Lataa Tuplarytmihäiriö-tulevaisuusraportti kokonaisuudessaan!
Älypuhelin on viimeisen vuosikymmenen aikana muuttanut maailmaa, ihmisen toimintaa ja arkeamme enemmän kuin ikinä saatoimme kuvitella. Aiemmin digitalisaatiosta puhuttiin asioiden siirtymisenä internetiin tai digitaaliseksi. Nyt kyse on siitä, miten elämme, kun digitalisaatio lävistää lähes jokaisen elämänalueen. Alustat eivät vain ota vastaan toimintaamme ja tekemistämme sellaisenaan, vaan niiden logiikka myös ohjaa ihmisten toimintaa alustojen logiikan mukaiseksi. Meneillään oleva pandemia on vauhdilla siirtänyt kaikkea toimintaamme vielä voimakkaammin digitaaliseksi. On perusteltua puhua alustayhteiskunnasta.
Kommunikaation mukana disruptoituivat jättimäiset asiat kuten esimerkiksi valta, hierarkiat, yritykset, työ, luottamus, vastuullisuus, politiikka, demokratia, kulttuuri ja tieto. Ei ole lainkaan ylimitoitettua puhua kirjapainotaitoon verrattavasta vallankumouksesta, jossa valtaa on jaettu ihmisille radikaalisti enemmän kuin ehkä koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa.
Uusi valta on kuin vertauskuvallisesti kuin virtaavaa vettä. Se syntyy, kun siihen osallistuu tarpeeksi moni. Se on avointa, osallistavaa ja saa voimansa vertaisista. Virtaavan joen lailla uusi valta on kaikkein voimakkaimmillaan, kun se tulvii. Uuden vallan merkki ei ole kyky säilyttää ja käyttää valtaa, vaan saada ihmisiä mukaan asian ympärille ja kanavoida siitä syntyvää liikettä. Uuden ja perinteisen vallankäytön välinen jännite ja ristiveto luonnehtii yhteiskuntia ja yritysten toimintaympäristöä vahvasti 2020-luvulla.
Älypuhelin ja teknologia synnyttivät 2010-luvulla rytmihäiriön, joka mursi siihen asti vuosikymmeniä vallinneet toimintatavat. Kaikki yritykset ovat sen myötä muuttuneet sekä teknologiayrityksiksi, että viestintäyrityksisksi, tavalla tai toisella, sillä teknologia ja kommunikaatio sulautuvat nyt erottamattomasti kaikkeen toimintaan. Ne yritykset ja organisaatiot, jotka ovat rohkeasti tarttuneet uuden kommunikaatiovallankumouksen tuomiin mahdollisuuksiin pärjäävät 2020-luvun nopeasti muuttuvassa, äänekkäässä toimintaympäristössä.
muutoksen tekijä, asiakkuusjohtaja
digitaalinen viestintä, strategia, data
+358 50 344 6316
reetta.nurmo@ellunkanat.fi