Maine ja kuinka se muutetaan
Olen sähköauton ylpeä omistaja. Tai jos tarkkoja ollaan, en ole ihan vielä, auto saapunee loppuvuodesta, tilaus on kuitenkin tehty. Olen muutaman vuoden vertaillut sähköautoja ja niiden ominaisuuksia, hintoja ja akkuja, merkkejä, malleja, muotoja ja värejä. Itselleni epätyypilliseen tapaan kävin jopa koeajamassa pari mallia, onhan tämä ensikosketus sähköautomaailmaan. Lopulta valinta oli selkeä: Volkswagen ID.3.
Oikeastaan valinta on (itselleni) hämmästyttävä. Vajaa 10 vuotta sitten vannoin, etten koskaan tule hankkimaan volkkaria. Merkki on toki ikoninen saksalainen autobrändi, joka myös palkittiin vuonna 2014 ympäristöjärjestö World Environmental Centerin myöntämällä kestävän kehityksen kultamitalilla. Kyseinen tunnustuspalkinto myönnetään yritykselle, joka on liiketoiminnassaan osoittanut esimerkillistä sitoutumista kestävään kehitykseen. Samaan aikaan VW kuitenkin valehteli ja tietoisesti johti harhaan niin asiakkaitaan kuin viranomaisiakin päästöskandaaliksi myöhemmin nimetyssä prosessissa. Fuskaamisesta jäätiin kiinni ja sen hinta oli pelkkinä sakkoina ja korvauksina yli 25 miljardia dollaria. Tuolloin totesin, että ”luottamuksen rakentamiseksi se tekee vielä töitä vuosikausia”.
Näyttää siis siltä, että vajaa 10 vuotta riittää tahallisen petoksen unohtamiseen?
Ihan näin yksinkertaista se ei kuitenkaan ole.
Ryvetyttyään päästöskandaalissa VW otti muutosloikan tulevaisuuteen. Se siisti johtoaan, kirkasti yrityskulttuuriaan ja otti selkeän uuden strategisen suunnan. Se nojasi liiketoimintansa tulevaisuuteen, kiritti omaa toimintaansa ja otti tavoitteekseen olla sähköisen liikenteen globaali markkinajohtaja. Se käyttää uutta tekniikkaa, jolla pyrkii laskemaan akkujen hintoja 30-50% ja nostamaan nopeiden latauspisteiden määrän Euroopassa viisinkertaiseksi suhteessa nykyiseen vuoteen 2025 mennessä. Toisin sanoen, se tekee tekoja, jotka ovat uskottavia ja sitookin koko tulevaisuutensa päästöttömään autoiluun. Kutakuinkin täyskäännös.
Se myös kommunikoi rohkeasti. Pari vuotta sitten se halusi korostaa sähköautostrategiaansa aprillipilalla, jonka mukaan se muuttaa nimensä Voltswageniksi koska nimi kuvastaa paremmin nykyistä volkkaria. ”Uutinen” sai nirppanokkaisilta markkinointi-ihmisiltä moitteita, mutta toisaalta ihmiset huomasivat, että VW panostaa merkittävästi sähköautoihin ja haluaa tuoda sellaiset tavallisille ihmisille. Se ei pyrkinyt piilottamaan päästöskandaalia vaan käytti sitä korostamaan täydellistä muutostaan.
Täydellinenkin epäonnistuminen sisältää myönteisen muutoksen siemenen, kun laittaa hihat heilumaan. Vastuullisempi liiketoiminta on aloitettava jostain ja sen voi aloittaa tänään. Tulevaisuuden sukupolvet, nykyiset asiakkaat, sidosryhmät ja sijoittajat vaativat enemmän ja korostavat perinteisen voittoa tavoittelevan yrityksen muita velvollisuuksia. Bisnesmallit muuttuvat, se joka ei pysty muuttumaan, kaatuu. Vastuullisuus ei ole mitään viherpipertämistä tai pehmoilua. Se on bisneksenteon ytimessä. Samalla se luo merkitystä myös työntekijöille. Yhä useampi miettii sitä mihin haluaa (työ)aikansa käyttää. Yhä useampi hakee merkityksellisyyttä työelämäänsä. Yhä useampi lamaantuu ja uupuu sen puutteeseen.
Sillä on väliä kuinka asioita tehdään.
Kuten Nesteen entinen toimitusjohtaja Matti Lievonen on todennut Kauppalehden haastattelussa suunnilleen niihin aikoihin, kun päätin, etten koskaan hanki autokseni ainakaan volkkaria: ”Yritysten pitäisi aina miettiä transformaatiota. Ei koskaan saisi jäädä paikoilleen ajattelemaan, että näin tämä nyt jatkuu loppuelämän. Se, millä me pärjätään, on innovatiivisuus ja vastuullisuus.”
Sama toimii toki myös yhteiskunnan tasolla.