Nettisivut kertovat tarinaa yrityksestä – ja siksi kaikilla on niistä mielipide (OSA III)
Nettisivu-uudistus on yrityksissä usein kallis, stressaava ja aikaa vievä prosessi, jonka lopputulokseen kaikki haluavat vaikuttaa – niin Ellun Kanoissakin. Tämä uudistusprosessi eteni toisin kuin yleensä, ja hyvä niin.
Ellun Kanat kertoo olevansa intensiivinen kumppani, ja oh boy, voimme todistaa tämän olevan totta.
The most insightful site ever made, määriteltiin aloituspalaverissa tavoitetaso uudistukselle. Rima asetettiin korkealle, kun kaksi intohimoista tiimiä pääsi saman pöydän ääreen. Termi insightful (suomeksi oivaltava, näkemyksellinen) päätyikin kuvastamaan koko projektin luonnetta ja yhteistä tapaamme toimia.
Termi insightful (suomeksi oivaltava, näkemyksellinen) päätyikin kuvastamaan koko projektin luonnetta ja yhteistä tapaamme toimia
Harvoin saamme työskennellä vastinparina yritykselle, jolla on näin monipuolinen ja lahjakas suunnittelu- ja sisältökompetenssi. Ensimmäistä kertaa kumppaninamme oli tiimi, joka täysin avoimesti haastoi käyttämiämme termejä ja tarttui jopa yksittäisiin sanoihin. Hoksasimme viimeistään kevään aikana, että totta se on – sanoilla todellakin rakennetaan todellisuutta.
Soutaminen ja huopaaminen kannatti
Meille oli alusta asti selvää, että Ellun Kanat on asiakas, jolla on reippaasti haaveita ja joka tunnistaa tarpeensa ja tietää kohderyhmänsä – mutta jolla on vielä paljon kiinni otettavaa digitaalisessa maailmassa.
Ellun Kanojen edellinen sivusto täytti minkä tahansa yrityksen verkkosivuston perustarpeet. Mediamaiseksi suunnitellussa palvelussa oli selvästi esillä olennaisimmat, eli yhteystiedot ja uusimmat sisällöt. Haasteita synnytti kuitenkin verkkopalvelun staattisuus ja vanhentunut ilme. Sisältöä oli vaikea löytää sivustolta ja rikkaan sisällön päivittäminen oli tekijöille hankalaa.
Toteutus ei pystynyt vastaamaan firman tarpeita, sillä Ellun Kanat halusi julkaista aktiivisesti monipuolista sisältöä ja esittää kasvavaa palvelutarjoomaa paremmin.
Halusimme tuoda Ellun Kanoille ja projektiin heti alusta lähtien mukaan ymmärrystä hyvästä käyttökokemuksesta, käytettävyydestä ja palvelun mittaamisesta.
Projekti eteni välillä askelen eteen ja kaksi taakse, kun iso projektitiimin pohti ja punnitsi yksityiskohtia pitkällisesti eri näkökulmista – oli kyseessä sitten henkilöhaun suodatuslogiikka, yhteydenottolomakkeen polku tai kuvatuotanto ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Soutaminen ja huopaaminen kannatti.
Rakensimme useita prototyyppejä
Arvokkainta koko projektissa oli huomata, miten tiimien rajat sulivat ja tekijät sulautuivat yhteen. Projektia edistettiin yhteisin hartiavoimin ideoita avoimesti heitellen ja välillä alas ampuen. Projektin aikana toteutimme verkkosivun toiminnallisuuksista useampia prototyyppejä, joita joko kehitimme eteenpäin tai laitoimme epäonnistuneina roskakoriin. Tämä kaikki tehtiin yhdessä tiiminä, jossa molempien osapuolten vahvuudet nousivat esiin.
Kaikille oli selvää, että nyt teemme erottuvaa ja uniikkia palvelua, missä Ellun Kanojen sisällöt loistavat – unohtamatta käytettävyttä ja verkkopalvelun perusominaisuuksia
Kaikille oli selvää, että nyt teemme erottuvaa ja uniikkia palvelua, missä Ellun Kanojen sisällöt loistavat – unohtamatta käytettävyttä ja verkkopalvelun perusominaisuuksia. Vääntöä herättikin tasapainon hakeminen sen välillä, mikä kannattaa tehdä eri tavalla kuin muut ja missä asioissa kannattaa tinkiä omaleimaisuudesta ja noudattaa hyväksi todettuja käytäntöjä.
Työskentely oli palkitsevaa. Lopputuloksesta olemme hurjan iloisia ja ylpeitä. Ellun Kanojen poikkeuksellinen rohkeus ja viestinnällinen tietotaito antoi loistavat työkalut toteuttaa jotakin uniikkia. Monet saattavat sanoa olevansa rohkeita, mutta Ellun Kanat tavoittelevat aidosti muutosta.
Ellun Kanojen projektitiimin toive siitä, että lukija poistuu sivustolta uuttanäkemystä tai ajatusta kantaen, toteutuu nyt myös käyttöliittymältään uniikin, fakkiintuneita rajoja ravistelevan sivuston osalta. Verkkopalvelu on Kanalan aito jatke.
Tätä me olemme ja näin me autamme asiakkaitamme. Tästä lähtökohdasta lähdimme suunnittelemaan Ellun Kanoille uusia nettisivuja. Kerromme kolmiosaisessa juttusarjassa, miten muutos toteutui projektinjohtajan, graafisen suunnittelijan ja digitoimistokumppanin silmin.