Nämä 5 bisnestrendiä pienpanimot ottivat haltuun suvereenisti
Ei ole sattumaa, että artesaanioluiden hylly on kuin taidenäyttely ja etiketeissä lukee Turku tai Lohja.
Pienpanimobuumi jatkaa voimistumistaan – ja tekee sen megatrendien harjalla. Listasimme viisi bisnestrendiä, jotka pienpanimot ovat ymmärtäneet erityisen hyvin.
1. BETTER BUSINESS eli kuluttajien uudet odotukset
”Better business” tarkoittaa ihmisten entistä voimakkaampia odotuksia yritysten kestävyydelle, eettisyydelle, vaikuttavuudelle ja tarkoitukselle. Yritysten täytyy hyväksyä se tosiasia, että kuluttamisella heijastellaan omia arvoja ja että yrityksen pidättyväisyys esimerkiksi tasa-arvokysymyksissä voi näyttäytyä välinpitämättömyytenä.
Pienpanimot ovat saaneet positiivista näkyvyyttä kertomalla arvoistaan. Ruotsalaisen Omnipollon Ku Klux Klanin -asua muistuttavaan kääreeseen kiedottu Yellow belly otti kantaa rasismia vastaan, tanskalaisen Mikkellerin Female-olut puolestaan otti kantaa naisten asemaan.
2. HUMAN BRANDS eli persoonalliset brändit
Ihmiset etsivät entistä autenttisempia ja persoonallisempia brändejä. Brändin persoonallisuus rakentuu esimerkiksi viestinnän äänensävystä ja asenteesta.
Pienpanimot nimeävät tuotteitaan kekseliäämmin ja rohkeammin kuin ennen, ja myös tuotteiden etiketit ovat eriytyneet omaksi taiteenlajikseen. Pienpanimot viestivät vahvasti työntekijöidensä kasvoilla, ja pienpanimoiden sosiaalisen median viestinnässä on vahvasti läsnä viesti siitä, että työtä tehdään ennen kaikkea intohimosta hyvään olueen.
3. JOYNING eli yhteys asiakkaisiin
Trendwatching nostaa ”joyningin” yhdeksi bisnestrendiksi. Tällä tarkoitetaan yhteisöjen merkityksen korostumista.
Käsityöläispanimoissa yhteisöllisyyden trendiä hyödynnetään konkreettisimmillaan osakeantien avulla. Panimoiden osakeanneissa vahvistetaan yrityksen ja kuluttajan välistä sidosta. Kuluttajalle kerrotaan esimerkiksi, minkälaisin hankinnoin valmistuskapasiteettia on tarkoitus kasvattaa.
Pisimmälle osakeantinsa konseptoinnissa on mennyt Brewdog, joka on rakentanut Equity for Punks -nimellä kulkeviin anteihinsa mielenkiintoisen kattauksen etuja kuten ilmaisen syntymäpäiväoluen, alennuksia verkkokaupasta ja kutsun massiiviseksi olutfestivaaliksi muuttuneeseen yhtiökokoukseensa. Moni pörssiin listautunut panimo voi vain unelmoida näin vahvasta yhteydestä asiakaskuntaansa.
4. FUZZYNOMICS eli kuluttajan ja tuottajan välisen rajan hämärtyminen
Pienpanimoiden vuoropuhelu asiakkaidensa kanssa on paikoitellen jopa niin tiivistä, että voidaan puhua kuluttajan ja tuottajan rajan häviämisestä. Samanaikaisesti pienpanimoiden suosion kasvun seurauksena on yleistynyt vielä pienempien mikropanimoiden perustaminen ihmisten koteihin.
Esimerkiksi Fat Lizard -panimon ja Brewdog-ravintolan järjestämä Himabissekilpailu keräsi runsaasti osallistujia, ja palkinnoksi voittaja pääsi tekemään olutta yhdessä panimon kanssa ja myymään sitä olutravintoloissa.
5. LOCAL LOVE eli kotiseuturakkaus
Bisnestrendi ”local loveen” kytkeytyy kokemuksia paikallisylpeydestä ja urbaaniudesta. Tätä hyödyntää kotimaisten pienpanimoiden tapa nimetä tai muulla tavoin kiinnittää itsensä alueeseen, jolla se valmistaa olutta. Nimen lisäksi kiinnittymistä tuetaan vahvalla paikallisella jakelulla, panimoravintoloiden perustamisella ja yhteistyöllä paikallisten tapahtumien kanssa.
Ristiriita oluen brändin ja toiminnan välillä ei myöskään jää huomaamatta, minkä huomasi suurista panimoista Lapin Kulta, kun se keskitti oluenvalmistuksen Torniosta Lahteen vuonna 2009. Lapin Kullan maine koki tuolloin kolauksen, koska ihmiset kampanjoivat paikkakunnan siirtoa vastaan Facebookissa (vaikka itse boikotti jäikin arvioiden mukaan pieneksi). Tarina sai päätöksensä, kun Tornion Panimo aloitti oluenvalmistuksen Lapin Kullan entisissä tiloissa.
Toisaalta monet suuremmatkin panimot pyrkivät tuomaan esiin paikallista merkitystään. Näin on toiminut esimerkiksi iisalmelainen Olvi tekemällä lahjoituksia Itä-Suomen yliopistolle.
Bisnestrendit on nostettu Trendwatching-tutkimuksesta. Trendwatching tutkii megatrendejä ja sitä, kuinka yritykset ja organisaatiot hyödyntävät niitä toiminnassaan.