Yritys: Ole ylpeästi outo ja erilainen
Pelkkä taskulämmin positiivisuus ei auta rakentamaan hyvää yrityskulttuuria. Kun seuraavan kerran keskustelet yrityksenne kulttuurista, kysy myös, mitä yrityksenne vastustaa.
Hyvä strategia tarkentaa yrityksen fokusta. Se pakottaa keskittämään huomion tärkeimpiin tavoitteisiin ja tekee sen rohkeasti joidenkin muiden tavoitteiden kustannuksella.
Sama viisaus pätee yritysten kulttuureihin. On vaikea saada otetta kulttuurista, jota rakennetaan pelkästään universaalisti hyväksyttyjen arvojen ja hyveiden varaan. Ollakseen inspiroiva yrityskulttuurin on puhuttava autenttisella ja erottuvalla äänellä, ja tunnustettava myös heikkoutensa.
On vaikea saada otetta kulttuurista, jota rakennetaan pelkästään universaalisti hyväksyttyjen arvojen ja hyveiden varaan.
Omaa yrityskulttuuria on turha kirjata ylös – saati yrittää muuttaa – ennen kuin tietää, mikä tekee siitä autenttisen ja mikä erottaa sen yrityskulttuurien massasta.
Tässä neljä tapaa kannustaa yrityskulttuuria autenttisempaan ja rohkeampaan suuntaan.
1. Määrittele arvojen rinnalle myös kilpailevat arvot
Kun muotoilette yrityksenne arvoja tai ajattelutapoja, listatkaa samalla sellaiset asiat, joiden edelle nämä menevät arkisissa työtilanteissa. Yksinkertaisimmillaan tämän voi tehdä käyttämällä ”suurempaa kuin” –merkkiä (>), kuten Spotify on tehnyt määritellessään kulttuuriaan.
Esimerkiksi näin: ”asiakastyytyväisyys > tehokkuus.”
Näin ilmaistuna arvo tai ajattelutapa ankkuroituu helpommin arkisiin tilanteisiin, joissa työntekijä joutuu tekemään valinnan tehokkuuden ja asiakastyytyväisyyden välille. Kun asetat arvot valintojen muotoon, autat työntekijää toimimaan oma-aloitteisesti tilanteissa, joissa hän punnitsee kilpailevia arvoja.
2. Anna outouden kukkia ihmisissä ja yrityskulttuurissa
Jokaisessa yrityskulttuurissa on omalaatuisuutta, joka ansaitsee tulla esille. Omalaatuisuus voi olla esimerkiksi sitä, että meemit ovat yksi keskeinen tapa kommunikoida sisäisesti tai sopimus siitä, että toimistolla saa käyttää vain tohveleita.
Pienet outoudet yrityskulttuurissa kannustavat ajattelemaan asioita eri kulmista. Esimerkiksi myrkyttömiä puhdistusaineita valmistava Method rohkaisee jokaista työntekijää pieneen outouteen ja näkee outouden keskeisenä tekijänä yrityskulttuurissaan. Autenttisuutta korostava kulttuuri auttaa yritystä ottamaan autenttisen position markkinoilla.
Pienet outoudet yrityskulttuurissa kannustavat ajattelemaan asioita eri kulmista.
“Kun aloitimme, jouduimme haastamaan alan goljatteja. “Outo” tuntui juuri oikealta tavalta erottua ja menestyä”, perustelee toinen yrityksen perustajista, Eric Ryan. Outouteen kannustava yrityskulttuuri auttoi Methodia kasvamaan 100 miljoonan liikevaihtoon ennen kuin yritys ostettiin vuonna 2012.
3. Kuvittele ihmistyyppi, joka ei ehkä nauttisi kulttuuristanne
On olemassa potentiaalisia työntekijöitä, jotka eivät todennäköisesti sopeutuisi yrityksenne kulttuuriin. Pyydä ihmisiltä rehellistä palautetta, kun he vaihtavat työpaikkaa. Kysy työntekijöiltä, minkälaisilla ihmisillä voi olla vaikeuksia sopeutua joukkoonne. Muodosta näiden perusteella käsitys siitä, minkälaiset persoonallisuuden piirteet ja asenteet tekevät sopeutumisesta ja viihtymisestä vaikeaa yrityskulttuurissanne. Kun määrittelet nämä asiat ja tuot niitä esille, teet palveluksen paitsi yrityksellesi myös ihmisille, joille yrityskulttuurisi ei ehkä sovi.
Varo kuitenkin sortumasta siihen, että palkkaat yritykseesi vain samasta muotista olevia ihmisiä. Diversiteetin on havaittu lisäävän organisaation luovuutta ja innovatiivisuutta, ja poistavan sokeita pisteitä organisaation ajattelusta.
4. Mieti, mitä yrityksesi vastustaa
Älä aliarvioi vastakkainasettelun voimaa. Yrityksesi haluaa muuttaa markkinoita tai maailmaa ja se ei onnistu haastamatta vanhoja ajattelutapoja ja instituutioita. Teknologia-startupeilta toimialojen haastaminen tulee usein luonnostaan, ja välillä kenties liiankin voimakkaasti. Älä siis kopioi Facebookin vanhaa “move fast and brake things” -mantraa, mutta pidä mielessä, että kaikki muutos vaatii vastakkainasettelua. Mikä on sinun yrityksesi käymä taistelu, jonka vuoksi myös henkilöstö on valmis nousemaan barrikadeille?