Nintendo kasvatti brändinsä sanelemalla pelin säännöt

Miten liiketoiminnasta voi rakentaa menestystarinan luomalla uniikin brändiposition? Miten pelata tyylikkäästi eri säännöillä kuin kilpailijat? Art Director Julia Nyyssölä analysoi, miten Nintendo on rakentanut brändinsä vuosien varrella ja kuinka tuliterä Switch 2 -konsoli jatkaa brändin missiota pelikokemusten innovaattorina. Yhtiö elää todeksi pelikulttuurin suurta muutosta ja tekee kunnianhimoista hintaloikkaa.
Hauskuus ja viihtyminen ovat Nintendon brändin ytimessä. Oli kyse sitten pelinkehityksestä tai markkinoinnista, ne ohjaavat kaikkea, mitä yritys tekee. Nintendo julkisti alkukeväästä uutisen, jota monet olivat odottaneet jo vuosia. Upouusi Switch 2 -pelikonsoli julkaistiin kesäkuun alussa, ja ensimmäinen erä loppuunmyytiin jo pelkästään ennakkotilaajille.
Edellisestä isosta lanseerauksesta, Switchistä, ehti vierähtää jo kahdeksan vuotta. Odotukset seuraavan polven konsolia kohtaan ovat olleet pelipiireissä kovat – edellinen Switch kapusi kaikkien aikojen kolmanneksi myydyimmäksi pelikonsoliksi. Vain PlayStation 2 ja Nintendon DS ovat kirineet parempiin lukuihin, ja moderneista konsoleista Switch onkin menestynein.
Nintendo tekee pelaamisesta hauskaa myös niille, jotka ovat pelatessaan uuden äärellä.
Tee pelejä, jotka ovat mielenkiintoisia kaikenlaisille pelaajille – pelejä, jotka vetoavat vasta-aloittelijoihin, mutta tarjoavat syvyyttä myös kokeneemmille pelaajille. Tähän teesiin uskoo Nintendon tunnetuimpiin lukeutuva pelinkehittäjä Masahiro Sakurai, joka on luonut ikoniset Super Smash Bros. ja Kirby-pelisarjat.
Yli 35 vuotta pelialalla työskennellyt Sakurai on arvostettu pelialan konkari, joka on puhunut pelien inklusiivisesta suunnittelusta ja peräänkuuluttanut ennen kaikkea pelaajan näkökulman huomioimista.
Lupaus hauskanpidosta on ohjannut Nintendon brändiä ja menestystä vuosikymmeniä – yhtiö painottaa mukaansatempaavaa pelattavuutta, rikasta pelikokemusta, äärimmilleen hiottuja kontrolleja ja pelaamisen saavutettavuutta laajalle yleisölle. Pelikokemus on kuitenkin aina etusijalla. Tämä on ollut monella tapaa Nintendon menestymisen salaisuus: yhtiö tekee pelaamisesta hauskaa myös niille, jotka ovat pelatessaan uuden äärellä.
Pelimarkkinoiden Apple – Nintendon brändiuskollisuus on omassa luokassaan
Nintendo on maailman neljänneksi suurin pelitalo Sonyn, Tencentin ja Microsoftin jälkeen. Toukokuussa 2025 Nintendon markkina-arvo nousi ensimmäistä kertaa yli $100 miljardin merkkipaalun, ja samalla se kipusi Japanin kuudenneksi arvokkaimmaksi yhtiöksi. Pelialalla yhtiö on kiinnostava poikkeus.
Sonyn Playstation ja Microsoftin Xbox ovat aina kilpailleet kuumimmasta tekistä ja parhaista spekseistä. Molempien laitteilla pyörivät huippurealistiset gamer-pelit kovilla fps:llä ja raskailla grafiikoilla. Sony ja Microsoft kilpavarustelevat pelikoneitaan entistä paremmilla suorittimilla, näytönohjaimilla ja jäähdyttimillä sekä kilpailevat nopeammilla latausajoilla ja paremmalla ray tracingillä. Siksi yhtiöt tekevätkin tappiota konsoleillaan ja joutuvat korvaamaan sen pelimyynnillä.
