10 VIESTINNÄN MYYTTIÄ: 9/10 Hyvä viestintä ei ole rahakysymys
Jos ei olisi mitään resurssiesteitä yms., millaista ideaalitilanteessa organisaatiosi viestintä olisi? Kun lähdemme auttamaan asiakasta siinä, millaista viestintää ja millaisella organisoinnilla organisaatio tarvitsee, tämä on yksi kysymys, jonka esitämme. Vastaajina ovat niin viestinnän ihmiset, markkinointijohtaja, toimitusjohtaja kuin liiketoiminnasta vastaavat henkilöt. Usein vastaus on: Eihän hyvä viestintä ole mikään rahakysymys. Ja sen jälkeen tulee valtavasti toiveita siitä mitä kaikkea viestinnällä pitäisi saada aikaan.
Ja tästä pääsemme viestinnän myyttiin nro 9: Hyvä viestintä ei ole rahakysymys.
Kyllä se nimittäin on sitäkin.
Onhan niitä sellaisia tarjouspyyntöjäkin, joissa todetaan, että tarttis saada aika paljon näkyvyyttä ja sellaista, mutta mieluusti tosi edullisesti. Sillä ”eihän tämä ole rahakysymys vaan ideakysymys”. Niin. Voihan sen niinkin ajatella.
Tai sitten sen voi ajatella toisin. Niin, että maailma on pysyvästi muuttunut siihen suuntaan, että pelkkä yksisuuntainen toitottaminen ei riitä. Että maailma on avoimen kommunikaation maailma, jossa me kuluttajat ja asiakkaat odotamme vuoropuhelua ja kommunikointia takaisin päin ihan eri tavalla kuin koskaan aiemmin. Että maailma on muuttunut niin, että Facebook ja Twitter eivät ole enää pelkkiä kanavia vaan ovat muokanneet koko tapaa ajatella ja tehdä bisnestä. Kommunikaatiosta nyt puhumattakaan. Että avoin maailma tuo yrityksille paljon mahdollisuuksia, joihin tarttuminen kannattaa. Ja toisaalta maineriskit ovat aivan toisenlaiset kuin ne olivat toisenlaisessa maailmassa. Ja että mainetta ei enää voi staattisesti suojella vaan sitä pitää aktiivisesti johtaa ja rakentaa yhdessä sidosryhmien kanssa. Että yrityksissä olevat yksilöt aina toimitusjohtajasta lähtien joutuvat kommunikoimaan kanavissa ja tavalla, jota ei ole muutama vuosi sitten edes ollut olemassa ja jossa ei todellakaan olla natiiveja. Että uusi maailma vaatii uudenlaisen tavan tehdä ja organisoida viestintää.
Että uudessa maailmassa viestintään kannattaa panostaa, sillä sen tuottamat tulokset liiketoiminnan näkökulmasta ovat erinomaisia. Kiinnostava näkyvyys omassa ja ansaitussa mediassa tuo euroja kassaan, rakentaa yrityksen mainetta uskottavasti ja pitää yrityksen ja sen tuotteet ja palvelut mielissä.
Suuret resurssit eivät siis tarkoita, että voisi vain huutaa samaa sanomaa kovempaan ääneen. Siihen ei nykykuluttaja usko. Moni yrittää hyötyä siitä, että viestiminen on nykyään vaivatonta ja kanavat edullisia. Fiksu kuitenkin tajuaa, että uudessa ympäristössä ei voi toimia vanhoilla tavoilla.
Älkää tulko sanomaan minulle, ettei se ole rahakysymys. Totta hemmetissä on. Se on mitä suurimmassa määrin resurssikysymys: kuinka me resurssoimme viestintämme niin, että siitä tulee passiivisen tiedotetehtaan sijaan aktiivinen liiketoiminnan vauhdittaja?
Pysy kartalla tulevistakin blogauksista: