Joku suuttuu aina – minkä sidosryhmän sinä olet valmis suututtamaan?
Yrittäminen ei ole pelkureiden hommaa. Ennen kuin yhtään yritystä perustetaan, joku on jo ottanut valtavan riskin, lähtenyt seuraamaan vaistoaan ja hypännyt tuntemattomaan. Vaikka yrittäminen itsessään on riskinottoa, moni alkaa pelätä riskejä ja erityisesti sidosryhmien suututtamista yritystoiminnassa. Joku suuttuu aina. Tietty varovaisuus on tietenkin järkevää ja välttämätöntä. Yritystoiminta ja riskit menevät kuitenkin käsi kädessä kuin teini-ikä ja nolot muistot – ne ovat väistämättömiä ja kasvun kannalta usein jopa välttämättömiä.
Viimeisten kymmenen vuoden aikana maailma on vakiintunut pysyvästi entistä riskialttiimmaksi, ja siinä rytäkässä myös yritysten kohtaamien kriisien luonne on muuttunut. Yhä useampaa asiaa käsitellään julkisesti joko mediassa tai erilaisissa internetin verkostoissa. Kriisijohtamisen tavoite on enää harvoin negatiivisen julkisuuden kääntäminen positiiviseksi tai edes yrityksen näkökulman tuominen keskusteluun mahdollisimman voimallisesti.
Moni julkisuudessa kriisiltä näyttävä tapahtuma ei nimittäin enää ole oikeasti kriisi. Joku suuttuu aina tai haluaa pitää esillä negatiivisia näkökulmia omien tarkoitusperiensä edistämiseksi. Siksi negatiivisten näkökulmien minimoimisen sijasta hedelmällisempää on ajatella, että uusi kriisiherkkä julkisuuden maailma avaa kokonaan uusia mahdollisuuksia erityisesti yrityksille ja brändeille.
Se kuitenkin edellyttää, että yritys seisoo rohkeasti arvojensa takana, jolloin sen on helpompi luoda vahva brändi ja tunnistettava identiteetti. Silloin myrskyn keskellä voi seistä tukevasti valintojensa takana, valmiina kuuntelemaan, oppimaan ja parantamaan toimintaa edelleen. Tällaisille yrityksille fiksusti hoidettu kriisi voi olla mahdollisuus luoda pitkäaikaista menestystä ja kasvattaa sellaisten asiakkaiden lojaaliutta, jotka arvostavat yrityksen tinkimättömyyttä ja periaatteita.
Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, että joku todennäköisesti suuttuu. Jokaisella yrityksen tekemällä päätöksellä on erilaisia vaikutuksia eri sidosryhmiin. Siksi niitä tehtäessä on olennaista miettiä, minkä sidosryhmän tai -ryhmien mahdollinen hermostuminen on yritykselle vähiten haitallista. Seuraavassa muutama vinkki, jotka auttavat valitsemaan, minkä sidosryhmän olisit valmis suututtamaan:
1. Muista arvosi ja strategiasi
Arvojen ja strategian mieleen muistuttaminen auttaa ymmärtämään, mikä on yrityksellesi tärkeää ja minkälaisia riskejä olet valmis ottamaan. Punnitse päätöksesi vaikutuksia yrityksen arvoihin ja tavoitteisiin nähden. Jos selkeää arvoristiriitaa ei ole, voi olla hyväksyttävää ottaa riski, vaikka se suututtaisikin jonkun sidosryhmän.
2. Tarkastele sidosryhmien vaikutusta liiketoimintaasi
Eri sidosryhmät vaikuttavat liiketoimintaasi eri tavoin. Joidenkin sidosryhmien suuttumus voi olla vakavampi uhka yrityksen menestykselle kuin toisten. Tarkastele sidosryhmiäsi avoimin mielin – usein tärkeäksi mielletty sidosryhmä onkin yrityksen toiminnan ja tavoitteiden kannalta selvästi vähemmän merkittävä kuin mitä yritys itselleen uskottelee. Mieti, kuinka paljon vaikutusvaltaa kullakin sidosryhmällä on yritykseesi, ja kuinka merkittäviä heidän reaktionsa voisivat olla.
3. Mieti pitkän aikavälin seurauksia
Päätöksenteossa kannattaa huomioida paitsi välittömät seuraukset myös pitkän aikavälin vaikutukset. Kysy itseltäsi, onko sidosryhmän suututtaminen lyhyellä aikavälillä vaivan arvoista, jos se voi pitkällä aikavälillä johtaa liiketoiminnan menestykseen tai arvojen mukaiseen toimintaan.
4. Arvioi viestintästrategiasi
Kun olet tehnyt päätöksen, joka voi suututtaa jonkin sidosryhmäsi, on tärkeää valmistautua viestimään päätöksestä selkeästi ja avoimesti. Hyvä viestintästrategia voi auttaa pyöristämään kulmia selventämällä yrityksen näkökulmaa. Ole siis valmis keskustelemaan ja etenkin kuuntelemaan sidosryhmien huolia, jotta voit oppia ja kehittää toimintaasi.
Lopulta jokaisen yrityksen on tehtävä oma valintansa sen suhteen, minkä sidosryhmän suuttumus on välttämätön tai hyväksyttävissä oleva riski. Tämä valinta heijastaa yrityksen arvoja, tavoitteita ja strategiaa, ja se vaihtelee eri tilanteissa ja eri yrityksillä. Tärkeintä on tehdä päätöksiä, jotka tukevat yrityksen pitkän aikavälin menestystä ja arvojen mukaista toimintaa. Avoin ja rehellinen kommunikaatio sidosryhmien kanssa auttaa säilyttämään luottamusta ja ylläpitämään suhteita myös vaikeissa tilanteissa.
Lisää riskeistä ja niihin varautumisesta kuullaan Ellun Kanojen Mitä tapahtuu huomenna riskeille -aamustudiossa tiistaina 21.3. klo 8.45.
Tutustu ohjelmaan ja asiantuntijavieraisiimme ja ilmoittaudu mukaan.