Menikö maine ja kansalaisten luottamus? Unohdit kenties vuoropuhelun
Sidosryhmien luottamus kasvaa vuorovaikutuksessa. Monelle julkishallinnon toimijalle vuoropuhelun rakentaminen voi olla vaativaa hommaa. Mutta ei mahdotonta – riittää kun aloitat.
Aktiivisen vuoropuhelun käyminen sidosryhmien kanssa on jokaiselle organisaatiolle tärkeää. Samalla se voi olla pelottavaa, sillä vuoropuhelussa altistamme itsemme monenlaisille näkemyksille ja mielipiteille. Näin erityisesti, jos oma organisaatiosi toimintatapa ei perinteisesti tue vuoropuhelun kulttuuria. Huomio erityisesti julkishallinnossa työskentelevät – moni teistä tunnistanee tilanteen.
T-Media julkistaa jälleen joulukuussa julkishallinnon Luottamus&Maine-tutkimuksen tulokset. Julkishallinnon toimijoita tutkimus varmasti kiinnostaa, sillä se paljastaa, millainen maine näillä organisaatioilla on suuren yleisön (siis meidän kansalaisten) keskuudessa.
Vuoropuhelulla voitetaan suuri yleisö puolelleen
Mainehan on siitä veikeä kaveri, että sen vahvaksi rakentaminen kestää todella pitkään, sitä on mahdoton hallita, ja silti sen voi menettää hetkessä.
Elämme viestintäympäristössä, jossa epäluottamus on lähestulkoon yhteiskunnan oletustunne ja maine voi karahtaa kiville nopeasti. Kun esimerkiksi korona rysähti päälle, maineenrakennustyönsä hedelmiä pääsivät testaamaan muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Huoltovarmuuskeskus. Toisen maine kesti paremmin.
Yksi T-Median tutkimuksessa mitattavista osa-alueista on vuorovaikutus organisaation ja sen sidosryhmien välillä. Suuren yleisön puolelle voittamiseksi tämä on yksi tärkeimmistä ellei tärkein mittari. Samalla se on yksi kinkkisimmistä.
Nähdäänkö teidät organisaationa, jota kannattaa tukea?
Se, millaista vuoropuhelua organisaatio onnistuu käymään sidosryhmiensä kanssa, vaikuttaa suoraan siihen, kuinka paljon ihmiset toimijaan luottavat. Oletteko kiinnostava työnantajana? Oletteko haluttava yhteistyökumppani? Nähdäänkö teidät organisaationa, jota kannattaa tukea? Ovatko ihmiset puolellasi, kun jotain yllättävää sattuu vai heitetäänkö teidät ensimmäisenä bussin alle?
Jos sidosryhmilläsi ei ole mitään kosketuspintaa organisaatioosi, bussin valot välähtävät herkästi. Lisäksi keskustelu on tehokas tapa löytää ratkaisuja, joita omasta kuplasta käsin ei tulisi ajatelleeksi.
Muutama vinkki keskustelevamman toimintatavan polkaisemiseksi vauhtiin
-
Aloittakaa itsestänne eli jutelkaa sisäisesti: Mitä vuoropuhelun käyminen sidosryhmienne kanssa teillä tarkoittaa? Miksi vuoropuhelu on teille tärkeää? Keiden luottamuksen haluaisitte ansaita? Keitä teidän täytyy vakuuttaa? Kun omat ihmiset ovat valmiita käymään keskustelua keskenään, se helpottaa huomattavasti vuoropuhelun käymistä ulkoisten sidosryhmien kanssa.
-
Valitkaa aluksi yksi keino, jolla vuoropuhelua rakennetaan. Älä koeta liian montaa asiaa samaan aikaan. Uskalla kokeilla yhtä kunnolla. Jos olet epävarma toimivista keinoista, kysy sidosryhmiltäsi, missä he mieluiten keskustelua kävisivät. Kysyminen on jo itsessään tapa avata keskustelu.
-
Viesti aktiivisesti sidosryhmillesi siitä, että olette avoimia keskustelulle ja mitä vuoropuhelu teille konkreettisesti tarkoittaa. Älä jätä asiaa arvailun varaan. On sinun etusi, että sidosryhmäsi tietävät, miten, missä ja milloin keskustelunpaikkoja on.
-
Huolehdi, että teillä on resursseja keskustelun käymiseen. Onko kanavanne jokin sosiaalisen median alusta tai ehkä chat-palvelu? Tarvitset treeniä ja resursseja päivittäin. Järjestättekö keskustelutilaisuuksia? Tee pohjatyöt hyvin ja varaa keskustelulle riittävästi aikaa.
-
Anna uudelle keskustelevammalle toimintavalle aikaa juurtua osaksi arkea. Toista, toista ja toista. Mikään toimintatavan muutos ei tapahdu hetkessä. Jos haluat sidosryhmäsi mukaan keskustelun, työtä sen eteen on tehtävä systemaattisesti. Maine seuraa perässä.
Ota näistä vinkeistä vaari tai keksi itse paremmat – tärkeintä on, että keskustelua syntyy. Hyvämaineinen ja luotettu voi keskittyä paremmin perustehtäväänsä.