3 päivää ja 9 miljoonaa
Kolmen päivän aikana uusia iPhoneja on ostettu 9 miljoonaa kappaletta. Ihmisiä pyörtyy jonoihin ja jokainen haluaa omansa. Suomessa odotetaan kieli pitkällä (ainakin minun kodissani) uusia puhelimia vaikka vanhatkin vielä toimivat. Numeroiden takana on siis iso tunne. Mistä se koostuu? Kuinka sen saa aikaan?
Ensin oli suo, kuokka ja Steve. Tarvitaan visio, joka on kiinnostava muustakin kuin insinöörin näkökulmasta. Visio, joka on niin vahva, ettei tulevaisuuden parasta asiakaskokemusta lähdetä kyselemään asiakkailta, jotka eivät siihen osaa ottaa kantaa vaan joka tulee syvemmältä asiakkaan ymmärryksestä. Ja kyllä tarkoitan nyt myös kosketusnäyttöä, mutta myös kokonaisuutta yleensä.
Sitten rakennetaan heimo. Erilaisen, kiinnostavan ja kuluttajalle relevantin vision päälle voi rakentaa heimon, sellaisen, joka odottaa tuotteita ja palveluita, jonottaa niitä, puhuu niistä, suosittelee niitä ja ennen kaikkea käyttää niitä tyytyväisenä. Hyvän on helppo antaa kiertää.
Sen jälkeen meillä on kertominen. Apple on myös viestinnän huippuesimerkki. Ei perinteisessä mielessä, missä yritetään tuputtaa juttuideoita. Vaan siinä mielessä, missä viestintää käytetään tehokkaammin hyödyksi. Kuinka rakennetaan tarina, joka on niin kiinnostavaa kuultavaa, että lanseeraustilaisuudet muistuttavat odotetuimpia elokuvaensi-iltoja, Oscar-gaalaa, Super Bowlia? Kuinka houkutellaan ihmiset tuotteen luo sen sijaan että työnnetään sitä heille joka tuutista? Kuinka saadaan ihmiset yrityksen parhaaksi viestintäkanavaksi?
Osaamalla käyttää viestintää tehokkaana strategisena välineenä
Jos halutaan verrata, voidaan todeta, että huhti-kesäkuussa Lumioita myytiin Nokian osavuosikatsauksen mukaan 7,4 miljoonaa kappaletta. 3 kuukautta 7 miljoonaa. Aika paljon vähemmän. Visio, heimo, kertominen.
”We are not in the junk business” sanoo Tim Cook haastattelussa viimeisessä Bloomberg Businessweekissä. Niin. Ei ehkä tarvitse olla, sillä brändi on rakennettu niin arvokkaaksi, että tuotteista ollaan valmiita maksamaan. Viestintä osaltaan vaikuttaa tuotteen koettuun arvoon. Parhaimmassa tapauksessa nostetaan tuotteen hinta ja kate korkeammaksi.
Älkää tulko sanomaan minulle, ettei viestinnällä olisi yhteyttä liiketoimintaan. Hyvässä ja huonossa.