Yritysjohtaja, Amazon tulee! Oletko valmis muutokseen?

Amazon ei ole pelkkä verkkokauppayhtiö vaan vahva ekosysteemi, jonka saapuminen herättää Suomessakin maailmanlopun tunnelmia. Kaupan liitto huolestui jo siitä, miten käy suomalaisille yrityksille. Entä ay-liikkeelle?

Viime päivinä on spekuloitu yhdysvaltalaisen Amazonin saapumisesta Pohjoismaihin. Kevään korvalla, ennakoi Dagens Industrin verkkojulkaisu Di Digital. Tivi tiesi kertoa, että yhtiö on hankkinut amazon.fi-verkkotunnuksen itselleen. Perjantaina Kaupan liitto penäsi valtiovallalta toimenpiteitä, joiden avulla Amazonin uhkaama suomalainen kauppa säilyttäisi toimintaedellytyksensä.

Mutta mikä yhtiö Amazon on ja miksi se tuntuu herättävän niin paljon maailmanlopun tunnelmia niin monissa tahoissa?

Ensinnäkin, on väärin luonnehtia Amazonia pelkäksi verkkokauppayhtiöksi. Amazon on ennen kaikkea ekosysteemi, jonka ytimessä verkkokauppa toki on. Yrityksen missio summaa asian: “Our vision is to be Earth’s most customer-centric company; to build a place where people can come to find and discover anything they might want to buy online.”

On väärin luonnehtia Amazonia pelkäksi verkkokauppayhtiöksi.

Yrityksen olemassaolo kiteytyy seuraaviin avainajatuksiin: olla maailman asiakaskeskeisin yhtiö, keskittyä verkkoasiointiin ja tarjota asiakkaille sen, mitä ikinä he voivat tarvita tai voisivatkaan jatkossa haluta.

Verkkokauppa muodostaa liiketoiminnan, ekosysteemin, perustan ja Amazonilla onkin hyvin vahva perusta, jonka päälle rakentaa. Yhdysvalloissa jokaisesta verkkokaupassa käytetystä dollarista Amazon ahmaisee 40 senttiä. Enemmistö amerikkalaisista nettitalouksista on yhtiön Prime-asiakkaita, jotka maksavat kanta-asiakkuudestaan 80 euroa vuodessa.

Mitä esimerkiksi Keskon, S-ryhmän tai Stockmannin pitäisi tarjota, jotta ne saisivat puolet suomalaisista kotitalouksista maksamaan 80 euroa vuodessa siitä ilosta, että he olisivat kyseisten yhtiöiden kanta-asiakkaita?

Amazonin ylivoima kiteytyy kuuteen vahvuuteen.

  1. VÄLITTÄÄ ULKOPUOLISTEN MYYJIEN TAVAROITA – PALKKIOTA VASTAAN, ILMAN OMAA RISKIÄ

Asiakaskeskeisyys tarkoittaa ensinnäkin tehokkuutta. Hinnat on pidettävä edullisina tai muuten asiakkaat siirtyvät muualle. Yhdysvalloissa Amazonin liikevoittoprosentti verkkokaupasta on vain 2,7. Vertailun vuoksi voi todeta, että ruokakaupassa hinnoilla kilpailevan, prosessitehokkaan Lidl Suomen liikevoittoprosentti tilikaudella 2017 oli 5,1%.

Tuottoisinta bisnestä verkkokaupassa Amazonille on ulkopuolisten myyjien tavaroiden välittäminen. Päältä se perii keskimäärin 15 %:n palkkion. Näistä palkkioista kertyi viime vuonna jo yhteensä 32 miljardia dollaria. Amazonin kiinalaisen kilpailijan Alibaban bisnesmalli on useimmiten enemmän sekoitus eBaytä ja Googlea.

  1. PYÖRITTÄÄ JA MYY SUPERTEHOKKAITA PILVIPALVELUJA

Toiseksi, tarve pitää oma verkkokauppa tehokkaana on avannut uusia mahdollisuuksia. Amazonin kannattavin osa on sen myymät pilvipalvelut, joissa sen markkina-asema on ylivoimainen. Amazon Web Services (AWS) on kahmaissut 47 %:n markkinaosuuden pilvipalveluissa (2017). Kakkosena tulee Microsoft, jonka markkinaosuus oli 10 %. Kapasiteettia Amazonilla on enemmän kuin neljällätoista seuraavalla yhteensä.

