50 shades of comms – mitä viestintä oikein on?
Mitä viestintä oikein on? On tullut muodikkaaksi nimittää viestintätoimistoa vaikkapa kommunikaatiotoimistoksi, dialogitoimistoksi tai yritysjohdon konsulttitoimistoksi.
Ikään kuin viestintä sanana jotenkin pienentäisi toimijaa. On tullut muodikkaaksi myös luoda viestintätoimistoista eräänlaisia sekatavarakauppoja, joissa myydään niin tiedotteita kuin mainosleiskojakin. Kukin taaplaa toki tyylillään, sanoi Ellu aikoinaan, mutta viestintä ansaitsee enemmän.
Me elämme viestintäyhteiskunnassa. Viestinnän taidot ovat koko ajan oleellisempi osa niin yritysten kuin ihmistenkin menestymistä. Sanotaan, että me teemme 10 000 valintaa tai päätöstä joka päivä. Me tarvitsemme siihen apua! Tehokkaalla viestinnällä me voimme vaikuttaa päätöksiin paremmin kuin maksetulla mainonnalla. Ansaittu media pitää ansaita kiinnostavalla viestinnällä. Viestinnän ammattilaisten perusosaamista on houkuttelu. Siksi me uskomme, että mainonnan suunnittelun sijaan, viestintätoimistojen tulee keskittyä strategiseen viestintään, houkutteluun, uskottavan viestinnän tekemiseen. Tai no, niin me ainakin teemme.
Mitä viestintä siis on? Rakkaalla on monta nimeä. Mutta ne eivät tarkoita samaa asiaa. Viestintä on parhaimmillaan yrityksen ydintoimintoja, huonoimmillaan se on irrallinen tiedotusosasto. Viestintä näkyy loppukäyttäjälle kovin monin eri tavoin. Joskus strategia voi olla ihan toista kuin teot. Niinpä on hyvä huomata ja tunnistaa saavutetaanko viestinnällä halutut tavoitteet. Viestinnällä on monta eri sävyä, tunnistatko omasi?
Ellun Kanojen missio on tehdä maailmasta ymmärrettävä – ja parempi. Siksi me haluamme auttaa tekemään myös viestinnän ymmärrettävämmäksi.
Käynnistämme 50 shades of comms -sarjan, joka on kirjoitettu innoittamaan ja opettamaan, ärsyttämään ja viihdyttämään. Mutta eritoten se on kirjoitettu avaamaan silmät kaikille niille mahdollisuuksille, joita viestintä antaa. Hyppää mukaan Twitterissä ja Facebookissa hashtagilla #50shadesofcomms!