Haluaisitko sinä olla Matti Alahuhdan paras kaveri?
Kauppalehden Miia Savaspuro pohdiskeli Koneen ihmettä maanantain kolumnissaan. Miksi Matti Alahuhta ei puhu markkinoinnista ja sen merkityksestä yrityksen menestykselle? Eikö markkinointi (tai viestintä) ole Koneelle tärkeää? Savaspuro analysoi ihan oikein, että itse asiassa se on niin tärkeää, että siitä on tullut itsestään selvää. Koneessa markkinointi automaattisesti istuu kulmahuoneessa sillä se on koko strategian ytimessä.
Alahuhta esitteli meille kaikille jälleen huikeita numeroita ja tuloksia ja analysoi omaa toimitusjohtajakauttansa. Savaspuron mukaan sanat ”asiakaslojaliteetti”, ”asiakasymmärrys” ja ”henkilöstön hyvinvointi” toistuivat useaan otteeseen. Kun näitä kolmea asiaa tarkastelee huomaa aika nopeasti että ne kaikki liittyvät mitä suurimmassa määrin kommunikaatioon. Kommunikaatioon, joka vuoropuheluna toimii parhaiten. Kommunikaatioon, jonka perusteella osataan tarjota asiakkaalle ei vain sitä mitä hän toivoo vaan sitä mitä hän ei edes vielä tiedä toivovansa. Vuoropuheluun, jonka avulla henkilöstä paitsi ymmärtää strategian myös sisäistää sen ja kokee merkitystä työssään. Kun puhutaan työhyvinvoinnista keskitytään helposti tykyasioihin ja unohdetaan että itse asiassa suurin työhyvinvointi syntyy itse työn merkityksestä, omasta merkityksestä yhteisössä.
Kysymys on siitä kuinka viestintä on osa yrityksen ydintä. Kuinka parhaimmillaan viestintä on toimarin paras kaveri, ei apulainen, ei tukitoiminto vaan liiketoimintaa edistävä paras kaveri.
Markkinointi on todellakin isossa murroksessa. Helposti unohtuu, että niin on viestintäkin. Ja jos mikä tässä nykymaailmassa on selvää niin se, että huutamalla kovempaa ei saa parhaita tuloksia. Tekemällä kiinnostavia viestinnällisiä tekoja, houkuttelemalla ihmisiä oman asian ääreen sen sijaan saa. Siinä jos missä viestintä on perhanan osaava resurssi.