Rakastan sua, konsultti!

Tämä on tarina siitä, kuinka pieleen mennyt mökkiprojekti miltei tuhosi yhden tontin paratiisissa – ja kuinka konsultti lopulta pelasti sen.

Kaivinkone on aamulla tontillanne.

En olisi uskonut, että nämä neljä sanaa voivat tehdä ihmisen niin onnelliseksi. Ja niiden sanoja oli konsultti, rakennuskonsultti.

Näitä sanoja edelsi tapahtumien vyyhti, josta en olisi selvinnyt ilman konsulttia.

Kaikki, jotka tuntevat minut tietävät, että kesäsaareni on paratiisi. En ole itsekäs, joten en yritä pitää tietoa itselläni. Olen sanonut ja tulen sanomaan sen kaikille, jotka paratiisia maan päältä etsivät: se löytyy meidän kesäpaikastamme.

Tontti on karuhko mutta kaunis luonnontontti. Mökkiin ei tule juoksevaa vettä eikä sisävessaa ole. Tiluksilla ei ole tehty 50 vuoteen lähes mitään.

Kunnes päätin hiukan laajentaa mökkiä. Käynnistyi tapahtumien sarja, jota oli mahdoton etukäteen ennustaa, mutta kävi toteen: projektissa meni kaikki pieleen.

Toiveita oli kolme.

  1. Tonttia ei saa pilata. Tonttiin ei kosketa, puita ei kaadeta, näkymää talolta järvelle ei pilata (tämä toki luki myös kunnan antamassa poikkeusluvassa).
  2. Kaikki olisi valmista muutamassa kuukaudessa.
  3. Hinta. Kustannusarvio, joka meille heitettiin, oli kieltämättä kova. Siksipä vakuutettiin, että se on ehdoton katto.

Lopputuloksena oli:

  1. Tontti tuhoutui. Tontille oli ilmestynyt teitä, “moottoritie”, ja tontille oli levitelty ympäriinsä isoa kivimurskaa. Ranta oli pilattu.
  2. Mikään ei ollut valmista eikä valmistunut. Urakoitsija ei pyytänyt apua vaan teki yksin ja hitaasti.
  3. Kustannukset lähes tuplaantuivat. Lisäksi tontti olisi palautettava rahalla alkuperäiseen kuntoon.

Tulehtuneessa tilanteessa oli vain yksi vaihtoehto: oli pyydettävä apuun konsultti.

Mitä tästä opimme?

Koska kaikki toitottavat sitä, kuinka asenne tapahtumiin on se joka ratkaisee, yritän ottaa oppivaisen asenteen. Mitä opimme katastrofista? Mikä kirkastui katastrofissa itsellenikin entistä selvemmin kaikkien konsulttien (myös viestintäkonsulttien) työstä?

Asiakas voi pitää tärkeinä eri asioita kuin sinä. Kuuntele siis herkällä korvalla tavoitteita ja jalosta alkuperäistä asiakkaan ajatusta.

  1. Kuuntele asiakasta. Asiakas voi pitää tärkeinä eri asioita kuin sinä. Kuuntele siis herkällä korvalla tavoitteita ja jalosta alkuperäistä asiakkaan ajatusta. Jos et kuuntele kunnolla, et myöskään voi tehdä asiakasta tyytyväiseksi, vaikka muuten työsi laatu olisi kuinka hyvää.
  2. Aikataulu on lupaus. Asiakkaalla on usein syynsä aikatauluun. Joskus aikataulutoive voi tuntua kohtuuttomalta (joskus se sitä onkin), mutta sille on aina syy. Älä lupaa sellaista mitä et voi toteuttaa. Aikataulusta kannattaa siis keskustella. Mitään keikkaa ei kannata ottaa, jos tietää jo etukäteen, ettei luvattu aikataulu pidä.
  3. Hinta-arvio on lupaus. Olet sitten halpa tai kallis konsultti: sovittu on sovittua. Jos matkan varrella asiat muuttuvat ja hinta sen mukana, on kommunikoitava ajoissa. On kommunikoitava silloin, kun asiakas voi vielä tehdä valintoja. Ei silloin kun p***a on jo housussa.
  4. Jos töppäät, korjaat vahingot. Et ala syytellä työtoveriasi. Et laskuta korjaustyöstä. Et siitäkään työstä, jota ei haluttu ja jolla mahdollisesti teit vahinkoa asiakkaallesi. Kannat vastuun tekemästäsi. Aina.

 

Joskus konsultti pelastaa

Kännykkä piippasi. Näytöllä luki tekstiviesti:

Kaivinkone on aamulla tontillanne.

Viesti oli siis rakennuskonsultilta, joka oli palkattu pelastamaan tilanne.

Kahden ja puolen kuukauden ja omasta näkökulmasta mielipuolisten vaurioiden jälkeen oli päästy siihen, että korjaustyöt alkaisivat.

Kun urakoitsija puhui timpuria ja itse suomea, tarvittiin tulkki, joka ymmärsi jotakin rakentamisesta.

Konsultti toimi tulkkina kahden kielen ja näkemyksen välillä. Kun urakoitsija puhui timpuria ja itse suomea, tarvittiin tulkki, joka ymmärsi jotakin rakentamisesta. Hän puski asiaa eteenpäin. Hänen kärsivällisyyttään tarvittiin, jotta osapuolet kykenivät jälleen kommunikoimaan ja saavuttamaan kompromissin.

Parhaimmillaan konsultti on ammattilainen ja osaaja, joka voi vähentää merkittävästi huolta ja harmia, tuo osaamista ja näkemystä pöytään, ravistelee muutokseen, kokoaa kaikki asiantuntijat kasaan ja hoitaa projektin haluttuun lopputulokseen.

Halusin sanoa: Rakastan sua, konsultti!

Vielä yksi neuvo konsultin (tai urakoitsijan) valintaan: suositteluja kannattaa hankkia ja niitä kannattaa kuunnella. Ja niitä pitää olla enemmän kuin yksi.

Asiakastyytyväisyyskyselyitä kannattaa kysyä referenssiksi. Tai voi ne pitää läpinäkyvästi julkisina kuten Ellun Kanoilla täällä.