Best Caravan pyysi Ellun Kanoja mukaan reissulle, jonka määränpäänä on vapaus. Yhteistyön tuloksena syntynyt uusia kohderyhmiä puhutteleva ja ympäristöarvoille kumartava matkailuautoalan brändiuudistus on sittemmin palkittu kansainvälisesti.
Matkailuautoilua ei oltu perinteisesti nähty seikkailijahenkisten ihmisten harrastuksena, vaan mielikuvat olivat pölyttyneitä ja vanhanaikaisia. Matkailuajoneuvoja tarjoava markkinajohtaja Best Caravan tunnisti tarpeen parantaa karavaanarialan mainetta ja uudistaa brändiään sekä visuaalista ilmettään houkutellakseen uusia kohderyhmiä.
Matkailun trendit ovat muuttuneet viime vuosina – isoimmassa nosteessa ovat lähi- ja luontomatkailu sekä kestävämpi matkailu. Best Caravan halusi kiinnittyä tähän itseään suurempaan ilmiöön ja puhutella kohderyhmiä, joille tärkeää matkustelussa ja vapaa-ajassa on vapaus, seikkailu ja ympäristöarvot. Matkailuautoilu onkin ollut viimeiset pari vuotta suuressa nosteessa, ja mielikuva on pikkuhiljaa muuttumassa. Nyt tälle muutokselle haluttiin vauhtia.
Brändiuudistuksen tavoitteena oli muuttaa mielikuvia matkailuautoilusta ja sitä kautta houkutella uusia kohderyhmiä lajin pariin. Lähdimme etsimään brändin vahvuuksia tarkastelemalla, mitä erityistä juuri matkailuajoneuvolla liikkuminen mahdollistaa. Matkailuautolla kulkeminen on ainut täysin aika- ja paikkariippumaton tapa matkustaa. Halusimme nostaa tämän mielikuvan esiin.
Brändistrategian ytimessä on ajatus siitä, että Best Caravan ei ole vain matkailuajoneuvojen myyjä, vaan elämäntavan ja harrastusten mahdollistaja. Best Caravanista luodaan uuden ajan lifestyle-brändiä perinteisen ajoneuvomyyjän sijaan.
Uudeksi arvolupaukseksi ja sloganiksi määriteltiin Määränpäänä vapaus. Tarkoituksena on korostaa sitä, mitä matkailuajoneuvo mahdollistaa, ei vain ajoneuvoa itseään.
Me autoimme Best Caravania luomaan brändin, joka muuttaa mielikuvia matkailuautoilusta ja houkuttelee uusia asiakkaita. Loimme yritykselle modernin ja yhtenäisen ilmeen, joka tukee brändin mielikuvia uudenlaisen vapauden mahdollistajana. Työn pohjalta suunnittelimme myös Tietäjät löytää -kampanjan, jonka tehtävänä on paitsi tukea kotimaan matkailua, myös lanseerata uusi brändi ja ilme.
Best Caravan on juurruttanut uutta brändiä ja ilmettä arkeensa isosti hyvin lyhyen ajan sisällä. Brändistrategia ohjaa kaikkea strategiselta tasolta taktiseen arjen tekemiseen – kaikkea palvelukonseptien ja myymälätilojen kehityksestä uusien työntekijöiden vaatteiden ja kanta-asiakaskokemukseen. Olemme myös auttaneet asiakasta matkailuautojen omistusvaihtoehtojen ja vuokrauksen tuotteistamisessa uutta brändistrategiaa vastaavaksi ja uusia kohderyhmiä puhuttelevaksi kokonaisuudeksi, nykyisiä kohderyhmiä unohtamatta.
Brändiuudistus sai myös medianäkyvyyttä. Siitä kirjoittivat mm. Kauppalehti, Apu ja Stara.
Best Caravanin uusi brändistrategia palkittiin maaliskuussa kansainvälisessä Transform Awards Europe 2022 -kilpailussa Lontoossa sarjassa “Best visual identity from the transport and logistics sector”. Transform Awards Europe 2022 on kansainvälisen tason kilpailu, jossa palkitaan tekijöitä brändien kehittämisestä ja muutoksesta. Kilpailuun osallistuu sekä suuria globaaleja toimijoita että pienempiä paikallisia toimistoja. Tänä vuonna muita voittajia olivat esimerkiksi UEFA, Kitkat ja Timberland.
Ellun Kanoilla uskotaan, että vanha tapa rakentaa brändejä ei enää toimi. Epävakaassa maailmassa brändin kuuluu ymmärtää roolinsa yhteiskunnassa ja toimia ratkaisijana asiakkaiden muuttuvassa arjessa. Tässä uudessa todellisuudessa yritysten on ymmärrettävä mitä ympärillä tapahtuu ja määriteltävä asemansa suhteessa kaoottiseen ympäristöön. Yritysten odotetaan ratkaisevan isoja yhteiskunnallisia ongelmia. Brändi, joka on rakennettu avoimella vuoropuhelulla sidosryhmien kanssa, on avain menestykseen.
Ellun Kanat onnittelee Best Caravania kilpailumenestyksestä ja kiittää luottamuksesta sekä rohkeudesta uudistua ja muuttua.
“Uusien asiakkaiden kasvu on noin kaksinkertainen edellisvuoteen
nähden, ja haasteeksi tuleekin jo kysyntään vastaaminen.
Retkeily- ja matkailuautot viedään käsistä”
– Tuomas Salminen, Best Caravanin markkinointijohtaja
muutoksen tekijä, legal counsel
muutoksen tekijä, asiakkuusjohtaja, johtava asiantuntija
muutoksen tekijä, graafinen suunnittelija