Mieluummin Watsonista kuin stetsonista
Koskaan aikaisemmin ei ole tuntunut siltä, että seisoo niin massiivisen tietomäärän äärellä, joka on samalla täysin hyödytöntä. Edelleen ratkaisuja vedetään usein stetsonista, vaikka voisimme hyödyntää Watsonia. Tai ylipäänsä dataa. Hämmästyttävällä ja vielä ennakoimattomalla tavalla.
Usein puhutaan vain analyysistä, vaikka itse asiassa pitäisi puhua asioiden ennakkoluulottomasta yhdistämisestä, joka luo uutta.
Kuinka muuttaa hyödytön hyödylliseksi? Kuinka edes tajuta mikä on mahdollista tai mikä olisi hyödyllistä? Kehitämme tähän tehtävään robottiälyä ja muita työkaluja, kuten vaikkapa ystävämme IBM:n Watson.
Todellisuudessa me edelleen kuljemme datan maailmassa kuin Liisa ihmemaassa: ihmeteltävää on paljon, mutta kuinka päästä käsiksi pintaa syvemmälle? Tai. Kuinka luoda datasta jotain sellaista, mitä kilpailija ei pysty luomaan? Ja nopeammin.
Muutoksen tekeminen, uuden luominen ja kommunikaatio tarvitsevat kaverikseen dataa ja sen intohimoista tutkijaa.
Kommunikaatio pyörittää maailmaa. Muutoksen tekeminen, uuden luominen ja kommunikaatio tarvitsevat kaverikseen dataa ja sen intohimoista tutkijaa. Rytmihäiriön monimutkaisessa maailmassa niin yritykset kuin me ihmisetkin uimme tässä datavirrassa. Koska olemme maailmassa, joka on uusi, ei ole olemassa vakiovastauksia.
Datan kanssa seikkaileva on kärjistettynä joko niin toope, ettei tajua siitä mitään tai sitten niin nörtti, ettei kykene luomaan siitä näkemystä.
Robotti voi kyllä analysoida valtavan määrän kiinnostavaa dataa ja yhdistelläkin sitä kiinnostavalla tavalla, mutta varsinainen näkemyksen luominen jää sittenkin sellaiselle, jolla on eettis-moraalista kyvykkyyttä siihen. Ainakin toistaiseksi.
Kommunikaatio on fiksun bisneksen ytimessä ja data voisi olla myös viestinnän paras kaveri.
Kommunikaatio on fiksun bisneksen ytimessä ja data voisi olla myös viestinnän paras kaveri. Parhaimmillaan kommunikaatio luo parempia tapoja käydä vuoropuhelua ja tehdä muutosta todeksi. Oli kyse sitten yrityksen viestinnästä, sen vaikuttamisesta tai sen yrityskulttuurista, sisäisestä tavasta olla olemassa.
Datan mahdollisuudet ovat tällä hetkellä vähän kun internet alkuaikoina. Se oli kiehtova, vähän tuntematon, arvaamatonkin kaveri. Me tiesimme, että siellä pitää olla, mutta emme vielä tienneet kaikkia sen mahdollisuuksia. Emme tiedä vieläkään. Mukaan kannattaa kuitenkin hypätä ennemmin kuin myöhemmin, sillä olemme keskellä evoluutiota, emme sarjassa irrallisia tapahtumia.
Ellun Kanat on muutosbisneksessä ja datan mahdollisuudet ovat osa sitä. Jos olet data scientist, tule meille!
Me emme hae ihmistä, joka analysoi tietoa, jota me annamme. Emme hae sitäkään, joka tottelee asiakasta ja hyödyntää sen tiedon, jota pitkin kuvitellaan pääsevän johonkin.
Me haemme tutkimusmatkailijaa.
Me haemme tutkimusmatkailijaa. Sellaista ihmistä, jota kiinnostaa tehdä löytöjä, joka pystyy identifioimaan relevantin datan, yhdistelemään sitä uusiin asioihin ja muokkaamaan sen analysoitavaan muotoon. Me emme hae pysyvää analyysiä jostain, vaan keskustelua datan kanssa. Sellaista, joka auttaa jatkuvasti tekemään parempia valintoja ja tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin.
Emme siis hae kaikkitietävää analyytikkoa, joka etsii pysähtyneitä ratkaisuja olemassa olevasta tiedosta. Haemme ihmistä, joka auttaa meitä käymään hyödyllistä vuoropuhelua datan kanssa. Haemme luovaa ihmistä, joka ei hae pysyvää titteliä ja toimenkuvaa vaan sellaista, joka luo position itselleen.
Haemme HC-datalyytikkoa, jossa on hybridia hakkeria, analyytikkoa, kommunikoijaa ja konsulttia. Datatieteilijää, joka on kanssamme utelias uuteen. Joka haluaa luoda kanssamme tiedosta yhä parempaa näkemystä.
Jos olet sellainen tai tunnet sellaisen, ilmianna meille tämä datahirmu.
Emme lupaa helppoa määriteltyä hommaa vaan vaikean uuden maaston ja fiksut ja kivat kaverit tutkimusmatkailuun.
Hae meille mieluiten heti, mutta viimeistään 7.6.: ellu@ellunkanat.fi!
Lukaise rekryilmoituksemme täältä.
Lisätietoja: ellu@ellunkanat.fi.