Nettisivut kertovat tarinaa yrityksestä – ja siksi kaikilla on niistä mielipide (OSA II)
Nettisivu-uudistus on yrityksissä usein kallis, stressaava ja aikaa vievä prosessi, jonka lopputulokseen kaikki haluavat vaikuttaa – niin meilläkin. Uusi sivusto kiteyttää Ellun Kanojen asenteen myös visuaalisen elämyksen tasolla, mutta vain, koska se on puristunut kokoon monien intohimoisten asiantuntiojoiden yhteistyönä.
Neukkari kylpee tammikuisen iltapäivän auringonlaskussa, kun “visukana” Veera Kortelainen pamahtaa sisään. Hän avaa tietokoneensa ja näpyttää slideshowstaan HarKana-kolmikolle sarjan inspiraatiokuvia.
Niissä poseeraavat eteeriset mallit, mutta kuvien rajaukset paljastavat katsojalle myös ympäröivän studiotilan hallitun kaaoksen. Mallit ovat Ellun Kanojen työntekijöitä, uudella tavalla kuvattuina.
Seuraavassa kuvassa tietokoneen työpöydän tukkivat avoimet ohjelmaikkunat muodostavat vaivattoman tekstin ja kuvien asettelun, joka kävisi vaikka julisteesta. Seuraava kuva: kuvittaja Rakastaja Robertin piirros ilkikurisesta hämähäkistä.
“Emme halua söpöä. Me ollaan rosoisia ja räyhäkkäitä,” Veera kiteyttää.
Vanhasta ilmeestä säilytettiin oranssi väri ja asenne
Ellun Kanojen vanhat nettissivut olivat siistit ja dynaamiset – kun mittapuuna on sellainen mennyt aika, jolloin dynaamisuus ei vielä ollut konsulttien loppuunkaluama käsite ja jolloin harmittoman harmonisen yritysilmeen luomiseen tarvittiin vielä koulutetun algoritmin sijaan graafikkoa.
Geneerisyyden puhkaisivat vain valokuvaaja Outi Törmälän persoonalliset valokuvat sekä punkzine- ja Monty Python -henkisen hassunhauskat kanakollaasit.
Muuten hyvä, mutta punkin henki on hakeutunut täysin muille urille sen jälkeen, kun sen ensimmäinen aalto kaupallistettiin kuoliaaksi. Ja niin paljon kuin Monty Pythonia rakastankin, lienee myönnettävä, että viiden eliittijäbä-boomerin läpät eivät edes visuaalisuuden tasolla riitä kommunikaatiovallankumouksen, ilmastokriisin ja pandemian maailmassa luovimiseen.
Vanhasta ilmeestä oli päätetty säilyttää vain oranssi väri ja asenne. Ellun Kanoille tyypillisesti haluttiin paremman tiedon valossa karistaa itsestäänselvyydet ja murtautua ulos sovinnaisista lokeroista (tämä toteutuu uusilla sivuilla jopa kuvien ruudukkoasettelun satunnaisesti rikkovassa koodinpätkässä).
Takaisin neuvotteluhuoneeseen. Veera selaa koneeltaan seuraavan sliden. Se on kirkuvan oranssi lasautus eli yksittäinen lause. Ei tänne itkemään tultu on ladottu vauhdikkaasti kallistetulla, rehvakkaalla Obviously Blackilla. Saman kirjaintyypin veijarimaisen jämpti, kapeampi leikkaus latelee täsmennyksiä: Noustakseen hälystä esiin on aktiivisesti haettava huomiota.
Nämä fonttisisarukset yhdistetään klassisen vakuuttavaan Amiriin: Asialliset hommat hoidetaan.
Näiden kahden hyvin erilaisen kirjainperheen muodostama taistelupari pääsee antamaan äänen monialaisen asiantuntemuksen ruokkimalle näkemyksellemme.