Nintendon keskittyy oleelliseen – pelaamiseen.
Nintendo sen sijaan tahkoo rahaa pelkästään konsolimyynnillä, sillä se käyttää konsoleissaan halvempaa teknologiaa kuin kilpailijansa. Nintendo ei itse asiassa ole koskaan yrittänytkään luoda tehokkainta ja parasta pelikonetta. Nintendo on menestynyt, koska on keskittynyt oleelliseen – pelaamiseen.
Siinä missä Sony ja Microsoft joutuvat hiki hatussa kilpavarustelemaan laitteitaaan vastatakseen odotuksiin, Nintendo onnistuu silloin, kun se rikkoo ne ja yllättää. Nintendo on onnistunut luomaan kokonaan oman pelaamisen kategoriansa, jossa sillä ei ole kilpailijoita.
Yritys on ihanteellisessa positiossa pelialalla: sen ei tarvitse tehdä teknisesti ylivoimaista konsolia – riittää, että sillä on ainutlaatuisia pelejä.
Nintendo panostaakin ainutlaatuisiin kokemuksiin, joita ei saa muualta. Siitä syystä sitä voisi oikeutetusti kutsua pelialan Appleksi. Yhteistä molemmille brändeille on muotoilun laatu ja innovatiivisuus teknisten speksien sijaan, vahva brändi, premium-hinnoittelu, suljettu käyttöjärjestelmä ja lojaali fanipohja, joka on valmis maksamaan enemmän.
Brändiuskollisuus on molemmille valtava kilpailuetu, mutta Nintendo on onnistunut siinä erityisen hyvin. Jos puhelinta ostaessani mietin, minkä iPhonen valitsisin seuraavaksi, uuden Nintendo-pelin ilmestyessä harkitsen, jätänkö sen ostamatta.
Kokemuksellisuus on Nintendon DNA:ssa
Nintendo on aina innovoinut uusia tapoja pelata. Aloittelijaystävällisyys ja yllätyksellisyys yhdistyvät Nintendon peleissä näkyen pelimekaanisena rikkautena.
Kosketusnäytöllinen DS julkaistiin vuonna 2004 – kolme vuotta ennen ensimmäistä iPhonea. Vuonna 2006 julkaistu Wii hyödynsi ohjaimissaan liikkeenohjausta tehden pelaamisesta fyysisempää ja houkuttellen uusia kohderyhmiä. Vuonna 2011 julkaistu 3DS näytti pelejä kolmiulotteisina samaan aikaan 3D-elokuvien buumin kanssa – vieläpä paljain silmin, ilman raskaita 3D-laseja. 2017 julkaistu Switch yhdisti hämmästyttävän tehokkaan kotikonsolin ja käsikonsolin yhteen laitteeseen: pelaamista saattoi jatkaa saumattomasti tv:n näytöltä tien päälle.
Peleissään Nintendo luo rikkaita maailmoja, jotka ruokkivat mielikuvitusta ja leikillisyyttä iästä riippumatta. Nintendon visuaalinen tyylistä huokuu hauskuus: sen pelit ovat värikkäitä ja sarjakuvamaisia, olematta kuitenkaan lapsellisia. Nintendon pelit tarjoavat raikkaan vaihtoehdon kilpailevien alustojen synkän realistisille peleille.
Zeldan suunnitellut Shigeru Miyamoto kuvasi jo vuonna 1992 haastattelussa näin: ”Pelin laatu ei riipu tarinasta, vaan siitä, miltä sen pelaaminen tuntuu – kontrolleista, äänimaailmasta ja rytmityksestä.”
Nintendo tarjoilee immersiivisiä pelejä, ja saumaton pelikokemus upottaa pelaajan entistä mielikuvituksellisempiin maailmoihin.
