Nettisivut kertovat tarinaa meistä – ja siksi kaikilla on niistä mielipide (OSA I)
Nettisivu-uudistus on yrityksissä usein kallis, stressaava ja aikaa vievä prosessi, jonka lopputulokseen kaikki haluavat vaikuttaa – niin meilläkin. Siitä selviää vain, jos kääntää katseen itsestä asiakkaaseen.
Ellun Kanojen nettisivu-uudistus sai alkunsa aika perinteisesti. Brändimme identiteetti muuttui, koska strategiamme muuttui. Eräänä aamuna vuoden 2019 keväällä emme enää olleetkaan strateginen viestintätoimisto, vaan muutostoimisto. Tämä heijastui myös nettisivuihin: meidän ei ollut enää mahdollista päivittää niitä vastaamaan uusia tarpeitamme, mikä vaikutti käyttäjäkokemukseen, niin sivuston vierailijoille kuin päivittäjillekin. Näistä syistä lähdimme etsimään uutta nettisivukumppania taistelupariksi muutokseen vajaa vuosi sitten.
Olen 90-luvun kasvatti. Internet saapui kotiimme vuosituhannen vaihteessa ollessani yhdeksänvuotias ja olen toiminut perheeni IT-tukena siitä lähtien. Netissä surffailu vaati tuolloin suunnitelmallisuutta ja aikataulutusta perheen kesken: internetiin kirjauduttiin puhelinpistokkeen kautta, mikä tarkoitti lankapuhelimen irrottamista selailun ajaksi. Salaa sitä ei voinut tehdä myöskään sen takia, että liittymisprosessiin kuului kamala kakofonia, joka piti turhauttavimmissa tilanteissa toistaa pariin otteeseen.
Kun luokkakaverini jahtasivat toisiltaan pusuja ja joivat pussikaljaa koulun pihalla, tihrustin tietokoneen ääressä keskustelemassa lempibändieni musiikista ja pelaamassa lagittavia online-pelejä. Ajan saatossa silmäni harjaantuivat tunnistamaan tiettyjä elementtejä, jotka tekivät nettisivuista nettisivut.
Teininä tietokoneella norkoillessani en todellakaan tiennyt, että voisin yhdistää käytännön kokemustani viestinnän ja markkinoinnin luennoilla iskostettuihin oppeihin ja lopulta soveltaa osaamistani nettisivuja uudistettaessa
Samaan tapaan kuin talot muistuttavat toisiaan, myös suurin osa nettisivuista rakentuu samalle logiikalle. Teininä tietokoneella norkoillessani en todellakaan tiennyt, että voisin yhdistää käytännön kokemustani viestinnän ja markkinoinnin luennoilla iskostettuihin oppeihin ja lopulta soveltaa osaamistani nettisivuja uudistettaessa.
Kun aloimme suunnitella Ellun Kanoille kokonaan uusia nettisivuja, pidimme mielessä ne neljä syytä, joiden takia ihmiset menevät yrityksen nettisivuille. Asiakkaat ovat tottuneet, että yrityssivuilta on aina löydettävissä yrityksen visio ja missio, tiedot tuotteista ja palveluista, referenssit sekä yhteystiedot.
Miten ne yhteystiedot osataankin aina piilottaa niin hankaliin paikkoihin nettisivuilla?
Perinteinen projektin johtaminen ei toiminut
Internet on lyhentänyt matkaa tarpeen havaitsemisesta ongelman ratkaisuun. Elämme tuplarytmihäiriön aikaa, jossa teknologia ja kommunikaatio sulautuvat erottamattomasti ihmisen kaikkeen toimintaan.
Nettisivut ovat tärkeä tiedonhankinnan etappi asiakkaan ostopolulla: siellä on mahdollista vertailla hintoja, arvioida ratkaiseeko ostos ongelmamme tai tyydyttääkö se tarpeemme, tuottaako se meille mielihyvää ja pohtia mitä tietyn palvelun tai tuotteen kuluttaminen kertoo meistä.
Koska identiteettimme oli muuttunut ja liiketoiminnassamme korostuu nyt aiempaa enemmän muutostilanteissa viestiminen (koska asioistahan on tapana kertoa, kun jokin on muuttunut), koimme itse myös intoa ja painetta muuttua. Muutos on useimmiten epämukavaa, mutta suurin osa niistä onnistuu.
Varsinainen työ aloitettiin piirtämällä sivustosta rautalangat ja tunnustelemalla tapaa, jolla liiketoimintamme ytimessä olevat palvelut olisi paras esittää. Määrittelimme kohderyhmät sekä heidän polkunsa sivustolla aiemman datan valossa ja yritimme yksinkertaistettuna päästä heidän päänsä sisään. Esitimme toisillemme kysymyksiä suurista linjoista (kuinka moni oikeastaan saapuu enää sivustolle etusivun kautta?) pienimpiin detaljeihin (eikö me sovittu, että tämän tason otsikot ovat oransseja?).
Nettisivujen uudistusprojekti rakentuu ensisijaisesti mielikuvista ja väitän, että siksi kaikilla organisaatiossa on niistä jonkinlainen mielipide
Nettisivujen uudistusprojekti rakentuu ensisijaisesti mielikuvista ja väitän, että siksi kaikilla organisaatiossa on niistä jonkinlainen mielipide. Kun kommentointi perustuu placeholdereita täynnä oleviin rautalankamalleihin, on projektinjohtajan tehtävänä nähdä sivuston responsiiviset ominaisuudet, staging-vaiheessa syötettävä sisältö ja se, kuinka sivusto herää henkiin julkaise-napin painalluksesta.
Nettisivukumppanimme Evermade myönsi jo ensimmäisen luonnosversion jälkeen, että perinteinen tapa viedä projektia eteenpäin ei toimi, sillä ideoita riitti roppakaupalla vielä senkin jälkeen, kun vastausaika oli mennyt umpeen. Mutta ymmärsihän sen, sillä kyse on yrityksemme identiteetistä, brändistä ja strategiasta, joita olimme siinä vaiheessa toteuttaneet vasta hetken käytännössä. Minä seilasin kommenttieni kanssa nettisivutyöryhmän ja johtoryhmän väliä ja yritin löytää jokaisesta kommentista sen oleellisimman tiedonjyvän.
Tasapainoilu yllätyksellisen ja räväkän sekä informatiivisen ja käyttäjäystävällisen välillä oli jatkuvaa. Silti projektissa yhdistyi moni vuosia mielenkiintoani kutkuttava asia: brändi, digitaalisuus ja palvelumuotoilu. Vaikka identiteettityö työ tuntui jossain vaiheessa aivan loputtomalta, uskalsin laittaa tiimin panoksia siihen siksi, että tiesin selkeiden raamien helpottavan myöhempää suunnittelutyötä.
Proikkaroin niin pirusti
Käpistely on mielestäni kivaa, joten nautin suunnittelutyöstä suunnattomasti. Prosessin eteenpäin viemiseen kuului kuitenkin useita päätöksiä, joiden kohdalla kysyin muiden asiantuntevampia mielipiteitä jatkuvasti. Seurasin ja kannustin tiimiä pistämään parastaan ja luotin siihen, että saamme visuaaliset elementit ja toiminnallisuudet yhdistettyä. Luotin myös Evermadeen. Kerroin heille avoimesti johtavani nettisivuprojektia ensimmäistä kertaa ja epäilin innostukseni olevan osaamistani suurempaa. Vaadin jatkuvia välitsekkejä siitä, miten asiat edistyvät ja kuka hoitaa mitäkin. Varoin astumasta muiden varpaille ja yritin antaa tiimille vapautta tiettyjen reunaehtojen sisällä. Proikkaroin niin pirusti, keräten kommentteja sieltä täältä ja yritin sulattaa niitä yhteen. Lopulta pääsimme aina yhteiseen näkemykseen, vaikkakin välillä kiertotien kautta.
Matkan varrella opin sen, että viestintä tosiaan on muutoksen liikkeellepaneva voima. Järjestelmällisempi asioiden läpikäynti olisi voinut pelastaa monelta “mä luulin, että tää oli jo päätetty” -tilanteelta ja uusiksi tekemiseltä, oli kyseessä kuinka pieni homma tahansa. Opin myös sietämään pienempiä epäonnistumisia, jotta onnistuminen isossa kuvassa on mahdollista.
Tätä me olemme ja näin me autamme asiakkaitamme. Tästä lähtökohdasta me lähdimme suunnittelemaan Ellun Kanoille uusia nettisivuja. Kerromme kolmiosaisessa juttusarjassa, miten muutos toteutui projektinjohtajan, graafisen suunnittelijan ja digitoimistokumppanin silmin.