dialogi2013_4 kopio

Dialogi 2013

Työelämä, sä tarviit mua!

HAASTE

Suomalaista työelämäkeskustelua leimaa elitistisyys: korkeakoulutetut kirjoittavat korkeakoulutettujen työllisyydestä. Stereotypioissa amikset valmistuvat työttömiksi. Amiksia ei tunneta ja keskustelua käydään heidän puolestaan. Elokuussa 2013 käynnistyneen Amis-Dialogin tavoitteena oli murtaa tämä ja muita luutuneita käsityksiä sekä tuoda yritykset ja tuleva työvoima yhteen dialogiin.

Suomessa ei oltu aikaisemmin tehty ammattiin opiskelevien keskuudessa selvitystä heidän työelämätoiveistaan, vaikka amikset muodostavat monelle suomalaisille yritykselle työntekijäkohderyhmän, jonka merkitys sekä yrityksille että yhteiskunnalle tulee kasvamaan koko ajan suurten ikäluokkien ikääntyessä. Yritykset eivät kuitenkaan pääse vuorovaikutukseen oikeiden opiskelijakohderyhmien kanssa eivätkä osaa tuoda työllistymismahdollisuuksia esille.

Mukaan Amis-Dialogiin lähti kuusi yritystä, Hartwall, Helsingin Energia, ISS Palvelut, Lemminkäinen, McDonald’s ja Metsä Group.

RATKAISU

Amis-Dialogin keskiössä oli ensimmäinen tieteellisesti uskottava selvitys amisten työstä. Selvityksen tulosten tarkoituksena oli toimia koko hankkeen perustana ja tätä kautta antaa suuntaviivat tulevaisuuden työn analysoinnille. Tämän lisäksi taustamateriaalia kerättiin yrityksistä ja niiden johdolta, jotta analyysi olisi mahdollisimman kattavaa. Dialogin Facebook- ja Instagram-tileillä aktivoitiin nuoria keskusteluun ja lisättiin hankkeen tunnettuutta. Tämän lisäksi hanke jalkautui kaikkiin yhteistyökouluihin keskustelemaan nuorten työelämätoiveista. Medianäkyvyys saavutettiin ainoastaan ansaitun median kautta.

Tämän lisäksi yksi tärkeä viestintäkanava olivat erilaiset hankkeen ympärillä olleet tapahtumat. Kaikissa mukana olleissa oppilaitoksissa järjestettiin kahtena tai useampana päivänä tempauksia. Lokakuussa 2013 vietettiin Duunipäivää, jolloin kiitettiin hyvästä duunista ja palkittiin Vuoden Tulevaisuuden Duunareita. Yksi hankkeen päätapahtumista oli marraskuussa 2013 järjestetty jättityöpaja, jossa joukko opiskelijoita ja vaikuttajia keskusteli konkreettisista tavoista parantaa työelämää. Helmikuussa 2014 esiteltiin hankkeen tuloksia.

TULOKSET

Amis-Dialogi näkyi laajasti julkisuudessa: hanke sai 50 mediaosumaa, mm. Ylen Aamu-tv:ssä ja MTV3:n Huomenta Suomessa. Mm. Helsingin Sanomat, Aamulehti ja Yle Uutisten verkkoversio toivat esille tuloksia. Jättityöpajasta lähetettiin 30 minuutin ohjelma YleX-kanavalla. Uutisointi oli pelkästään positiivista tai neutraalia ja tulokset olivat siinä laajasti esillä. Tulosten julkistustilaisuus keräsi 200 henkilöä Bio Rexiin. Tuloksina oli kasvanut tietoisuus ammattiin opiskelevien työelämätoiveista.

Amis-Dialogi tarjosi työkaluja niin yrityksille kuin yhteiskunnallekin suomalaisten nuorten työllistymisen edistämiseksi. Näiden työkalujen esittelyä on jatkettu hankkeen jälkeenkin mm. julkisten toimijoiden kanssa. Mediahuomio osoittaa, että hanke todellakin onnistui herättämään keskustelua ja murtamaan myyttejä amisten työllistymisestä.

dialogi2013_2
3572
amista vastasi selvitykseen
6
yritystä
Yli 50
mediaosumaa

SOME