10 VIESTINNÄN MYYTTIÄ: 2/10 Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Lyödäänkö vetoa, että teidänkin yrityksessänne on pöytälaatikot ja tietokoneiden kansiot täynnä erilaista strategiapohdintaa? On liiketoimintastrategiaa ja on viestintästrategiaa, myyntistrategiaa ja markkinointistrategiaa. Uusimman MTL:n alan sisäisen tutkimuksen mukaan markkinointiala uskoo asiakkaiden tarvitsevan lähitulevaisuudessa yhä enemmän strategista apua. Ja sitä tarjotaan, mitä kysytään eli lisää viestintästrategioita peliin? Tästä päästäänkin viestinnän myyttiin numero 2:
Viestinnän myytti 2/10: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. On selvää, että kaikki haluavat olla strategisia toimijoita. Kuulostaahan strategia paljon komeammalta kuin vaikkapa tuottaminen. Strategia vaatii älliä, tuottaminen ja toteuttaminen on vaan, no, toteuttamista, tottelemista. Strategia on myös kallista ja jokainen haluaa mieluummin enemmän tuloja kuin vähemmän tuloja. Jos googlaa sanat ”strateginen viestintätoimisto” saa 11.600 osumaa. Haulla ”taktinen viestintätoimisto” saa neljäsosan siitä. Kukapa nyt haluaisi olla taktinen toimija? Suunnittelu on tärkeää. Siksi strategiaprosessissa vierähtää helposti muutama vuosi. Onhan hyvin suunniteltu puoliksi tehty?
Ei itse asiassa ole. Pelkkä suunnittelu ei johda mihinkään. Pelkkä viestintästrategia ei riitä tehokkaaseen ja liiketoimintaa auttavaan viestintään. Viestinnän isoimpia ongelmia on arkuus toimia. Suunnitelmia hiotaan, kun ei uskalleta tehdä. Kokeilumentaliteetti voisi tässäkin asiassa olla avuksi. Sen sijaan, että hiotaan teoriassa sosiaalisen median strategiaa, kokeillaan sitä käytännössä. ”Se ei pelaa joka pelkää” sanoi mummo, ja mummo oli oikeassa. Siksi viestintä onkin bisneksen pelikentällä lähinnä selostaja, ei pelaaja tai edes valmentaja.
Tässä vaiheessa on kirjoittajan tapana etsiä itseään viisaamman sanomisia sitaatin muodossa, joka mukavasti todistaisi kirjoittajan näkökulman paitsi todeksi myös ajattomaksi ja viisaaksi. Ja löytyyhän sellainen tähänkin tarpeeseen. Tuo kaikkien strategikkojen guru Sun Tzu kirjoittaa nimittäin kaikkien aikojen strategiaklassikossaan Sodankäynnin taito seuraavasti: ”Strategy without tactics is the slowest route to victory.” Suomeksi ja viestinnän viitekehyksessä se tarkoittaa sitä, että jos jäätte hiomaan niitä suunnitelmianne, ei tulosta synny.
No sanoo Sun Tzu toki muutakin: ”Tactics without strategy is the noise before defeat”.
Eli olemmeko kehäpäätelmänä päätyneet siihen, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty eikä se ole myytti vaan tosiasia? Kyllä ja ei. Paljon mökän maailmassa viestinnän tulee löytää selkeä ydinviesti, yrityksen oma viestinnällinen identiteetti, joka erilaistaa sen muista yrityksistä. Mutta sen jälkeen pitää ryhtyä tuumasta toimeen, sanoista tekoihin. Usein viestinnän parantamiseksi ei tarvita uutta strategiaa, vaan ravistelu ja päätöksiä. Ja sen jälkeen tekoja.
Viestinnän 10 myyttiä tarkastelee viestinnän uskomuksia, joita edelleen pidetään totena, vaikka ne eivät sitä enää ole.