Nintendo on rakentanut jokaiselle merkittävälle peligenrelle oman pelisarjan ja sitä ympäröivän brändin, eikä näistä peleistä voi nauttia kuin Nintendon laitteilla. Tyyli vaihtelee pelistä toiseen – Breath of the Wildin yksinkertaisen pehmeät ja lähes käsinmaalatun näköiset ruohoniityt vaihtuvat Metroid Dreadin kylmän futuristiseen sci-fi-trilleriin ja Pikmin 4:sen pixarmaiseen erilaisten kasvien ja mönkiäisten valloittamaan miniatyyrimaailmaan.
Jokaisessa pelissä on jokin yllättävä näkökulma. Nintendon vastaus CS:n, Call of Dutyn ja Halon hallitsemaan militaristiseen shooter-peligenreen on ollut neonväreissä räiskyvä Splatoon, jossa mustekaloiksi muuttuvat hahmot pyrkivät maalaamaan kentät väripyssyjen avulla omalla musteellaan ja värillään.
Nintendo on onnistunut kasvamaan pelaamista suuremmaksi kulttuurilmiöksi, joka vaikuttaa fanien elämään monilla eri osa-alueilla. Esimerkiksi Instagram ja Reddit ovat täynnä Nintendo-aiheista taidetta, sisustusesineitä, käsitöitä, asuja ja jopa ruokia. Alustoilla on useita Nintendo-yhteisöjä, jotka jakavat jatkuvasti Nintendo-sisältöä ja ylläpitävät aktiivista faniskeneä. Nintendolle on perustettu jopa oma riippumaton uutissivusto, Nintendo Life, joka uutisoi Nintendo-tapahtumista, julkaisee arvosteluja sekä muuta sisältöä. Omien sanojensa mukaan se on maailman vierailluin Nintendo-sivusto.
Pelikulttuurin muutos entistä yhteisöllisemmäksi näkyy Switch 2:n ominaisuuksissa
Huhtikuun alussa Nintendo piti ensimmäisen Nintendo Directin, jossa esiteltiin laitteen uusia ominaisuuksia. Fanit ovat odottaneet Switch 2:ta hartaasti: huhtikuun alussa pidettyä streamiä seurasi yli miljoona ihmistä pelkästään YouTubessa. Traileri saavutti ensimmäisen 72 tunnin aikana yli 31 miljoonaa katselua maailmanlaajuisesti.
Muutoksia on tapahtunut niin hardwaressa kuin softwaressa – etenkin jälkimmäiset päivitykset ovat kiinnostavia ja kielivät pelikulttuurin suuremmasta muutoksesta.
Nyt Nintendo on tekemässä uutta käännettä uudenlaisen yhteisöllisen pelaamisen suuntaan. Uusi konsoli tekee pelaamisesta yhteisen kokemuksen. Switch 2:sta voisikin kutsua ensimmäiseksi sosiaaliseksi pelikonsoliksi.
GameChat, kamera ja GameShare muuttavat pelihetken jaetuksi kokemukseksi. Lisälaitteena myytävän kameran avulla pelaaja voi striimata itseään tai hypätä mukaan ruudulle kisaamaan valikoiduissa peleissä. Ääni- ja videochättäyksen sekä ruudunjaon mahdollistava GameChat tuo muut pelaajat verkon takaa kanssasi samaan olohuoneeseen ja GameSharen avulla digitaalisia pelejä voi lainata tutuille.
Kyse on pelkän teknisen uudistuksen sijaan sosiaalisen pelaamisen uudelleenmäärittelystä. Nintendo on ymmärtänyt, ettei pelaaminen ole yksinpeliä, vaan se kytkeytyy osaksi nykykulttuuria, identiteettiä ja yhteistä kokemusta.
Vaikka uusin Switch 2 ei sisuksiltaan edelleenkään pese kilpailijoitaan, on konsolissa jo hämmästyttävän paljon tehoja hybridilaitteeksi. Myös laitteen ohjaimia on päivitetty – ne voi asettaa tasolle, jolloin niitä voidaan käyttää hiiren tavoin.
