Muutos syntyy tekemällä. Mutta mitä se tekeminen on?

Ellun Kanat on muutostoimisto, joka auttaa hyödyntämään sisäisen ja ulkoisen muutoksen tekemiseen kommunikaatiota, viestintää. Haastamme vanhan tavan hahmottaa strategiaprosessia ja tuomme kommunikaation suoraan ytimeen.

1

TEE MUUTOS
YHDESSÄ
TOISTEN
KANSSA

Sovi lenkkitreffit kaverin kanssa tai pidä muutoksen tsekkipalaverit pienelle työporukalle. Yhdessä tehty muutos motivoi ja sitouttaa ja samalla voi tsempata (työ)kaveria vaikeissa paikoissa.

2

PALKITSE – MYÖS VÄLIETAPIT

Tarjoile paljon porkkanoita. Me rakastamme palkintoja ja onnistumista. Pilko muutos riittävän pieniksi palasiksi ja pysähdy iloitsemaan jokaisen onnistumisen äärelle. Julkinen tunnustus ja onnistumisen näkyväksi tekeminen on usein erityisen tehokas tapa motivoida.

3

ÄLÄ
SÄIKÄHDÄ
MOKIA

Anna itsellesi ja tiimillesi myös lupa mogailla. Vaikka teillä olisi kuinka selkeä tavoite ja viilattu suunnitelma, muutospolku ei ole kuopaton. Kannattaakin lähtökohtaisesti suhtautua niin, että epäonnistumisia ja yllätyksiä tulee matkan varrelle, ne kuuluvat asiaan, ja jokaisesta virheestä on mahdollisuus oppia jotain.

4

JOHDA MUUTOSTA

Strategiatyön pitää pysyä kalentereissä myös strategian laatimisen jälkeen. Vasta arki näyttää, miten uusi strategia otetaan käyttöön. Jos muutos jätetään toteutumaan, voi lopputulos muistuttaa epäonnistunutta itseohjautuvuuskokeilua.

5

TEE MUUTOS HELPOKSI JA NÄKYVÄKSI

Jos tarkoitus on lisätä tiimin välistä vuorovaikutusta, pistäkää taukotila kuntoon ja sopikaa yhteisistä kahvihetkistä. Jos yrityksen merkitys on kiteytetty, mutta ei sisäistetty, tehkää siitä huoneentaulu tai näytönsäästäjä.

6

TUNNISTA AVAINTEKIJÄT

Tarjoile muutoksen tärkeimmille edistäjille työkalut juurrutukseen. Olipa kyseessä flätti itseohjautuva konsulttitoimisto tai hierarkkisempi yritys, löytyy ihmisten joukosta niitä, jotka rakastavat muutosta ja syttyvät siitä, että saavat viedä sitä eteenpäin. Varmista, että juuri he kommunikoivat eri osastojen, tiimien, yksiköiden välillä ja siinä samalla he tulevat kuljettaneeksi muutosviestiä paikasta toiseen.

7

MUISTA, ETTÄ KOMMUNIKAATIO ON MUUTOKSEN TEHOKKAIN TYÖKALU

Jos ihminen ei tajua, mistä muutoksessa on kyse, muutos ei motivoi eikä se tule osaksi arkea. Jos oman työn muutosta ei saa sisäistää, se tarkoittaa vain uhkaa, olipa työntekijä hoiva-alalla tai toimistohommissa.

Kirjoittaja työskentelee Ellun Kanoilla asiakkaiden apuna muutoksessa, olipa kyseessä strategia, työnantajakuva tai brändi. Ellun Kanoilla on erityismuskelit juurruttaa opit ja tekeminen jokaisen henkilökohtaiseen työarkeen. Konkretia on usein kaikkein vaikeinta.

Lähteet:
Kaizen.com
Carden, L., Wood, W. (2018), Habit Formation and Change.
Jukka Ala-Muotka (2019), Johtajuuden rakentajat
Buffer.com