Nykymaailmassa melkein mikä tahansa yritys voi koska tahansa joutua kriisin keskelle. Yrityksiltä vaaditaan läpinäkyvyyttä ja vastuunkantoa kriiseissä, ja kriisejä varten kannattaa varautua. Äänieristettyjä työtiloja valmistava Framery Acoustics oli hiljattain tehnyt kriisiviestinnän varautumissuunnitelman, ja halusi päästä kokeilemaan suunnitelmaa käytännössä.
Framery Acoustics halusi kehittää johtoryhmänsä kriisiviestintäkyvykkyyttä.
Tilanteet, joissa henkilökunta on avainasemassa potentiaalisissa kriisitilanteissa, ovat kokoajan tavanomaisempia. Ellun Kanat järjesti Framerylle asiakkaan pyynnöstä kriisiviestinnän simulaatioharjoituksen, josta ei kerrottu simulaatioon osallistuvalle johtoryhmälle etukäteen tilanteen aitouden simuloimiseksi. Yllätysharjoituksella haluttiin testata, osaako johtoryhmä mieltää tilanteen potentiaaliseksi kriisiksi ja analysoida mainevaikutukset tarpeeksi monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Harjoituksessa testattiin kriisiviestintävalmiuksia lavastamalla tilanne, jossa vanha työntekijä oli vuotanut medialle yrityksen toiminnan kannalta negatiivista tietoa. Tämän mainevaikutukset tuli analysoida ja päättää tarvittavat toimenpiteet.
Ellun Kanat toimi kaksoisagenttina samalla toimitusjohtajan kanssa tilannetta analysoiden ja toisaalta johtoryhmäläisiä kriisitilanteessa tukien. Kriisitilanteissa tarvittavat toimenpiteet ja niiden aikataulutus pitää analysoida aina tapauskohtaisesti, joten myös näitä päätöksiä tarkastelimme kriisitilanteen reaktioita seuratessamme.
Simulaation avulla kriisiviestintäsuunnitelman toimivuutta pääsi testaamaan käytännössä, ja löytämään sen vahvuudet sekä heikkoudet. Perinteisessä harjoituksessa osallistuja saattaa toimia paremmin kuin tositilanteessa ja itsereflektointi tilanteessa on helpompaa, kun taas tosipaikan tullen panokset ovat korkealla ja kriisiin ei ole voinut valmistautua henkisesti. Yllätyssimulaatiossa johtoryhmä toimitusjohtajaa lukuun ottamatta joutui keskelle yllättävää kriisiä tavallisena työpäivänä, ja kriisiä piti hoitaa yhtä aikaa työpäivän ohella toimitusjohtajan ollessa tavoittamattomissa. Lopputuloksena oli intensiivinen “kriisipäivä”, jonka johtoryhmä koki äärimmäisen hyödyllisenä ja joka antoi varmuutta omiin kriisinhallintakykyihin sekä kriisiviestintäsuunnitelman toimivuuteen. Harjoituksen pohjalta Framery sai arvion suoriutumisesta sekä suositukset ja ohjeet oman kriisivarmuuden kehittämiseen jatkossa.
”Kaikki tykkäsivät harjoituksesta, ja se oli tosi opettavainen. Sen jälkeen tuli tietynlainen varmuus siitä, että jos meille kriisi tulee päälle joku päivä, me kyllä pärjätään sen kanssa. On hämmästyttävää, kuinka vähän yritykset harjoittelee tällaisia tilanteita siihen nähden, kuinka isoja vaikutuksia niillä on, ja kuinka hyödyllisiä ja hyviä tällaiset harjoitukset ovat. Ja lopulta nämä eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, tämä on aika halpa henkivakuutus yritykselle. Mun mielestä lähtökohtaisesti näitä pitäisi harjoitella enemmän suomalaisissa yrityksissä.”
Samu Hällfors, toimitusjohtaja, Framery Acoustics
Jos vastasit ei, ota yhteyttä kriisiviestinnän asiantuntijoihimme!
muutoksen tekijä, varatoimitusjohtaja (vapaalla)
muutoksen tekijä, asiakkuusjohtaja