Ellun Kanat suunnitteli yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa laajan kansalaiskampanjan, jonka tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ja äänestysaktiivisuutta Suomen ensimmäisissä aluevaaleissa. Laajana kohderyhmänä olivat kaikki aluevaaleissa äänioikeuden omaavat, pääkohderyhmäksi määriteltiin nuoret aikuiset.
Lähtöanalyysi oli alusta saakka selkeä: sote-uudistuksella oli pitkät varjot, jotka viestivät ensisijaisesti sekavuutta kansalaisille. Aluevaltuustot eivät ole se kiinnostavin aihe, joka kaiken järjestelmäpuheensa myötä ei tarjoa tarttumapintaa suurelle osalle ihmisiä.
Tähän näkemykseen pohjaten toteutus haluttiin alusta saakka tehdä rohkealla ja herättelevällä otteella, jotta kohderyhmä saataisiin aidosti kiinnostumaan ja kuluttamaan aikaa kampanjasisältöjen parissa. Aihetta päätettiin lähestyä kohderyhmän lähtöasetelmaa ymmärtäen, sopivasti pilke silmäkulmassa.
Luovaksi konseptiksi kiteytyi “Uusi kausi alkaa – äänestämällä.” ja toteutukseen valittiin joukko koko kansan tuntemia kampanjakasvoja, jotka kertoivat aluevaaleista omalla, tv:stä tutuksi tulleella tavalla. Lisäksi tehtiin inforuudut, jotka kiteyttivät ydinviestit sekä nuorille kohdennetut aluevaaliaiheiset meemit.
Mainosnäyttöjä kertyi yhteensä yli 17 miljoonaa.
Jopa 97 % mainosnäytöistä katsottiin loppuun.
Vaikuttavuustutkimuksessa pääkohderyhmästä jopa 75 % muisti kampanjasisällöt.
Pääkohderyhmässä jopa 37 % aktivoitui aluevaaliaiheen tiimoilta.
muutoksen tekijä, asiakkuusjohtaja
muutoksen tekijä (vapaalla)
muutoksen tekijä, asiakkuusjohtaja