Räyhäkäs visuaalisuus tuo elämyksen
Suunnitteleminen neukkarissa etenee. Sama näkökulmien joukkuepeli jatkuu myös kuvitusten tasolla. AD Riina Rosvall tilaa kaikilta kolmelta visuharKanalta tukon erityylisiä kuvituksia erilaisiin käyttötarkoituksiin. Veera Kesäsen retrohenkiset luomukset ovat niin velmun tarkkanäköisiä, että Kanalan väki intoutuu bongailemaan niistä kollegoitaan, julkisuuden henkilöitä (etsi Ben Zyskowicz) ja toimistoarjen yksityiskohtia.
Anna Nurmela piirtää rosoisia vinjettikuvituksia, jotka voisivat hyvin olla myös jonkin muutoskonsultoinnin olennaisuuden oivaltaneen neoliittisen kulttuurin jäänne.
Minulla on niin kiire visualisoida Tuplarytmihäiriötä, että suunnittelemani “omituiset 3D-kökkärekuosit” jäävät myöhemmin toteutettaviksi.
Räyhäkäs visuaalisuus antaa asiakkaalle mieleenpainuvan elämyksen. Valtaosa kävijöistä ei kuitenkaan tule sivustolle vain fonttiyhdistelmiä ihailemaan. Kaiken taustalla on siis yllättävä, alan parhaista käytänteistä ammentava rakenne, joka ohjaa vierailijan lempeästi etsimänsä luo. Rakenteen toteuttavaa kumppaniamme Evermadea saapuu kokouksiin edustamaan designer Sauli Puukangas. Hän kiteyttää visutiimin ideoita ja konfliktoi norminpurkuintoamme, jotta visiomme toteutuvat käytettävyyden ja teknisten mahdollisuuksien puitteissa. Myös Ellun Kanojen asiantuntijat, kuten projektinvetäjä Aino-Maija Kupias ja somestrategi Reetta Nurmo tuovat neuvottelupöytiin omat painavat sanansa.
Erikoiselle muutostoimistolle erikoiset nettisivut
Kyber-uteliaana graafikko-opiskelijana seuraan tiiviisti, kuinka verkkoviestinnän ammattilaiset vievät projektia eteenpäin tulevien käyttäjien – niin asiakkaiden kuin sivuja päivittävien kanojenkin – tarpeet johtotähtinään.
Analytiikan, hakukoneiden maanittelun ja saavutettavuuden varjolla valikot sijoitellaan perinteitä kunnioittaen, fonttikokoja hillitään pitkäsanaisen kana-suomen vaatimusten tähden, ja palvelut-sivun hyllyvää lampikuviota viilataan viimeiseen asti.
Kompromisseilta ei vältytä, ja hyvä niin.
Maailma on kiihtyvässä muutoksessa. Kun näinä erikoisina aikoina haluaa tehdä erikoiselle muutostoimistolle erikoiset nettisivut, tarvitaan myös designin suhteen suvereenin terävää näkemystä sekä rohkeutta ottaa kantaa ja tarvittavat askeleet. Kiitos cooliuteen ja kauneuteen intohimoisesti suhtautuvan visutiimin, taikuuden ja käytettävyysajattelun taitavan Evermaden sekä verkkoviestinnän realiteetit hallitsevan Ellun Kanojen verkkosivutyöryhmän, se onnistui.
Sinnikkyyden, suorapuheisuuden ja ennen kaikkea timanttisen osaamisen ansiosta Ellun Kanat on nyt pikselihöyhenpukuaan myöten valmis auttamaan asiakkaitaan ennennäkemättömillä muutosmatkoilla kohti tulevaisuutta.
Tätä me olemme ja näin me autamme asiakkaitamme. Tästä lähtökohdasta me lähdimme suunnittelemaan Ellun Kanoille uusia nettisivuja. Kerromme kolmiosaisessa juttusarjassa, miten muutos toteutui projektinvetäjän, graafisen suunnittelijan ja digitoimistokumppanin silmin.