Hyppää sisältöön

Tulevaisuus kiinnostaa?

Lataa Tuplarytmihäiriö-tulevaisuusraportti kokonaisuudessaan!

  • Tietosuojaseloste

Kommunikaatio on maailman tehokkain muutostyökalu

Yritysten ansaintamallit, työ, läpinäkyvyyden vaade, jatkuva vuoropuhelu, valta, hierakiat, keskustelukulttuuri ja tiedon määrä ovat esimerkkejä asioista, joissa tapahtunut murros on seurausta älypuhelimen ilmestymisestä osaksi arkeamme. Osa yritysmaailmasta on tullut muutoksen mukana 2020-luvulle, suuri osa vielä ei. Valtava osa yritysten muutospaineista tulee ulkoa, esteet muutokseen taas sisältä. Vanhat muutosjohtamisen teoriat eivät päde tuplarytmihäiriön ajassa. Viestintä ei ole enää jokin oma toimintonsa, vaan välttämättömyys ja olemassaolon edellytys.

Yrityksen on nopean ja reaaliaikaisen kommunikaation ja viestinnän maailmassa luotava itsensä uudelleen. Sen on löydettävä kestävä merkitys olemassaololleen ja identiteetti, jolla on väliä. Merkityksen on oltava sellainen, johon ihmiset haluavat aidosti sitoutua. Merkitys täytyy myös pystyä viestimään, kun yritys käy avointa vuoropuhelua ympäristönsä kanssa. Viestintää pitää osata käyttää strategisena työkaluna, sen pitää olla organisaation ydintoimintaa. Viestinnän pitää herättää huomiota ja tehdä yrityksestä merkityksellinen.. 

Yritysten ansaintamallit, työ, läpinäkyvyyden vaade, jatkuva vuoropuhelu, valta, hierakiat, keskustelukulttuuri ja tiedon määrä ovat esimerkkejä asioista, joissa tapahtunut murros on seurausta älypuhelimen ilmestymisestä osaksi arkeamme. Osa yritysmaailmasta on tullut muutoksen mukana 2020-luvulle, suuri osa vielä ei. Valtava osa yritysten muutospaineista tulee ulkoa, esteet muutokseen taas sisältä. Vanhat muutosjohtamisen teoriat eivät päde tuplarytmihäiriön ajassa. Viestintä ei ole enää jokin oma toimintonsa, vaan välttämättömyys ja olemassaolon edellytys.

Yrityksen on nopean ja reaaliaikaisen kommunikaation ja viestinnän maailmassa luotava itsensä uudelleen. Sen on löydettävä kestävä merkitys olemassaololleen ja identiteetti, jolla on väliä. Merkityksen on oltava sellainen, johon ihmiset haluavat aidosti sitoutua. Merkitys täytyy myös pystyä viestimään, kun yritys käy avointa vuoropuhelua ympäristönsä kanssa. Viestintää pitää osata käyttää strategisena työkaluna, sen pitää olla organisaation ydintoimintaa. Viestinnän pitää herättää huomiota ja tehdä yrityksestä merkityksellinen.. 

Tämä kaikki tarkoittaa myös sitä, että läpinäkyvässä jatkuvan vuoropuhelun maailmassa ei voi kertoa sellaisesta, mikä ei ole totta. Siksi tekojen ja sanojen on oltava linjassa. 

Tuplarytmihäiriön ja informaatiotulvan ajassa menestyvät ne, jotka ymmärtävät, että kommunikaatio on maailman tehokkain muutostyökalu. Kommunikaatio on maailman tehokkain muutostyökalu, olipa kysymyksessä yrityksen halu etsiä oma merkityksensä, merkityksen todeksi tekeminen sisäisesti, merkityksen näkyväksi tekeminen tai vuoropuhelu yhteiskunnan ja ympäristön kanssa. Pandemian aikana avoin ja tehokas viestintä on kriisin ratkaisun ja hoitamisen ytimessä.

Saara Iivari

muutoksen tekijä
strategiat, markkinointiviestinnän konseptit, asiakkuudet
+358 40 569 6597
saara.iivari@ellunkanat.fi