Munaa muuttua
Kun yritys haluaa muutosta, se tarvitsee kommunikaatiota. Jos muutosta, visiota ja elämän tarkoitusta ei pystytä sisäisesti kommunikoimaan, tekemään ymmärrettäviksi ja todeksi yrityksen kulttuuriin, muutos epäonnistuu. Jotta muutos on mahdollista, on tuon kommunikaation, sisäisen viestinnän, oltava vuorovaikutteista, sillä kun muutamme organisaatiota, muutamme ihmisten tapoja. Ja se ei onnistu ylhäältä alas.
Ellun Kanat täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Yrityksen alkutaipaleella eräs mainostoimistopomo pääsi tutustumaan työmme sisältöön ja totesi: ”te olette meidän tontilla”. Meitä ei silloin eikä nyt kiinnosta toimialarajat. Meitä kiinnostaa se, kuinka kommunikaation avulla voidaan muuttaa ihmistä, organisaatiota ja maailmaa. Kun Ellun Kanoja lähestytään ”tositarkoituksella” on yritys jo usein jonkin uuden äärellä. Kun edessä on hyppy osin tuntemattomaan, meitä pyydetään avuksi.
Kun edessä on hyppy osin tuntemattomaan, meitä pyydetään avuksi.
Kommunikaatioyhteiskunnassa, jossa kommunikaatiovalta on kaikilla, joutuu yritys luomaan tapansa olla uudelleen, ulkoisen tapansa toimia ja kommunikoida. Vuoropuhelu niin yrityksen kuin yrityksen johdon ja ihmisten välillä ei ole ollut perinteinen tapa kommunikoida. Se vaatii vanhojen kommunikaatiotapojen ravistelua, uuden tekniikan hyödyntämistä ja ennen kaikkea muutosta asenteeseen. Se tarkoittaa muutosta myös toimintatapoihin, vaikuttamiseen, prosesseihin ja yrityskulttuuriin. Tarvitsemme yhdessä munaa muuttua.
Tarvitsemme yhdessä munaa muuttua.
Maailman muutos heijastuu myös omalle toimialallemme. Mainonta, markkinointi, palvelumuotoilu, asiakasymmärrys, viestintä, vaikuttajaviestintä, reaaliaikainen markkinointi, mahdollisuusviestintä, yrityskulttuuri, sponsorointi, dataohjautuvuus, insight, mitä näitä nyt onkaan… Jokainen alan toimija rakentaa omanlaisen paketin palvelemaan asiakkaitaan. Jokainen luo oman profiilin ja oman strategian asiakkaan avuksi.
Viestintäbisneksestä muutosbisnekseen
Me olemme 10-vuotistaipaleemme kynnyksellä luoneet strategiamme uusiksi, joka näkyy myös tänään nettisivuillamme. Meistä ei edelleenkään tule ”sitäjatätäkonsultteja”, mutta viestinnän tekijöistä muutumme muutoksen tekijöiksi, koska se kertoo paremmin tekemisestämme. Kun me häviämme kilpailutuksen usein syyksi todetaan, että haluttiin vielä vähän perinteisempää lähestymistä. Ja se on ihan ok. Meidän tavoitteemme nimittäin on, että mennään eteenpäin, ei taaksepäin. Ja kyllä. Me uskomme, että se tekee maailmasta paremman.
Meidän tavoitteemme on, että mennään eteenpäin, ei taaksepäin.
Me rakennamme yrityksen muutoksen kulmakiviksi kommunikoinnin, vaikuttamisen, yrityskulttuurin ja arvoliittolaisten löytämisen. Otamme kädestä muutoksen äärellä ja hyppäämme yhdessä asiakkaan kanssa. Uskomme, että maailman paras data ja maailman paras näkemys yhdessä tuottavat parhaan tuloksen muutoksen epävarmassa maailmassa. Meille ei ole toista ilman toista.
Ja kyllä. Kommunikaatio on ytimessä. Viestintä on väline – kulttuurimuutokseen, yrityksen olemassaoloon, sen vaikuttamiseen sisäisesti ja ulkoisesti niin asiakkaisiin, sijoittajiin, työntekijöihin kuin poliittiseen koneistoon – ihmisiin. Väline ei pysy samana vaan se kehittyy ja muuttuu maailman mukana.
Me emme ole viestintäbisneksessä vaan muutosbisneksessä.
On oltava itsekin ennakkoluuloton. Opittava organisaationa koko ajan uutta, oltava utelias muutokselle eikä jäädä kynnykselle odottamaan.
Meitä erilaisista taustoista ja erilaisella osaamisella varustettuja muutoksentekijöitä yhdistää kolme asiaa: uteliaisuus, kommunikaatiouskonto ja näkemys siitä mitä maailmassa tapahtuu. Raksalla ei olla vasarabisneksessä, vaan rakennusbisneksessä, asumisbisneksessä, palvelubisneksessä. Me emme ole viestintäbisneksessä vaan muutosbisneksessä.
Muutosnopeus haastaa tontit
Toimialan rautainen vaikuttaja Tuuli Kahma moitti vähän aikaa sitten Twitterissä alan toimistoja siitä, että ne ilmaisevat tekemisensä niin epämääräisesti, ettei mitenkään saa selville mitä ne konkreettisesti tekevät. Ymmärrän tämän varsin hyvin ja tuskailemme itsekin tämän kanssa.
Voi kuitenkin olla, että haaste on maailman muutos ja siihen liittyvä toiminnan epämääräistyminen ”tonttitasolla”. Välineistä on helppo kommunikoida, mutta kun haetaan kokonaisvaltaisempaa muutosta, se onkin vaikeampaa. Myös asiakkaan on helpompi ostaa vasara ja vasaroija kuin kokonaisvaltainen palvelukonsepti asumiselle, hyvinvoinnille ja elämiselle. Tai mitä sitten kun tiedämme, että olemme muutoksen äärellä, mutta emme ihan sitä mitä pitäisi tehdä? Tarvitaanko vasaraa, sahaa, isompi tiimi vai kokonaan uusi tontti?
Meidän toimijoiden on osattava kommunikoida tekemisestämme paremmin.
Ja silti Kahma on oikeassa: meidän toimijoiden on osattava kommunikoida tekemisestämme paremmin. Ehkä on niin, että toimiala käsitteenä tulee olemaan useammallakin nykyisellä toimialalla muutaman kymmenen vuoden kuluttua hassu reliikki ajasta, jolloin haettiin ”someosaajaa”. OP ryhmä vuokraa jo autoja, Kotipizzayrittäjät perustavat kouluja Bangladeshiin ja Accenture ostelee markkinointitoimistoja. Muurit tuppaavat kaatua rohkeuteen ja uudet toimijat valtaavat vanhat markkinat Airbnb:n ja Uberin hengessä.
Itse uskon ja toivon, että Ellun Kanat on seuraavan 10-vuotistaipaleensa mukana kumppanina ainutlaatuisissa muutoksissa, joissa kommunikaatio on ytimessä.