  1. LEVITTÄYTYY YDINBISNEKSEN ULKOPUOLELLE

Kolmanneksi, Amazon on jatkossa yhä kiinnostuneempi levittäytymään ydinbisneksensä ulkopuolelle. Ohjenuorana on asiakaskokemuksen parantaminen verkkoasioinnissa sekä synergiaetujen löytäminen omasta ekosysteemistä.

Yhtiöllä on massiivisesti dataa niin ihmisten maksukyvystä kuin heidän elämäntilanteidensa muutoksistakin.

Yksi toimiala, jolle Amazon on tulossa, on pankkipalvelut. Syy? Konsulttiyhtiö Bain on arvioinut, että liittoutumalla pankin kanssa ja omaa maksuratkaisua kehittäen, Amazon voisi säästää 250 miljoonaa vuodessa luottokorttiyhtiöiden välitysmaksuja. Lisäksi yhtiöllä on massiivisesti dataa niin ihmisten maksukyvystä kuin heidän elämäntilanteidensa muutoksistakin, ja tätä dataa hyödyntämällä voi rakentaa uusia palveluita. Yhtiön äänikomentoja totteleva älykotiapuri Alexa voisi hyvin toimittaa pankkikonttorin virkaa ja huolehtia päivittäisten raha-asioiden hoitamisesta.

  1. INNOVOI UUSIA TUOTTEITA – KUTEN ALEXAN

Neljänneksi, Amazon ei pelkää innovoida uusia tuotteita, jos niillä voidaan parantaa asiakkaiden elämää. Alexa on tästä hyvä esimerkki. Vuonna 2014 lanseerattu virtuaaliavustaja on laajentanut repertuaarinsa yli 30 000 tehtävään, ja sen avulla voi ohjata yli 4 000 erilaista älykotilaitetta. Yhdysvalloissa Alexan markkinaosuus on tätä nykyä noin 70 %. Vahvin haastaja on Google, uusin tulokas markkinaan on Apple, jonka HomePod lanseerattiin helmikuussa 2018.

  1. DISRUPTOI PÄIVITTÄISTAVARAKAUPASSA JA TERVEYDENHUOLLOSSA

Viidenneksi, pankkipalveluiden lisäksi Amazonin synnyttämää disruptiota odotetaan mm. päivittäistavarakaupassa ja terveydenhuollossa. Edellisessä keskiössä on yrityskauppa, jossa Amazon osti WholeFoods-ketjun, sekä Amazon Go-järjestelmä, jossa ruokakaupassa asioidaan ilman kassalla käyntiä.

Jälkimmäisessä on kyse Amazonin, JPMorganin ja Berkshire Hathawayn yhteisyrityksestä parantaa ja tehostaa niiden työntekijöiden terveydenhuoltoa. Jos kustannuksia pystytään leikkaamaan 10 %:lla, tarkoittaa se kumppaneille 300–500 miljoonan dollarin vuosisäästöjä.

  1. RUOKKII KEIKKATALOUTTA

Kuudenneksi, Amazonin koko, tehokkuus ja toimintamallit ovat jo vaikuttaneet ja tulevat jatkossa vaikuttamaan entistä enemmän työmarkkinoihin. Amazon mm. kilpailuttaa lähetystensä toimittamisen asiakkaille Flex-järjestelmän avulla. Kyse on pakettitoimitusten uberisaatiosta. Sen rantautuminen Suomeen vahvistaisi alustatalouden kautta tapahtuvaa itsensätyöllistämistä entisestään. Voi vain kuvitella, millainen sokki keikkatalouden laajeneminen tässä mittakaavassa olisi yleissitovien tessien varassa pyörivälle Suomelle ja ay-liikkeelle.

Amazon on yksi isoimmista muutosvoimista tällä hetkellä.

Maailman kolmanneksi arvokkain yritys Amazon on yksi isoimmista muutosvoimista tällä hetkellä. Se on yhdistelmä tehokkuutta ja ekosysteemitaloutta, asiakaskokemukseen keskittymistä, datan mahdollisuuksien hyödyntämistä, työn rakenteiden rikkomista ja teknologioiden aiheuttamaa murrosta. Mutta onko se tsunami, joka jyrää kaiken muun alleen? Se riippuu niistä strategioista, joita Amazon-vaikutuksen alle joutuvat yritykset ja toimialat muutoksessa valitsevat.

Ovatko suomalaiset yritykset valmiita muutokseen?