10 VIESTINNÄN MYYTTIÄ: 7/10 Ei tässä kannata nyt hosua…
Aamun lehdessä on kiinnostava toimialaamme sivuava juttu. Meillä olisi itse asiassa tähän aiheeseen kiinnostava näkökulma. Pitäisikö meidän aktiivisesti olla yhteydessä vaikkapa jutun toimittajaan? Mietitäänpäs tätä vielä. Ehkä kuitenkaan ei. Kuka sitä sitten kommentoisi? Saadaanko me meidän viestit timanttisiksi näin nopealla aikavälillä? Ja onko se nyt muutenkaan viisasta, että me näytään hirveästi, siitä voi tulla jotain jatkojuttujakin.
Maailma on yrityksille ja organisaatioille viestinnällisiä mahdollisuuksia täynnä, mutta niihin harvoin tartutaan. Mistä päästään vaaralliseen viestinnän myyttiin nro 7: Ei tässä kannata nyt hosua…
Vuonna 2013 Deloitten kolmannen kerran toteutetun yrityksille suunnatun globaalin tutkimuksen mukaan yritykset hahmottavat isoimmiksi riskikseen strategiset riskit, ensimmäistä kertaa maineriski nousi listalle ja heti kärkeen. Mikä sitten on tehnyt tästä juuri nyt näin ajankohtaista ja näin kriittistä? Helppo vastaus on sosiaalinen media. Vaikeampi (ja oikeampi) vastaus on sosiaalisen median mukanaan tuoma avoimuus ja rytmi. Yritykset ovat tottuneet ajattelemaan viestintäänsä virallisena ja aikataulutettuna. Ainoastaan kriisitilanteissa toimintamallista poiketaan. Silloinkin ennen usein tiukkojen etukäteen tehtyjen suunnitelmien mukaan. Maailma ei toimikaan enää niin.
On muodikasta sanoa, että yhteiskunta on rikki tai kuten Jutta Urpilainen totesi pari päivää sitten, että talousjärjestelmä on rikki. Tässä voisi siis muotitermein todeta, että rytmi on rikki. Tosiasiassa rikki mennyt asia löytyy usein peilistä. Eikä se sinällään ole mennyt rikki, sen parasta ennen päivämäärä vain oli ja meni.
Yritysten mainetta ei voi enää entisin keinoin hallita eikä yrityksen liiketoiminnan vauhdittamisen näkökulmasta viestintä voi tuudittautua viralliseen tukitoimintoasemaansa tai pelkkien kriisien hallintaan. Maailma on täynnä mahdollisuuksia, joihin tarttua.
Tarttuminen ei ole mahdollista mikäli hihoja ei laiteta heilumaan. On ehkä aika hetkeksi keskeyttää iänikuiset strategiaprosessit ja välillä vähän toimia. Yritykset haluavat vuoropuhelua asiakkaidensa kanssa. Hyvä niin. Se vaatii työtä ja nopeutta ja mahdollisuuksiin tarttumista. Joskus kannattaa mieluummin hosua kuin laittaa pää kokonaan pensaaseen.