Tekeekö Instagram tulevaisuudessa kuvaoppimisesta bisnestä ja kertoo Teslalle, miltä puu, tie ja hirvi näyttävät?
Tiedätkö, millä perusteella Instagram näyttää sinulle kuvia ja videoita? Instagram avasi omia algoritmejaan seuraajilleen kesäkuun alussa.
Nämä kolme tekijää vaikuttavat eniten siihen, millaisia kuvia Instagram seuraajille syöttää:
- Kiinnostuksen kohteet: Algoritmi päättelee kuinka kiinnostunut olisit julkaisusta sen mukaan, mistä olet aiemmin tykännyt tai kommentoinut. Instagram tunnistaa kuvista myös yksityiskohtia. Jos seuraat ja tykkäät Instagramissa esimerkiksi Zlatanin, Ronaldon ja Messin kuvista, Instagram näyttää sinulle todennäköisemmin lisää jalkapallokuvia.
- Tuoreus: Vaikka julkaisut eivät ilmesty feediin täsmällisessä aikajärjestyksessä, näet todennäköisemmin uudempia kuin vanhempia kuvia ja videoita.
- Yhteys julkaisijaan: Instagram näyttää niiden käyttäjien kuvia, joiden kanssa olet läheisempi – joko olet tykännyt ja kommentoinut henkilön julkaisua ennenkin tai olette olleet merkittyinä samaan kuvaan.
Oliko tässä uutista? Näinhän sen on päätelty menevän jo siitä asti kun algoritmi otettiin käyttöön Instagramissa pari vuotta sitten.
Mielenkiintoista on kuitenkin Instagramin ilmoitus siitä, että se tunnistaa mitä kuvissa on. Koska olemme jo vuosia julkaisseet erilaisia kuvia Instagramissa ja kertoneet hashtageilla, mitä niissä on, Instagramilla on hallussaan laaja opetusaineisto koneoppimista varten.
Tästä syntyy valtavasti mahdollisuuksia. Ajatusleikki: en ihmettelisi, vaikka Instagram jossain kohtaa myisi opetusaineistojaan esimerkiksi autonvalmistaja Teslalle. Itseohjautuvien autojen kehityksessä on tiedettävä, miltä puu, tie ja hirvi näyttävät.
Ajatusleikki: en ihmettelisi, vaikka Instagram jossain kohtaa myisi opetusaineistojaan esimerkiksi autonvalmistaja Teslalle.
Mutta ennen kuin Instagram oppii tunnistamaan kuvien ja videoiden sisältöä niin luotettavasti, että siitä olisi hyötyä itseohjautuvien autojen valmistajille, voimme kenties lähettää robotin ostosreissulle tunnistamaan parhaat banaanit ja avokadot kaupasta. Tai voimme osoittaa kännykän kameralla nähtävyyttä, ja sovellus kertoo meille suoraan kaikki tiedot kyseisestä nähtävyydestä. Tällaisista sovelluksista ensimmäiset versiot ovat muuten jo saatavilla.
Ja vielä tätä ennen, kun Instagram ymmärtää entistä paremmin minkälaisia asioita sen käyttäjät kuvaavat ja mistä he tykkäävät, se pystyy kohdentamaan heille parempaa mainontaa.
Instagram kumosi myytit
Kun Instagram kesäkuun alussa kertoi algoritmeistaan, yhtiö käytti tilaisuuden hyväkseen ja kumosi muutamia keskusteluissa vellovia myyttejä.
- Kronologinen kuvajärjestys ei ole tulossa takaisin. Ainakaan näillä näkymin.
- Instagram ei lähtökohtaisesti suosi videoita kuvien yli tai toisinpäin. Kaikki riippuu käyttäjän preferensseistä eli algoritmista.
- Spämmäämisestä ei rangaista, mutta Instagram välttää sitä, että feedillä näkyisi useampi yhden käyttäjän postaus jonona.
- Algoritmi ei preferoi personal-tilejä yli business-tilien.
Vaikka algoritmia on helppo vihata ja olisitkin valmis juoksemaan barrikadeille puolustamaan vanhaa kronologista feediä, on hyvä huomata pari algoritmeja tukevaa seikkaa: Ennen algoritmin tuloa Instagramia käytettiin keskimäärin 21 minuuttia päivässä, mutta nykyään minä ja sinä käytämme Instagramia keskimäärin 24 minuuttia päivittäin.
Saattaa kuulostaa pieneltä kasvulta, mutta Instagramilla on yli 800 000 käyttäjää. Se tarkoittaa kuukaudessa noin 50 000 vuorokautta enemmän instagrammailua.
Hyvä juttu, ainakin Instagram-mainostajien kannalta.
Ps. Kiitos Fourkindin Max Pagelsille ajattelun sparraamisesta.