10 VIESTINNÄN MYYTTIÄ: 6/10 Tehdään jotain tosi rohkeeta!
Viestinnän suunnittelun elinkaari menee jotenkin näin: Ensin ideoidaan jotain suurta. Sitten ollaan innoissaan. Sitten huomataan, että se suuri itse asiassa on aika kallista. (Samaan aikaan mainostoimistopalaverissa poltetaan satasia nuotiolla.) Sitten otetaan lusikka kauniiseen käteen, kuten on opetettu. Ei tehdäkään rohkeaa sillä on se vähän riskialtistakin. Ei tehdä tekoja koska on se vähän kallistakin. Ei itse asiassa tehdä mitään uutta, ainakaan kovin nopeasti, sillä se voi johtaa epäonnistumiseen.
Kyseessä on viestinnän myytti numero 6: Tehdään jotain tosi rohkeeta!
Viestintä on sillä tavalla armotonta, että se ei voi olla ulkoistettua mainontaa vaan se on yrityksen identiteetti, tapa puhua, tapa olla. Sen täytyy sopia yrityksen kulttuuriin. Tänä päivänä uskon, että aika monessa yrityksessä kulttuuri on isossa muutoksessa. Mutta toimintatavat sitäkin isommassa. Pysyvätkö viestinnän toimintatavat perässä? Yritysten täytyy toimia nopeammin ja samalla myös rohkeammin. Eikä se tarkoita mitä tahansa epätoivoisia tekoja vaan rohkeata tarttumista asioihin. Paras viestinnällinen teko on teko kohti parempaa yritystä. Paras ja rohkein viestinnällinen teko ei ole irrotettu kampanja vaan bisnekseen liittyvä teko, jolla on merkitystä asiakkaalle.
Yritykset itse hahmottavat nykyään isoimmaksi haasteekseen maineriskit. Sosiaalinen media on muuttanut pysyvästi yrityksen tapaa olla olemassa. Ongelma on se, että meillä on väärä tapa nähdä ratkaisu. Meiltä puuttuu rohkeus.
Ratkaisu ei ole se, että pyritään maineenhallinnan nimissä vähentämään kielteisiä uutisia. Sitä ei voi enää tehdä. Sosiaalinen media ja sen mahdollistama nopeus vei hallinnan lopullisesti. Juuri sosiaalinen media nähdään isoimpana maineriskin tuottajana. Väärin. Pitää vain osata pelata samaa peliä kuin asiakkaatkin. Pitää pystyä tuottamaan myönteisiä uutisia. Rohkeilla teoilla.
Ratkaisu on se, että viestinnän kaikkia keinoja hyväksikäyttäen opitaan uimaan muiden kalojen kanssa eikä kuvitella enää olevamme akvaarion ulkopuolella katselemassa kun muu maailma (asiakkaat) uivat akvaariossa. Se tarkoittaa sitä, että viestinnän suunnittelun elinkaaren pitää olla merkittävästi lyhyempi ja että kannattaa kyetä merkittävästi rohkeampiin tekoihin. Jos haluaa luoda yhteisön, pitää olla rohkeutta olla osa sitä yhteisöä.
Eli ensi kerralla kun mietitte viestinnällisiä tekoja (kyllä, viestintä on tekoja, ei sanoja), lähtekää liikkeelle rohkeasta. Pysykää siinä. Ja hiokaa siitä timanttinen teko, tai rohkea tapa tarttua mahdollisuuteen, jonka merkitys saa mainostoimistopalaverissa istuvat häpeämään. Sillä tuhlaaminen keinoon, joka vauhdittaa liiketoimintaa koko ajan vähemmän on hölmöä. Mutta olkaa nopeita. Sillä nopeat syövät hitaat. Rohkeat kasvattavat liiketoimintaa, nynnyt tekevät niin kuin ennenkin. Muuttuminen tekee kipeää, mutta sitä kipeämpää mitä myöhemmin sen tekee.