttaa”, Elina sanoo.
Juhanin mielestä tutkimus ja viestintä ovat liian monessa organisaatiossa edelleen kaksi eri todellisuutta. Silloin synergia jää laihaksi.
“Ellun Kanoilla nämä kaksi osataan tuoda vahvasti yhteen”, Juhani toteaa.
“Elina ja Juhani ovat tutkimuksen asiantuntijoita, jotka tuovat taloon myös tuhdin annoksen yhteiskunnallista näkemystä, josta Ellun Kanat muutenkin tunnetaan.”, kommentoi Ellun Kanojen toimitusjohtaja Taru Tujunen.
Kuvaaja: Iina Salminen
Lisätietoja:
Taru Tujunen, toimitusjohtaja, Ellun Kanat
050 357 9418
taru.tujunen@ellunkanat.fi
Ellun Kanat on strategisesti ajatteleva yritys, jonka olemassaolon tarkoituksena on ravistella muutokseen, tehdä muutoksesta ymmärrettävä ja tehdä maailmasta parempi. Työkaluinamme ovat viestintä, yrityskulttuuri, vaikuttajaviestintä ja moderni arvoliittolaisuus.
Eihän siinä mitään järkeä olisi, että asiat olisivat ennallaan tekemisemme jälkeen.