Avoin kirje Suomen Olympiakomitealle: viekö #gold #voitto Suomen mitalin?
Arvoisa Suomen olympiakomitea,
Olympialaisten avajaiset Riossa ovat tänään ja edessä on jännät viikot täynnä hikeä ja suuria suorituksia, ehkä kyyneleitäkin. Me toki kaikki tiedämme, että ajat ovat nyt toiset kuin antiikin Kreikassa, mutta viimeaikainen muutos on saattanut sittenkin olla niin nopeaa, että jotain on jäänyt huomaamatta. Olympiakomitea on saattanut joutua rytmihäiriöön maailman kanssa.
Kansainvälinen olympiakomitea on nimittäin antanut ohjeita koskien markkinointia. Ohjeita on toki annettu ennenkin ja niiden pääsääntöinen tarkoitus on ymmärrettävä. Olympialaiset ovat paitsi rehtiä urheilua myös rahantekokone. Tähän se tarvitsee virallisia sponsoreita ja viralliset sponsorit haluavat suojella sijoitustaan sellaisilta, jotka eivät ole avanneet kultaraha-arkkuaan samalla laajuudella. Olympiakomitea siis haluaa antaa virallisille sponsoreille yksinoikeuden keikailla olympialaisten merkeissä. Ymmärrettävää. Mutta ah, nykyään niin vaikeaa. Ihminenhän on nykyään varsin vapaa kommunikoimaan myös ilman mainosrahaa. Urheilijakin. Yrityksetkin.
Sosiaalinen media on vapauttanut ihmiset kommunikoimaan keskenään, osallistumaan tapahtumiin, joista ovat tuhansien kilometrien päässä ja innostumaan niistä yhdessä. Olympiakomitean pitäisi olla tästä kehityksestä innoissaan, nähdä tämä isona mahdollisuutena. Mutta ei. Suojelutoimenpiteistä absurdein on sääntö numero 40. Tässä todetaan, että olympialaisiin osallistuvat urheilijat saavat tuoda sosiaalisessa mediassa tai muutoin esiin muita kuin olympialaisten virallisia yhteistyökumppaneita vain erikoisluvalla. Sääntö koskee myös heidän sponsoreitaan.
Yritykset eivät saa esimerkiksi retwiitata urheilijoiden twiittejä tai lähettää urheilijoille sosiaalisessa mediassa tsemppiviestejä. Sääntö listaa myös 20 sanaa ja sanontaa, jotka ovat ”kiellettyjä” sosiaalisen median käytössä ajalla 27.7.–24.8. Kiellettyjen sanojen listalla ovat mm. Rio/Rio de Janeiro, gold, silver, bronze, medal, effort, performance, summer (!), victory, Citius – Altius – Fortius (ja kaikki sen käännökset) ja toki kaikki olympialaisiin viittaava sanasto. Olympia-aiheisia sanoja ”saavat” siis käyttää vain olympialaisten viralliset yhteistyökumppanit. Olympiakomitea siis tässä maailmassa päättää yksipuolisesti mikä sana on olympia-aiheinen ja näin kielletty.