Miten selvitä kylmästä uhkien talvesta?
Tuleva talvi tulee laittamaan johtamisen ja viestinnän kovaan testiin. Siihen vastatakseen on kyettävä rakentamaan luottamusta, ennakoimaan riskejä ja viestimään selkeästi ja ymmärrettävästi.
Osallistuin tällä viikolla Nordic Business Forumiin ja Taloudenpuolustuskurssille. Molemmissa tapahtumissa lukuisat puhujat ja käytäväkeskustelut kiinnittivät huomion poikkeuksellisen epävarmaan lähitulevaisuuteen. Osa riskeistä realisoituu varmasti. Mutta epäselvää on, mitkä kaikki.
Ennakointi, tilastotieteellinen ennustaminen ja riskien arvioiminen ovat tällä viikolla olleet laajasti esillä. Esimerkiksi Fortum ei toimitusjohtajansa mukaan osannut varautua sodan mahdollisuuteen (vaikka teknisesti ottaen sen ensimmäinen näytös oli jo käyty Krimillä ennen Uniper-kauppoja) tai siihen, että kauppasota ulottuisi kaasuun.
Olisi helppoa olla jälkiviisas ja taivastella miljardien hukkaan heittämistä, ellei avaisi silmiään.
Maailma on juuri nyt sakeanaan suuria ja vielä suurempia riskejä. Jos yritykset vetävät käsijarrua aina kun huomaavat uhan, kaikki pysähtyy. Lopulta käteen jää vain jarrukahva, jota kiskotaan paikallaan olevassa autossa.
Ei ole homma tai mikään tunnistaa lähikuukausina eteen tulevia uhkia. Vaikeaa on tunnistaa, miten ja mihin riskeistä kannattaa varautua.
Epävarmuuden ajassa kaikkein tärkeintä on luottamus
Nordic Business Forumin tiistain päätti norjalainen Petter Stordalen. Stordalen puhui siitä, kuinka hänen matkailu ja majoitusalan konserninsa tuli täysin väärällä jalalla koronakriisiin ja kuinka siitä selvittiin – vaikka mausteeksi saatiin kaikki digitaaliset toiminnot lamauttanut kyberhyökkäys.
Tarina oli kylmäävää kuunneltavaa, vaikka se esitettiin reippaan huumorin ja vakuuttavan lavaesiintymisen tukemana. Tunteiden vuoristoradan takaa nousi kuitenkin esiin ehkä koko Nordic Business Forumin tämän vuoden tärkein oppi. Yritys, jossa kulttuuri on kunnossa ja jossa sidosryhmien välillä vallitsee aito luottamus, pystyy selviämään (melkein) mistä tahansa.
Sama ilmiö näkyy niin toimistomme kulmilla olevassa pienessä Bruket-ravintolassa kuin 1000 kilometrin leveydeltä taistelevassa Ukrainan armeijassa. Tilastolliset todennäköisyydet selvitä ovat olleet olemattomat, mutta niin vain mennään kohti uusia voittoja.
Näistä tarinoista muistamme helposti johtajat, mutta tärkein jää usein sanomatta ääneen. Epävarmuuden ajassa kaikkein tärkeintä on luottamus, joka hitsaa yksilöt vaikeudet voittavaksi ryhmäksi.
NBF:ssä puhuttiin myös siitä, kuinka kulttuuriset erot vaikeuttavat ymmärretyksi tulemista, luottamuksen rakentamista ja säilyttämistä sekä sitä, kuinka luoda psykologista turvallisuutta, joka kannustaa kokeilemaan, epäonnistumaan ja oppimaan oikeissa paikoissa. Näitä kaikkia yhdistää viestintä.
Johtamisen näkökulmasta kyse on siitä, pystytäänkö asia esittämään niin, että eri kulttuureista, rooleista ja taustoista tulevat ymmärtävät sen samalla tavalla. Ratkaisevaa on selkeä ja kohderyhmän ymmärtävä kommunikaatio, jonka ansiosta kaikki tietävät, mitä ollaan tekemässä ja missä kohtaa haetaan tehokkuutta, virheettömyyttä tai toistoa. Keskeistä on myös ymmärtää, milloin etsitään ennakkoluulottomasti jotain uutta ja parempaa, mutta ollaan myös valmiita epäonnistumaan.
Johtajan viestintä ei ole koskaan niin helppoa kuin haluaisimme. Se on paljon helpompaa kasvussa kuin kriisien edessä. Kun yritys tahkoaa kaksilukuisia voittoprosentteja eikä ensimmäinen numero ole ykkönen, on helppoa näyttää vihreää valoa hulluiltakin kuulostaville ideoille.
Todellinen testi johtamisesta ja viestinnästä tulee, kun tilanne alkaa näyttää pahalta. Silloin tekisi vaistomaisesti mieli tehdä vain niitä asioita, joissa onnistutaan aina. Se ei kuitenkaan auta muutosten ajassa. Kun markkina on joka tapauksessa muutoksessa, yllättävän monet asiat ovat mahdollisia. Silloin ahnaasti mahdollisuuksiin tarttuva voi voittaa paljon.
Uhkien kasautuessa tarvitaan omanlaista viestintää ja johtamista.
Aloittaessani syyskuun alussa Ellun Kanojen viestinnän liiketoimintojen johdossa, kokosin ympärilleni pienen tuotekehitystiimin. Konseptoimme tiimin kanssa uuden palvelun, jolla autamme asiakkaitamme ottamaan vaikeuksien talven vastaan luottavaisemmin ja kestämään sen pienemmin vahingoin. Monessa tapauksessa vaikeudet voidaan hyödyntämään uuden kasvun käynnistäjänä. Kutsumme palvelua nimellä SIDOS.
Palvelun ytimessä on tunnistaa edessä olevien kuukausien osalta kriittisimmät toimintaympäristön riskit, auttaa kiteyttämään tavoitteet sekä luomaan suunnitelma viestinnästä, jolla luottamusta vahvistetaan ja lunastetaan suhteessa sidosryhmiin. Vielä on nimittäin aikaa valmistella niin sisäisiä kuin ulkoisia sidosryhmiä synkimpiin hetkiin ja laatia suunnitelma, joka auttaa tarttumaan kriisin luomiin mahdollisuuksin.
Nyt on siis hyvä hetki valmistautua viestimään oikein, jos riskit realisoituvat. Maailma on sakeanaan epävarmuuksia, niitä ei kannata sivuuttaa. Ei myöskään tarvitse panikoitua. Pitää muistaa, että epävarmuudessa on aina paljon mahdollisuuksia. Nyt kannattaa ottaa kana mukaan ja laittaa suunnitelma kuntoon. Menestys on ennenkin totellut tekemistä ja selkeää suuntaa.