Mahdollisuuksien vuosi 2015
2015 on monella tavalla mahdollisuuksien vuosi. Mitä se tarkoittaa suomalaisille yrityksille? Otetaanpa muutama vuoden pääteema.
1) 2015 on vaikuttamisen vuosi
19.4. Suomelle valitaan uusi eduskunta. Sitä ennen poliitikot kommunikoivat omat hyvät puolensa, puolueet kertovat kuinka Suomi pärjäisi tulevaisuudessa ja yritykset miettivät kuinka vaikuttaisivat poliittiseen toimintaympäristöön, jolla on vaikutusta myös liiketoimintaan. Vaikuttajaviestintä, lobbaus, ei ole ennallaan ja siitä on useitakin esimerkkejä. Yhteisestä pussista vaadittavia investointeja ei enää myönnetä kabineteissa vaan niistä käydään avointa keskustelua esim. Facebookissa. Kansalaisilla on suorempi vaikutusmahdollisuus poliitikkoihin kuin aikaisemmin, mikä vaikuttaa myös päätöksiin. Myös yritykset ovat heränneet aktiivisempaan vaikuttamiseen ja ajankohtaisen tiedon keräämiseen.
On kuitenkin hyvä muistaa yksi asia. Kun aikaisemmin lobbauksen paras lopputulos oli lause hallitusohjelmassa (ja usein tyyliin: tämä asia selvitetään vaalikauden aikana), nyt lyhyt strateginen hallitusohjelmamalli johtaisi siihen, että itse asiassa päätöksiä tehdään ilman koko vaalikauden ennakkosopimista. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoropuhelu poliitikkojen ja muun maailman kesken tulee myös olemaan aktiivisempaa ja nopeampaa. Siihen tulee yritystenkin varautua. Olosuhteet muuttuvat jatkuvasti ja myös keskustelu elää. Fiksu yritys vaikuttaa aktiivisesti tähän keskusteluun ja vaikuttaa myös vaalien välillä.
2) 2015 on ajankohtaisen sisällön vuosi
Sisältömarkkinointi, reaaliaikaisuus, mahdollisuusviestintä, viestinnän teot, omien kanavien hyödyntäminen kiinnostavan sisällön tuottajina. Kaikesta tästä puhutaan nyt. Oikeasti kysymys ei oikeastaan ole kuin yhdestä perustavaa laatua olevasta muutoksesta. Maailma on muuttunut pysyvästi kommunikatiivisemmaksi ja vaatii sitä myös yrityksiltä. Samalla laatu on läpinäkyvästi vertailtavissa ja sisältöön täytyy oikeasti panostaa. Mikä tahansa mainosmateriaali ei enää innosta, pelkkä reaaliaikainen tarttuminen ihmisten tarpeisiin mainostamalla silloin lisää, ei tuota voittajia. Voittaja on se, joka kykenee tarttumaan ajankohtaisiin keskustelunaiheisiin ja olemaan niillä vuoropuhelun areenoilla, joilla kuluttajat, asiakkaat, sidosryhmätkin ovat.
Tämä on entistä työläämpää, sillä feikit paljastuvat nopeasti ja toisaalta niin myös mauttomuudet. Laadukasta sisältöä, ajankohtaisuutta ja vuoropuhelua vaaditaan nyt yrityksiltäkin, halusivat ne sitä tai eivät. Tämä altistaa yrityksen maineen erilaiselle tarkastelulle kuin koskaan ennen. Isoin mainehaaste ei ehkä olekaan mahdollinen kriisi vaan kykenemättömyys viestiä kiinnostavasti, sidosryhmiä herättävällä ja houkuttelevalla tavalla.
3) 2015 on ihmisten vuosi
Minulta kysyttiin vähän aikaa sitten, että ovatko poliitikot vai yritykset parempia sosiaalisessa mediassa. Voisi sanoa, että keskimäärin poliitikko on itse asiassa parempi kuin yritys. Tämä siitäkin huolimatta, että yritys käyttää merkittävästi enemmän aikaa, vaivaa ja rahaa analysoidakseen, suunnitellakseen ja ajoittaakseen asioita sosiaalisessa mediassa. Miksi? Sosiaalinen media on tapa kommunikoida ihmisten välillä. Se on vuoropuheluun perustuva kanava, jossa yritys yrityksenä on vähän pulassa. Korporaatio on harvoin kiinnostavaa seurattavaa. Poikkeuksiakin löytyy. Legendaarinen Rakennusvirasto vaikkapa. Samasta syystä puolueet eivät ole yhtä hyviä kuin varsinaiset poliitikot. Tyhmäkin poliitikko on kuitenkin vuoropuhelussa ihmisenä. Yrityksissä pohditaan pitääkö toimitusjohtajan olla Twitterissä tai kuinka voidaan kontrolloida työntekijöiden sosiaalisen median läsnäoloa. Vastaus on, että kannattaa olla ja ei voidakaan. Vaikka on varmasti hyvä, että jotkut pelisäännöt ovat olemassa, on kuitenkin kontrolliin perustuvan maineenhallinnan aika ohi. Yrityksiltä vaaditaan läpinäkyvyyttä ja ihmisen kokoista kommunikaatiota, kasvoja. 2015 on ihmisten vuosi.
Loppujen lopuksi 2015 on kuitenkin yllätysten vuosi. Mikään tapa ennustaa alkuvuodesta sitä, mitä vuoden aikana tapahtuu, ei osu oikeaan kuin sattumalta. Tämän takia viestinnässä (ja itse asiassa muutoinkin yrityksessä) paras tapa suuntautua vuoteen on varautua asenteella, joka on valmis yllättäviin tilanteisiin. Vuonna 2015 parhaiten pärjää siis se, jonka kulttuuri mahdollistaa herkän mahdollisuuksiin tarttumisen. Viimeistään nyt on ketterän mahdollisuusviestinnän vuosi.
Ellun Kanoilta ilmestyy tänä vuonna kaksi aiheeseen liittyvää kirjaa: toinen, Mitä tapahtuu huomenna viestinnälle vol. 2, ilmestyy helmikuussa ja toinen, laajemmin mahdollisuuksia luotaava kirja, marraskuussa.
Tästä tulee hyvä vuosi!
Kuule blogeistamme ja työmahdollisuuksistamme LinkedInissä: