Ellun Kanat ehdolla neljässä kategoriassa Transform Awards Europe -kilpailussa
Alan merkittävimpiin kuuluvat Transform Awards Europe -palkinnot myönnetään erinomaisesta luovuudesta ja strategisesta ajattelusta brändin muutosprosessissa. Ellun Kanoilta on valittu Transform Awardsin lyhytlistalle eli shortille kolme työtä.
Ellun Kanojen vuoden 2023 kilpailutöissä korostuu ihmiset brändin aktiivisina tekijöinä. Niiden keskiössä on yhteiskunnallinen ymmärrys, kuten aina Ellun Kanojen brändi- ja designtöissä. Työ perustuu aina ympäröivän maailman ja siihen vaikuttavien ilmiöiden ymmärtämiseen. Tähän ymmärrykseen tukeutuen Ellun Kanat rakentaa brändistrategioita, jotka muotoillaan näkyviksi designin keinoin.
Oppimisen uudet muodot
Ensimmäinen shortille päässyt kilpailutyö on korkeakoulujen yhteinen digitalisaatiohanke Digivisio 2030. Se kilpailee kategoriassa ”Best visual identity by sector (education)”.
Yhdessä korkeakoulujen kanssa Digivisio siivittää Suomen kohti oppimisen uutta aikakautta. Tavoitteena on luoda Suomesta kilpailukykyinen, monipuolisen osaamisen maa.
Digivision visuaalista identiteettiä on ollut suunnittelemassa ja toteuttamassa Ellun Kanojen Art Director & Designer Veera Kortelainen.
Digivision ilmekonsepti ”oppimisen uudet muodot” on tulkittu visuaalisissa ratkaisuissa sekä leikkisän kirjaimellisesti että lennokkaan metaforisesti.
“Kyseessä on kymmenvuotinen hanke, joten positiivisen odotusarvon luominen oli ilmetyön ytimessä. Tulevaisuuden visuaalinen narratiivi on usein sävyltään dystooppinen ja korostaa teknologian roolia – Digivision ilme haastaa tämän asetelman”, sanoo Kortelainen.
”Oppimisen tulevaisuuden tekevät ihmiset, joten oppimista ja oppimisen uusia muotoja tulkitaan ilmeessä sekä ihmisen että teknologian näkökulmasta. Ilmeen graafinen muotokieli lainaa koneoppimisen visuaalista ilmaisua. Sen valokuvamaailma taas tulkitsee oppimista humaanista näkökulmasta. Erilaiset ihmiset ja asiat tulevat yhteen ja muodostavat välilleen uusia merkityksiä”, Kortelainen kertoo.
Kehykset kaupungille
Toinen shortille päässyt työ on Keravan kaupungin brändityö, jolla kilpaillaan kategoriassa ”Best visual identity by sector (public)”. Keravan visuaalista identiteettiä ja brändistrategiaa on ollut suunnittelemassa Ellun Kanojen designjohtaja Sasu Haanpää.
Ilmeellä tehdään todeksi Keravan uutta arvolupausta ”Kaupunki kulttuurille” keskittämällä huomio kaupunkikulttuurin tärkeimpään voimavaraan – ihmisiin.
”Ilmekonsepti rakennettiin Kehys -tunnuksen ympärille. Kehys-elementti visualisoi ajatuksen kaupungista kehyksenä, jonka kaupunkilaiset täyttävät toiminnallaan sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti. Näin he luovat uutta monimuotoista kaupunkikulttuuria”, Haanpää kertoo.
Kaupunkien ilmeuudistukset herättävät aina suuria tunteita ja synnyttävät keskustelua. Keravan kaupunki näki tämän arvona ja olennaisena osana uuden arvolupauksen ja identiteetin käyttöönottoa. Kaupungin viestintätiimi osallistui keskusteluun kaupunkilaisten kanssa aktiivisesti. Viestintäjohtaja Thomas Sund kiteytti muutoksen seuraavin sanoin: ”Jos visuaalinen ilme tai bränditarina kaupunkikulttuurista ei herätä tunteita, olemme epäonnistuneet.”
Devaamista no-bullshit -asenteella
Kolmas shortille päässyt kilpailutyö on ohjelmistokehitysyritys Rakettitieteen brändityö, joka on ehdolla kahdessa kategoriassa: ”Best brand evolution (business)” ja ”Best visual identity from the professional services sector”. Rakettitieteen brändiä ja visuaalista ilmettä on ollut uudistamassa Ellun Kanojen Art Director Julia Nyyssölä. Viime vuodet kovaa vauhtia kasvanut, mutta edelleen pienen toimijan maineesta kärsinyt Rakettitiede halusi nostaa brändinsä seuraavalle tasolle.
”Usein tekkifirmat piilottelevat tekijöitään. Alalle on myös hiipinyt mukaan kovaksikeitetty konsulttijargon. Rakettitiede haluaa panostaa parhaisiin osaajiin ja palvella asiakkaitaan no bullshit -asenteella. Päätimme haastaa tekkifirmoille tyypillistä taivaanrantaa maalailevaa ja devaamista mystifioivaa visuaalista maailmaa. Halusimme esittää Rakettitieteen ja sen devaajat rohkean rehellisesti”, Nyyssölä kuvailee.
Uusi identiteetti nojaa kujeileviin viesteihin, riisuttuun estetiikkaan ja vahvoihin kuvajournalistisiin valokuviin, jotka kuvaavat Rakettitieteen devaajia ja työn arkea ilman turhaa kuorrutetta. Tavoitteena oli rakentaa erottuva ja näkyvä brändi, joka viestii Rakettitieteen huippuosaamisesta ilman kiiltokuvia ja irtokarkkikuorrutteita.
Uusi visuaalinen ilme on otettu hyvin vastaan: se on rohkea, rehellinen ja sopivalla tavalla raisu. Muutokset vievät aina veronsa eikä tässäkään vältytty pieneltä sisäiseltä köydenvedolta.
”Suunta on kuitenkin täysin oikea ja voimme nyt ottaa helpommin suurempia harppauksia eteenpäin. Haluamme olla se kasvava ohjelmistokonsultointiyritys, jossa parhaat tekijät haluavat olla duunissa ja jolle soitetaan kaikkein vaativimpien keikkojen äärellä”, Rakettitieteen markkinointipäällikkö Elina Turunen jatkaa.
Lopulliset vuoden 2023 Transform Awards -voittajat julkistetaan Lontoossa järjestettävässä palkintogaalassa 22.3.2023.