Suurin muutos tapahtuu hinnassa
Suurimman loikan yhtiö on kuitenkin ottanut hintakategoriassa. Uusi Switch 2 -konsoli maksaa jo yhtä paljon kuin PS5, pelit verraten enemmän. Tämä on suuri muutos Nintendolle, joka on tullut tutuksi perhepeleistä ja luonut aloittelijoille ponnahduslautaa pelien maailmaan. Myös uudet sosiaaliset ominaisuudet vaativat maksullisen Nintendo Switch Online -tilauksen. Hintojen nousu ja ansaintamallin muutos on aiheuttanut kritiikkiä. Mitä tapahtuu, kun oleellinen kokemus pelaamisesta menee maksumuurin taakse?
Hintaloikkaa ei selitä vain nousseet kustannukset. Taustalla on valtava pelaamisen kulttuurin muutos: parissa vuosikymmenessä pelaaminen on muuttunut haitallisena pidetystä ajanvietteestä valtavirtakulttuuriksi ja kaikenikäisten harrastukseksi.
Peliteollisuudesta on tullut elokuviakin tuottoisampi miljardibisnes. Zeldan, Super Marion ja Pokémonin kanssa kasvaneet milleniaalit ovat nyt ostovoimaisia aikuisia, jotka pelaavat edelleen, sekä vanhempia, jotka haluavat jakaa tärkeät kokemukset omille lapsilleen. Nintendo tarjoaa sillan takaisin lapsuuden leikkien jännitykseen ja iloon.
Samalla milleniaalilla, joka lapsena joutui anomaan kalliina pidettyä konsolia vanhemmilta joululahjaksi, on nyt mahdollisuus investoida satoja euroja koko perheen pelikokemuksiin.
Kun uuden laitteen hinta julkaistiin huhtikuun alussa, peliyhteisö älähti kovaa. Nintendon streamien chatit täyttyivät vihaisesta ”drop the price” -kommentoinnista. Julkistusta seuraavasta alkushokista huolimatta vaikuttaa, että uusi konsoli menee kuin kuumille kiville. Konsoleita odotetaan myytävän 15 miljoonaa jo ensi kevääseen mennessä. Nintendo raportoi juuri myös laitteen tuotantomäärien nostamisesta.
Brändin menestysfilosofia palaa käyttäjään: kaiken keskiössä on pelaaja
Nintendon pelinkehittäjä Masahiro Sakurai sai maaliskuussa 2025 ansiopalkinnon elämäntyöstään Japanin sisäministeriön tukemalta AMD Awardsilta. Samalla Sakurai palkittiin Japanin kulttuuriviraston taiteenedistämispalkinnolla. Pysti herui Sakurain YouTube-kanavasta ja videosarjasta Masahiro Sakurai on Creating Games sekä sen japaninkielisestä parista. Kanavillaan Sakurai käsittelee pelisuunnittelun perusteita sekä jakaa kokemuksiaan ja opettaa, miten peleistä luodaan mielenkiintoisia. Kanavilla on yhteensä jo yli 1,5 miljoonaa tilaajaa ja 115 miljoonaa katselukertaa. Tämä kielii siitä, kuinka suuri videopelien vaikutus on.
Pelin tärkein tavoite on viihdyttää sen pelaajaa.
Vaikka Sakurai on itse myöntänyt olevansa hardcore-pelaaja, hän kertoo, ettei suunnittele pelejä itselleen, vaan laittaa omat mieltymyksensä sivuun pelejä kehittäessään. Suunnittelu on ongelmanratkaisua, jossa pelillä pyritään vastaamaan tiettyyn tavoitteeseen. Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää, mikä tekee pelistä hauskan. Brändin menestys kiteytynee Sakurain kommenttiin videollaan:
”Riippumatta siitä minkälaisia pelejä ollaan kehittämässä, tavoite on aina sama: viihdyttää pelaajaa.”
Kuvat: Julia Nyyssölä